تهران گردی

پارک سرخه حصار ؛ همان جایی که آهو خانه داره!

۱۸
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پرنده نگری را در پارک ملی سرخه حصار تجربه کنید و زیر لب بگویید: به به زندگی چقدر زیبا و لذت بخش است.
پارک سرخه حصار

تنبلی را کنار بگذارید و رخت و لباس تن کنید و از شهر بیرون بزنید. وقتِ خوبِ رفتن به بیرون از شهر رسیده است و کجا بهتر از پارک ملی خجیر و سرخه حصار؟ اینجا همان جایی است که می‌توانید خستگی زندگی ماشینی و روزمره را از تن به در کنید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا به شما بگوییم چرا باید برای بازدید از سرخه حصار برنامه ریزی کنید. دوربین دوچشمی‌تان را دم دست بگذارید. قرار است نوع جدیدی از تفریح در طبیعت را یادتان دهیم.

پارک سرخه حصار

اعیان نشین بوده است

محدوده پارک ملی سرخه حصار و منطقه حفاظت شده خجیر از زمان قاجار و پیش از آن مورد توجه بوده است. پادشاهان قاجار آنجا اردوگاه می‌زدند و شکار می‌کردند. از بس خوش آب و هوا بوده و تنوع زیستی بالایی داشته است. هنوز هم پارک سرخه حصار خوش آب و هوا است و حیوانات و گیاهان زیادی آنجا زندگی می‌کنند. برای همین اداره حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، برنامه‌های زیادی برای آن منطقه دارد و خیلی مراقبش است. در واقع تنها از بخش کوچکی از پارک می‌توانید بازدید کنید. بقیه قسمت‌های آن زیر نظر سازمان است و برای ورود به آن باید مجوز داشته باشید.

پارک سرخه حصار

بزن بریم تماشا

سرخه حصار از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران است. می‌دانید یعنی چه؟ یعنی می‌توانید یک دل سیر پرنده نگری کنید. پرنده نگری یکی از صلح دوستانه‌ترین انواع تفریح در طبیعت است. یعنی کافیست یک دوربین دوچشمی داشته باشید، به طبیعت بروید، آرام و بی سر و صدا یک جا بنشینید و با دوربین‌تان پرنده‌ها و رفتارهای بامزه آنها را تماشا کنید. پرنده نگری شاخه‌های جزیی‌تری هم دارد. مثلا پروانه نگری یا تماشای همه ساکنان آن اکوسیستم. مثل مارال‌ها، قوچ‌ها و حتی خرگوش‌ها.

پارک سرخه حصار

در واقع شما با رفتن به پارک سرخه حصار و منطقه حفاظت شده خجیر می‌توانید همه این سرگرمی‌های جذاب را داشته باشید. کافی است قبل از رفتن سری به میدان منیریه بزنید و یک دوربین دوچشمی بخرید. اگر بچه‌های بالای ۵ سال دارید، بدانید با رفتن به پارک سرخه حصار و تماشای پرنده‌ها و حیوانات آنجا با دوربین، او را عاشق طبیعت می‌کنید و همیشه خاطرات این جور تفریحاتی که برایش تدارک دیده‌اید در ذهنش می‌ماند.

پارک سرخه حصار

چطوری برویم؟

پارک سرخه حصار و خجیر در شرق تهران قرار دارد. یعنی باید خودتان را به سه راه تهرانپارس برسانید. از سه راه آزمایش و اتوبان شهید یاسینی هم به سرخه حصار ورودی دارد. در نظر داشته باشید منطقه بسیار وسیع است و آنچه به عنوان پارک جنگلی سرخه حصار مشهور است، تنها قسمت کوچکی از این محدوده به شمار می‌رود. در مسیر به باغ‌ها و تالارهای زیادی برخورد می‌کنید که برای جشن‌های ازدواج و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پارک سرخه حصار

نکات مهم در بازدید از پارک سرخه حصار

آن بخشی از پارک سرخه حصار که برای عموم مردم در دسترس است، امکانات رفاهی مناسبی دارد. می‌توانید روی نیمکت‌ها و آلاچیق‌ها بنشینید و از دوچرخه‌های اجاره‌ای استفاده کنید و رکاب بزنید. همچنین امکان اینکه در منقل‌های آماده کباب بپزید هم فراهم شده. در نظر داشته باشید هرگز در جنگل آتش روشن نکنید. ممکن است اتفاقات نامطلوبی رخ دهد. آتش منقل را هم حتما با آب خاموش کنید، سپس از جنگل خارج شوید.

