۵ نکته درباره نوشیدن شیر و بهترین زمان مصرف آن

۱۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لبنیات به ویژه شیر به میزان قابل توجهی تامین‌کننده پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن هستند. در مورد اهمیت مصرف لبنیات بارها شنیده‌ایم که کارشناسان تغذیه می‌گویند همه افراد باید روزانه یک لیوان شیر و ۲۰۰ گرم ماست را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.
نوشیدن شیر

مصرف لبنیات به خصوص نوشیدن شیر به حدی اهمیت دارد که متخصصان تغذیه به افرادی که به شیر حساسیت دارند نیز توصیه می‌کنند مصرف روزانه ماست، پنیر و کشک را جایگزین میزان شیر مورد نیاز بدن‌شان کنند. اما هرگز نباید این واقعیت را فراموش کرد که سایر فرآورده‌های لبنی به هیچ وجه نمی‌توانند جای شیر را بگیرند.

بخش اول: فواید نوشیدن شیر

نوشیدن شیر

به گزارش مجله پیام دلتا؛ شیر و سایر فرآورده‌های لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، کلسیم، فسفر، منیزیم،پتاسیم و روی هستند. به همین دلیل حذف لبنیات مساوی است با حذف گروه زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن.

بخش دوم: توجه به انواع شیر

نوشیدن شیر

شیر باتوجه به اجزا تشکیل دهنده آن، میزان چربی و روش فرآوری انواع مختلفی دارد. شما باید شیر را متناسب با شرایط جسمی خودتان انتخاب کنید.

۱. شیر کم چرب، معمولی و پر چرب

بسته به میزان چربی موجود در شیر، شیرها به این سه دسته تقسیم می‌شوند.

۲. شیر بدون لاکتوز

افرادی هستند که به علت عدم ترشح آنزیم لاکتاز در روده بزرگ به قند شیر یا همان لاکتوز حساسیت دارند. این افراد اگر شیر معمولی بنوشند دل درد می‌گیرند و گازی در معده‌شان ترشح می‌شود که آزاردهنده است. شیر بدون لاکتوز تولید می‌شود تا این افراد از کلسیم موجود در شیر محروم نمانند.

۳. شیرهای طعم‌دار

برخی افراد از بو و طعم شیر طبیعی خوش‌شان نمی‌آید. به همین دلیل از نوشیدن شیر امتناع می‌کنند. شیرهای طعم‌دار با ترکیبات میوه ای متناسب با ضائقه این گروه از افراد تولید می‌شوند.

۴. شیر پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه

  • تفاوت شیرهای پاستوریزه و استرلیزه در مدت زمان ماندگاری آنها است. شیرهای پاستوریزه را بیش از ۲ یا ۳ روز نمی‌توان نگهداشت .
  • شیرهای استرلیزه با حرارت بیشتری میکروب‌زدایی می‌شوند در نتیجه دیرتر فاسد می‌شوند.
  •  شیرهای هموژنیزه سفیدترند و طعم بهتری دارند. راحت‌تر هضم می‌شوند. به همین دلیل برای کوکان گزینه مناسبی هستند

بخش سوم: شیر پرچرب بنوشیم یا کم‌چرب؟

نوشیدن شیر

این یک باور اشتباه است که برخی فکر می‌کنند شیر کم چرب، کلسیم کمتری دارد. اتفاقا شیر کم چرب میزان کلسیم بیشتری دارد. درنتیجه، افرادی که نیاز به کلسیم بیشتری دارند باید شیر کم چرب بنوشند.

لازم است بدانید که چربی موجود در شیر تاثیر زیادی در تامین انرژی و جذب سایر ویتامین‌های لازم برای بدن دارد. از این‌رو آن‌طور که انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران می‌گوید، بهتر است نوجوانان و کودکان شیر پرچرب استفاده کنند.

بخش چهارم: بهترین زمان برای نوشیدن شیر

نوشیدن شیر

بهتر است شیر را یک ساعت و نیم بعد از وعده غذایی شام یا ناهار بنوشید. در این صورت تداخلی در جذب آهن و روی و ویتامین‌های موجود در غذا با کلسیم موجود در شیر رخ نمی‌دهد.
همچنین اگر عادت دارید قبل از خواب شیر بنوشید بهتر است نیم ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید یک لیوان شیر بنوشید. در این صورت کلسیم فرصت کافی برای جذب شدن دارد و در روند خواب‌تان نیز تداخلی ایجاد نمی‌شود.

نکته‌ای که در باب جذب کلسیم شیر باید در نظر گرفت این است که، فرقی نمی‌کند شیر را سرد، گرم یا ولرم بنوشید. دمای شیر هیچ دخل و تصرفی در میزان و مدت زمان جذب کلسیم ندارد. انتخاب دمای شیر بستگی به ذائقه و تمایل فرد دارد. هر فردی باید تا حدودی با سیستم گوارشی خود آشنا باشد. برخی افراد با نوشیدن شیر گرم حالت تهوع می‌گیرند و از مخاطی که در مجرای گوارشی‌شان تشکیل می‌شوند رنج می‌برند. برخی دیگر هستند که بعد از نوشیدن شیر سرد دچار نفخ شکم و سوزش معده می‌شوند. در همه این موارد کلسیم موجود در شیر روند طبیعی خود را طی می‌کند. اما فرد برای آسودگی خیال و رسیدن به حال مطبوع باید تشخیص بدهد که سیستم گوارشی‌اش با شیر گرم سازگار است یا شیر سرد.

نتیجه‌گیری

با دانستن ضرورت نوشیدن شیر و اهمیت انتخاب شیر مناسب، از همین حالا نوشیدن شیر را به صورت جدی در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. فراموش نکنید که هیچ یک از فرآورده‌های لبنی نمی‌توانند جای شیر رابگیرند. اما برحسب نوشیدن شیر حجت بر شما تمام نمی‌شود و لازم است ماست، کشک و سایر لبنیات را نیز در سبد غذایی‌تان داشته باشید.

۱۳ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    خیلی مفید بود. ممنون

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق٫ظ

    بسیار مفید ممنون

    پاسخ

  3. نامجو

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. افشین

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۶ ق٫ظ

    بسیار عالی. با سپاس از شما

    پاسخ

  5. آژن

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  6. آدینه

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  8. متین

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۸ ب٫ظ

  9. امیر زندمنش

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  10. میرعبدالباقی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

    لبنیات سرشار از ویتامین

    پاسخ

  11. هاتف

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

    غذای کامل

    پاسخ

  12. علی فرجی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    مفید و کاربردی
    متشکرم

    پاسخ

  13. هوشمند

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    مطلب خوب و مفیدی بود سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…