علائم بارداری ؛ چیزهایی که درباره علائم حاملگی نمی‌دانید!

۱۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باردار هستید؟ از کجا می‎دانید؟ آیا قبل از انجام آزمایش خون راه‌هایی وجود دارد که از حاملگی خانم‎ها خبر دهد؟ با دلتا همراه باشید.
علائم بارداری

علائم بارداری قبل از انجام آزمایش با بسیاری از تغییرات هورمونی و جسمی در خانم‌ها همراه است؛ البته این علائم اولیه بارداری به طور قطع در همه خانم‎ها شایع نیست و ممکن است نشانه‎های عادت ماهانه آنها باشد. البته باید بگوییم که این علائم نه فقط در اوایل بارداری بلکه در اواخر آن هم به گونه دیگری خودشان را نشان می‎دهند.در مجله‎ی دلتا با صفر تا صد علائم بارداری آشنا می‎شوید.

علائم بارداری

علائم اولیه بارداری چیست؟

تأخیر در پریود

عقب افتادن عادت ماهانه اولین علت باردار بودن خانم‌هایی است که برای حاملگی اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است که برای انجام آزمایش خون به پزشک خود مراجعه کنید.

ورم پستانها

یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌ها است. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیره‎ی اطراف نوک پستان‌ باشد.

علائم حاملگی

تهوع بارداری یا حساسیت به بو

تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ نیز یکی از دلایل و علائم باردار بودن شما است که البته در تمام مادران باردار به یک اندازه و شدید نیست؛ مثلا ممکن است بدن شما به بوی مختلف غذاها حساسیت نشان دهد و این مسئله اشتهای شما را کم کند.

لکه‌بینی یا خونریزی

البته باید بگوییم که خونریزی خفیف یا لکه‌بینی در مورد همه‎ی خانم‌های باردار پیش نمی‎آید ولی می‎تواند یکی از علائم باشد.

ترشحات واژن

در ابتدای شروع دوران بارداری، برخی از زنان ممکن است متوجه ترشحات شیری‎رنگ و غلیظ از واژن شوند. این اتفاق در هفته اول بارداری روی می‎دهد؛ زیرا دیواره واژن ضخیم‎تر می‎شود و این ترشحات ممکن است در طول بارداری اتفاق افتد. اگر ترشحات همراه با بوی بد یا سوزش و خارش تخلیه شوند، علائم عفونت باکتریایی است. در صورت وقوع این اتفاق باید متخصص را در جریان بگذارید.

تکرر ادرار

افزایش و تکرر ادرار یکی از دلایل مشخص و شناخته‌شده در بارداری است که اغلب از حدود هفتۀ ششم آغاز می‌شود.

خستگی و سردرد

داشتن حس خستگی شدید و سردردهای خفیف یا شدید نیز یکی از علائم بارداری است که در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع و ممکن است در اواخر بارداری نیز دوباره به وجود ‌آید.

علائم بارداری

ویار

بیزاری نسبت به غذاها یا هوس غذایی یا حسایت به بوها و حساس شدن حس بویایی را ویار می‌نامند که ممکن است در خانم‎ها‎ی حامله اتفاق بیفتد البته احتمال اینکه خانمی ویار خاصی را تجربه نکند هم وجود دارد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا هم یکی از علائم یا عوارض شایع دوران بارداری است.

یبوست

سطح هورمون می‎تواند موجب یبوست در برخی بانوان شود.

تغییرات خلقی

 نوسان های خلق‌وخو یکی از نشانه‌های حاملگی است که می‌تواند طیف خفیف یا شدیدی داشته باشد. این تغییر شدید احساسات در بارداری کاملاً طبیعی است؛ بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را با راهکارهای موجود برای کنترل احساس خود حفظ کنید.

علائم بارداری

تست تشخیص خانگی بارداری!

علائم اولیه‎ی بارداری منحصر به بارداری نیست. برخی از آنها می‌تواند نشان‌دهندۀ بیماری باشد یا اینکه دورۀ عادت ماهانۀ شما در حال شروع است. بهتر است یک هفته بعد از زمان مورد انتظار برای شروع عادت ماهانه، یک بیبی‌چک یا همان تست خانگی بارداری انجام دهید.