پارک سرخه حصار

اگر قصد دارید پرنده‌ها و حیوانات را ببینید باید به داخل منطقه حفاظت شده بروید. سر و صدا نکنید. گوش دادن به صدای طبیعت و حیات وحش چه ایرادی دارد که ترجیح می‌دهید صدای پخش خودروی‌تان را تا انتها زیاد کنید؟

پارک سرخه حصار

فراری ندهید!

در نظر داشته باشید صدای شما موجودات حیات وحش را فراری می‌دهد. بنابراین شانسی برای تماشای آنها نخواهید داشت. اگر بدانید صدای موسیقی شما باعث استرس پستانداران می‌شود و ممکن است فرزندشان را زودتر از موعد به دنیا بیاورند، باز هم این کار را می‌کنید؟ همچنین مراقب بوها باشید. از اسپری و عطر و انواع مام و لوازم بهداشتی استفاده نکنید. بوی آنها ساکنان طبیعت را فراری می‌دهد. بنابراین هم آنها را از سر خانه و زندگی‌شان آواره می‌کنید و هم شانس تماشای آنها و لذت بردن خودتان را از بین می‌برید.

پارک سرخه حصار

آشغال نریزید

گفتن ندارد که هیچ زباله‌ای حتی ته سیگار را نباید در هیچ طبیعتی از جمله همین پارک سرخه حصار خودمان رها کنید. اگر قصد دارید شب را در طبیعت بمانید باید اصول اولیه شب مانی را بدانید و تجهیزات مناسب داشته باشید. اختلاف دمای هوا بین روز و شب، در پارک ملی سرخه حصار بالاست. بنابراین با پتوی روی تخت‌تان نمی‌توانید شب را آنجا سپری کنید. باید از کیسه خواب و چادر مسافرتی استفاده کنید. فکر شکار را هم از سرتان بیرون کنید. اگر محیط‌بانان شما را در حال شکار ببینند، حساب‌تان با کرام الکاتبین است. آنها سر حیوانات با هیچ کسی شوخی ندارند. در نظر داشته باشید هنگام ورود به مناطق حفاظت شده، داشتن هر نوع سلاحی حتی تیر و کمان جرم محسوب می‌شود.

پارک سرخه حصار

۱۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    به به

    پاسخ

  2. احمدی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۴ ب٫ظ

    منطقه تفریحی خوبیه

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    منطقه جذابی باید باشد برای یه روز تعطیل

    پاسخ

  4. بهمن

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    طبیعت لذت بخشه

    پاسخ

  5. نعمت زاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۵۸ ب٫ظ

    دیدنی

    پاسخ

  6. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    قشنگ ودیدنی

    پاسخ

  7. آژن

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    عالی هست

    پاسخ

  8. یوسفی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

  9. نامجو

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ق٫ظ

    زیبا و دیدنی است

    پاسخ

  10. فرهاد کرمی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۲۶ ق٫ظ

  11. خانم طلوعی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

  12. خانم طلوعی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    خیلی زیبابود

    پاسخ

  13. بیگدلی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ب٫ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

  14. مهدی فراهانی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  15. روزبهاني

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ب٫ظ

    قشنگ ودیدنی

    پاسخ

  16. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۶ ب٫ظ

    واقعا زیباست ممنون بابت مطلب خوبتون

    پاسخ

  17. خانم طلوعی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

  18. خانم طلوعی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…