تهدید پنهان بازار مسکن پس از رکود!

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در زمان رکود، تقاضای موثر از بازار خارج می‌شود ولی تقاضای مطلق از بین نمی‌رود. نیاز انباشته با پدیده‌هایی مثل حاشیه‌نشینی و خانه‌های غیراستاندارد خود را نشان می‌دهد.
رکود

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تهدید پنهان بازار مسکن پس از رکود گفت: نوسان های قیمت که چند سال یک بار در بازار مسکن روی می‌دهد ناشی از نگاه سطحی سیاست‌گذاران به این حوزه است. وی افزود: اگر قیمت خانه در کوتاه مدت افزایش نداشت نباید خوشحال باشیم؛ چرا که تهدیدی با عنوان نیاز انباشت، دیر یا زود خود را نشان می‌دهد.

به گزارش مجله پیام دلتا به نقل از ایسنا ،بیت‌الله ستاریان گفت : معتقدم بازار مسکن در کشور تا پایان سال ۹۸ رشد ماهانه ۲ تا ۳ درصد را تجربه می‌کند و همانند سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصد ماهانه نخواهیم بود.

وی افزود: این‌که تصور کنیم بخش مسکن به طور قطعی وارد رکود شده هنوزچنین تصوری نداریم و بسترهای این رکود را نمی‌بینیم مگر این‌که سیاست انقباضی ازسوی دولت پیگیری شود. به طور مثال تاخیر در تحقق بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی وعده داده شده برای بخش عمران می‌تواند این حوزه را در شهریورماه وارد رکود کند.

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: نگاه سیاست‌گذار به بخش مسکن همواره کوتاه مدت بوده و سیاستی خاص برای این بخش نداشته‎اند. طی ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه تاثیر واقعی تسهیلات را در بخش مسکن مشاهده نکرده‎ایم، زیرا موضوع مسکن آن‌قدر بزرگ است که با میزان وام‌های کنونی هیچ‌گونه تناسبی ندارد. دولت باید تمام بانک‌ها را در حوزه تسهیلات مسکن فعال کند و ورود یک یا دو بانک جواب نمی‌دهد.

رکود

ستاریان تصریح کرد: پرداخت ۵۰ هزار مورد تسهیلات به اندازه یک ماه معاملات مسکن هم نیست. در این شرایط دولت چطور می‌خواهد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، هرچند معتقدم نیاز کشور بیش از این تعداد است و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال نیاز داریم.

وی تاکید کرد: دولت‌ها یا شرایط بخش مسکن را درک نمی‌کنند یا ترجیح می‌دهند صورت مساله مسکن را کوچک کنند. زمانی که در این بخش با رکود مواجه می‌شویم یک سیاست را دنبال می‌کنند و وقتی به رونق می‌رسیم مباحث دیگری را مدنظر قرار می‌دهند. کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: آرشیو رسانه‌ها را که درچند سال اخیر دنبال کنیم متوجه نگاه سطحی به حوزه مسکن می‌شویم، عمده مباحث درباره مافیای مسکن، سوداگری، حباب مسکن، جشن سر‎به‎سری مسکن وغیره است.این سناریوها سال‌هااست که پی‎گیری می‌شود اما راهبرد برای این حوزه نداشته‌ایم.

ستاریان با بیان این‌که برای بخش مسکن باید برنامه ۱۰ تا ۲۰ ساله ترسیم شود گفت: دولت باید خود را با تمام ظرفیت‌ برای ساخت سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی آماده کند که ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌خواهد. بنابراین لازم است تمام ابزارهای مالی برای این کار فعال شوند.

2 13 تهدید پنهان بازار مسکن پس از رکود!

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که بخش مسکن در سال ۹۹ وارد رکود می‌شود اظهار کرد: مسکن دو نوع رشد قیمت دارد؛ یکی در بطن خود و دیگری آن‌چه در بازار مشخص است. اگر قیمت‌ها در کوتاه مدت رشد نکرد نباید خوشحال باشیم؛ زیرا تهدیدی با عنوان انباشت تقاضا ایجاد می‌شود که بعدا خود را نشان می‌دهد. در زمان رکود، تقاضای موثر از بازار خارج می‌شود ولی تقاضای مطلق از بین نمی‌رود. نیاز انباشته با پدیده‌هایی مثل حاشیه‌نشینی و خانه‌های غیراستاندارد خود را نشان می‌دهد.

۴ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    ممنون از شما

    پاسخ

  2. نامجو

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود با سپاس

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…