اگر چرخه و روز پریود خودتان را ثبت نمی‌کنید، بهتر است سه هفته بعد از آخرین اقدام برای بارداری، نسبت به انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید. اگر پاسخ تست بارداری خانگی شما مثبت باشد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا پزشک با انجام آزمایش‌های لازم هرچه زودتر بارداری شما را تأیید و مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کند.

علائم بارداری یا سندرم پیش از قاعدگی؟

بسیاری از نشانه‎های اوایل بارداری مثل حساسیت پستان‎ها، خستگی، تغییرات خلقی، گرفتگی خفیف عضلات، درد کمر و دیگر موارد علائمی است که زنان پیش از قاعدگی تجربه می‎کنند. تا زمان نتیجه آزمایش هیچ راهی برای تعیین بارداری یا پی ام اس وجود ندارد.

بارداری بدون علائم برای کدام زنان پیش می‎آید؟

اگر فکر می‎کنید که همیشه بارداری با علامت‎هایی همراه است، در اشتباه هستید. خانم‎هایی هستند که به دلیل داشتن شرایط خاص بارداری بدون علائم را تجربه می‎کنند.

دسته‏‎ی اول از زنانی که دچار بارداری بدون علائم می‎شوند، زنانی هستند که به دلیل اضافه‎وزن شدید، متوجه افزایش حجم شکم خود یا حرکات کودک‎شان نمی‎شوند تا اینکه به علت دل‎درد یا مشکلات این چنینی راهی بیمارستان می‎شوند و آنجا است که بعد از بررسی‏‎های پزشک متوجه می‎شود که ماه‏‏‎ها است که حامله هستند.

گروه دوم، زنانی هستند که در همه حال دچار قاعدگی نامنظم هستند و به همین علت اغلب اوقات احتمال نمی‎دهند که به دلیل تاخیر در قاعدگی باردار شده باشند.

علائم و تغییرات اواخر بارداری

بارداری روند پیچیده‎‏ای برای مادر و کودک دارد؛ مثلا بسیاری از علائم اولیه در ماه‏‏‎های آخر بارداری تغییر می‏‎کنند یا تازه خودشان را نشان می‏‎دهند؛ در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌‏کنیم.

افزایش وزن در بارداری

اغلب زنان معمولا افزایش وزن قابل توجهی را در طول بارداری تجربه می‎کنند. این افزایش وزن ناشی از رشد جنین، جفت، رشد سینه‌‏ها و افزایش حجم خون و مایعات است.

تغییرات پستانها

در طول دوران بارداری، سینه‎ها رشد می‏‎کنند و درست پس از زایمان، مایع زرد رنگی به نام کلستروم از پستان خارج می‎‏شود.

سوزش معده

فشار ناشی از بزرگ شدن جنین می‏‎تواند منجر به فشار به شکم و جابه‏‎جایی آن شود.

ورم پا

فشاری که از جانب جنین به مادر می‏‎رسد، گردش خون را در رگ‏‎های پا کاهش می‎دهد و موجب ورم پا می‏‎شود.

رگ‏‎های واریس

افزایش حجم خون ممکن است منجر به تشکیل وریدهای واریسی، هموروئید یا وریدهای عنکبوتی کوچک شود.

تراوشات ادراری

گاهی اوقات زنان، تراوش مقداری ادرار هنگام خندیدن، عطسه و سرفه را در طول دوران بارداری خود تجربه می‎کنند.

انقباضات برکتون هیک

این حالت، چند هفته پیش از زایمان اتفاق می‎افتد، بسیاری از زنان دچار این انقباضات می‎شوند؛ این انقباضات ضعیف است و در فواصل معینی روی نمی‎دهد.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۴۰ ق٫ظ

  2. یوسفی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۵ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  3. رفیعی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانیتون

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    مطالب مفید بود

    پاسخ

  5. حسنی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۰ ب٫ظ

    با تشکر مطلب خوبی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  6. ثامن

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

  7. دانشی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۶ ب٫ظ

    بارداری

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

      بله اطلاعات مخصوص خانم ها البته آقایان هم میتونند تجربه کسب کنند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…