ماده‌ای خطرناک در قند و شکر!

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفید کردن قند و شکر به چه قیمتی؟ جوهر قند می‎تواند باعث ناراحتی‌های کلیه، کبد و سرطان در بدن ما شود.
قند و شکر

‍بسیاری از ما عادت به خوردن قند و شکر و شیرینی زیاد داریم؛ البته مصرف بیش از حد این ماده خطرناک است؛ مخصوصا اگر با قندهای سفید‌شده‎ی مصنوعی طرف باشیم.

قند و شکر

مصرف قند و شکر به چه قیمتی؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت‌: اغلب کارخانه‌های تولیدات قند و شکر در فرآیند تولید قند و شکر از ترکیبات شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهران ولایی، درباره مواد افزودنی که برای سفید کردن قندها به آن اضافه می‌شود، اظهار کرد: اغلب کارخانه‌های تولید قند و شکر در فرآیند تولید قند سفید، شکر و قند حبه از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند تا محصول تولید‌شده رنگ داشته باشد.

مضرات جوهر قند

بیشتر کارخانه‌ها از ماده‌ «سدیم دی‌تیونیت» در تهیه این محصولات استفاده می‌کنند که آن را به نام بلانکیت یا جوهر قند هم می‌شناسند؛ نکته حائز اهمیت آن جا است که این ماده بر اثر حرارت منجر به انتشار گاز دی اکسید گوگرد می‌شود و مقدار زیاد این ماده خطرناک است.

ولایی درباره عوارض ناشی از استفاده از این ترکیبات شیمیایی گفت: ماده یاد شده نه فقط در تولید قند و شکر بلکه در بخش‌های مختلف صنعت به عنوان ماده رنگ‌بر استفاده می‌شود؛ برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از این ترکیبات می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی مثل آسیب‌های کبدی شود یا خطر ابتلا به سرطان را کمی افزایش دهد؛ اما استفاده از آن در حد کنترل‌شده ایجاد آسیب نمی‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه ماده یاد شده یعنی بلانکیت ترکیبی گوگردی است، تشریح کرد: میزان استاندارد استفاده از این ترکیبات شیمیایی در سطح ملی تعیین شده است و نظارت مناسب برای کنترل استفاده از این مواد غذایی وجود دارد، به دلیل احتمال بروز همین آسیب‌ها، اندازه‌گیری میزان سولفور باقیمانده در قند به یکی از فاکتورهای مهم کنترل کیفیت آن تبدیل شده است.

وی یادآوری کرد: اغلب تولیدکنندگان قندهای حبه و شکر از این ترکیبات استفاده می‌کنند اما مقدار آن تعیین شده است و نیازی نیست نگران استفاده از قند و شکر باشیم.

۵ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۰ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود سپاسگذارم

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب٫ظ

    اولش ترسیدم ولی با خط آخر خیالم راحت شد تقریبا :))

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

    عجب

    پاسخ

  4. نامجو

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    شنیدنی بود

    پاسخ

  5. حسنی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    بسیار آموزنده
    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…