روغن ماهی، ضامن سلامتی

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روغن ماهی سرشار از مواد مغذی است و در عین حال کالری بسیار کمی دارد. این روغن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است و نقش بازدارنده از ابتلا به بیماری دیگر را نیز ایفا می‌کند.
خواص روغن ماهی

روغن ماهی یا همان عصاره چربی ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ازجمله ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) است. این اسیدهای چرب ضروری فقط در غذاهای دریایی و یا مکمل‌های غذایی آن‌ها وجود دارند. در این مطلب از مجله دلتا به برخی خواص روغن ماهی اشاره می‌کنیم.

این نکته ثابت‌شده که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی برای سلامت چشم، مغز و قلب شما ضروری است. برخی شواهد همچنین نشان می‌دهد که روغن ماهی عوارض آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد. مطالعات دیگری نیز ثابت کرده‌اند که مصرف روغن ماهی علائم بیماری‌های روانی یا اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی را تا حدی بهبود می‌بخشد. این فقط بخشی از خواص روغن ماهی است.

آیا مصرف روغن ماهی همان خواص ماهی را دارد؟

خواص روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ فقط بخشی از خواص ماهی هستند. به یاد داشته باشید که مصرف ماهی بسیاری از ویتامین‌ها و املاح معدنی دیگر را به‌غیراز امگا ۳ به بدن شما می‌رساند. به همین دلیل متخصصان تغذیه تأکید دارند که حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. بااین‌حال اگر مصرف این میزان ماهی امکان‌پذیر نیست، مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

فراموش نکنید که مصرف مکمل‌های روغن ماهی نیز مانند بسیاری از مکمل‌های دیگر نیازمند مشورت با پزشک است. برخی از مکمل‌های روغن ماهی حاوی مقادیری ویتامین A هستند. توجه داشته باشید که با گذشت زمان، مصرف بیش‌ازحد ویتامین آ می‌تواند منجر به آسیب کبدی و درد استخوان شود.

بد نیست بدانید تعدادی از خواص روغن ماهی از این قبیل است:

افسردگی:

روغن ماهی علاوه بر کاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه کمک می‌کند. همچنین مصرف این چربی‌ها در دوران بارداری از ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان پیشگیری می‌کند.

بیش فعالی:

یکی دیگر از خواص روغن ماهی کمک به بهبودی بیش‌فعالی است. روغن ماهی ممکن است علائم مشکلات رفتاری در جوانان به‌ویژه کسانی که به بیش فعالی مبتلا هستند را کاهش دهد.

مزایای حافظه:

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به بهبود حافظه در بزرگ‌سالان و جوانان می‌شود ضمن این‌که به قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می‌کند. روغن ماهی جریان خون را بهبود می‌بخشد و حتی روی هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن نیز تأثیرگذار است.

حفظ سلامت قلب:

خواص روغن ماهی

روغن ماهی نه‌تنها به پایین آمدن سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق نیز نقش بسزایی دارد.

حفاظت در برابر آلزایمر:

شماری از مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی کمک می‌کند.

حفاظت از بینایی:

مصرف اسید چرب امگا ۳ از چشم‌ها در برابر عارضه دژنراسیون ماکولای وابسته به سن جلوگیری می‌کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می‌دهد.

صرع:

بیماران مبتلا به صرع که از دوزهای پایین مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کنند، حملات تشنج در آن‌ها کاهش می‌یابد.

کاهش التهاب:

روغن ماهی نقش مؤثری در کاهش التهاب در بافت‌ها دارد. این مکمل برای بهبود اختلالات گوارشی مفید است.

۵ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

    خیلی عالی بود. ممنون

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

    هم مفید و هم مقوی

    پاسخ

  3. علی فرجی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    روغن ماهی از جمله روغن های مفید و سالم است.
    اطلاعات مفیدی بود.
    متشکر

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ق٫ظ

    مفید و عالی بود

    پاسخ

  5. حسنی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۵۲ ب٫ظ

    مففید و آموزنده..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…