ایرانگردی ، مازندران

شیر مرغ تا جان آدمیزاد را کجا بخریم؟ (+ویدئو)

۱۵
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در جمعه بازار جویبار، شور زندگی موج می‌خورد. باور نمی‌کنید؟ بروید و ببینید!
بازار جویبار

جویبار را می‌شناسید؟ همان شهر کوچکی که به پایتخت کشتی جهان معروف شده است. این شهر جمعه بازار بی‌نظیری دارد. جایی پر از شور زندگی و صحنه‌های حیرت انگیز و البته محصولات غذایی صددرصد ارگانیک. جمعه بازار جویبار که بیش از صد سال است هر هفته برگزار می‌شود، به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مازندران تبدیل شده. جایی که دست کم باید یک بار از آن بازدید و تجربه‌هایی کسب کنید که تا حالا نداشتید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا به این بازار فوق العاده جذاب سر بزنیم، دیدنی‌هایش را ببینیم و با بوی کباب گاومیش آن اشتهای‌مان تحریک شود.

بازار جویبار

جویبار کجاست؟

جویبار یکی از شهرهای ساحلی و کوچک استان مازندران است که به دلیل کشتی‌گیران معروفش به پایتخت کشتی جهان معروف شده است. بیشتر کشتی‌گیران نام آور ایران که در عرصه‌های بین المللی مدال آورده‌اند، متعلق به این شهر کوچک هستند. جویبار چند ده کیلومتر با ساحل فاصله دارد. ساحل این شهر بسیار تمیز اما ناشناخته است. تقریبا فقط مردم بومی برای تفریح به ساحل این شهر می‌روند و همین گمنام بودن، رمز پاکیزگی و بکر ماندن آن است. این ساحل روی نقشه با نام ساحل “چپکرود” مشخص شده است.

بازار جویبار

در ورودی شهر جویبار، میدان کشتی را می‌بینید. دو کشتی گیر با دو بنده قرمز و آبی وسط میدان مشغول مبارزه هستند و کم مانده دو خم یکدیگر را بگیرند و یکی دیگری را فتیله پیچ کند. بد نیست اگر با نماد شهر، عکس یادگاری بگیرید.

بازار جویبار

جویبار یک جاذبه منحصر به فرد دارد و آن، جمعه بازار بی‌نظیرش است. بازاری محلی و پر از رنگ و لعاب که مدت‎ها است افزون بر رفع نیاز بومیان، به یکی از دیدنی‌های این شهر هم تبدیل شده است. در این بازار چیزهایی می‌بینید که هرگز فکرش را نمی‌کردید روزی با آنها روبه‌رو شوید. این بازار بهترین محل برای تماشای فرهنگ بومی مردمان مازندران به شمار می‌رود. مشابه این بازار در بسیاری از کشورهای اروپا هم وجود دارد. بازارهایی به نام فلومارکت که البته در کنار فروش تره بار و میوه‌ های  ارگانیک، اجناس دست دوم مثل کتاب و حتی آلبوم عکس خانوادگی نیز می‌فروشند. این بازارها همیشه برای گردشگران جذابیت دارند.

بازار جویبار

چطوری برویم؟

بهترین مسیر برای سفر به جویبار، جاده فیروزکوه است. این جاده را بپیمایید تا به شیرگاه برسید. از شیرگاه خودتان را به قائمشهر برسانید. سپس با رد شدن از کمربندی این شهر، وارد جاده جویبار شوید. اگر جمعه باشد، به محض ورود به شهر می‌توانید متوجه شوید بازار کجا برپا شده است. این بازار نزدیک ورودی سراجکلا و دقیقا کنار پل تاریخی جویبار برپا می‌شود. پر از بو و رنگ و صحنه‌های عجیب است و بازدید از آن حال شما را خوب می‌کند.

بازار جویبار

بازار جویبار

کی برویم؟

جمعه بازار اسمش روی خودش است! جمعه‌ها باید برای بازدید از آن بروید. از صبح حوالی ۸ تا حدود ۴ بعدازظهر بازار برپااست. زمستان‌ها ممکن است زمان برپایی بازار کوتاه باشد. ولی در نظر داشته باشید حتی اگر از آسمان سنگ ببارد، بازار تعطیل نمی‌شود. هر هفته برگزاراست. صد سال است که بی وقفه اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد هیچ عاملی نمی‌تواند آن را متوقف کند.

بازار جویبار

بازار جویبار

در بازار جویبار چه خبر است؟

بازار جویبار محلی برای تبادل کالا و خدمات برای مردم بومی منطقه است. آن اطراف، بیشتر افراد کشاورز و دامپرور هستند. پس اصلا تعجب نکنید اگر دیدید کسی دارد داس و تبر و بیل و بیلچه می‌فروشد.

بازار جویبار

بازار جویبار

بذر انواع سبزیجات، میوه و تره‌بار تازه، ماهی و ماهی دودی، رخت و لباس و پرده و اساس خانه از دیگر چیزهایی است که به فروش می‌رسد. انواع چکمه‌های پلاستیکی بلند برای کار در مزرعه را می‌بینید که در رنگ‌های متنوع فروخته می‌شوند. تخم مرغ، شترمرغ، بوقلمون، غاز و اردک از دیگر خوراکی‌های ارگانیکی است که به فروش می‌رسد.

بازار جویبار

از همه هیجان انگیزتر، ماکیانی هستند که زنده و سرحال، خوشحال و خندان آمده‌اند تا به فروش برسند. نگه داشتن پرندگان خانگی در مازندران مرسوم است. شهر و روستا هم ندارد. حتی بعضی از شهرنشینان کنج حیاط خانه‌شان مرغدانی کوچکی دارند که در آن پرنده پرورش می‌دهند. بنابراین اگر خروس‌های دم افشان و بوقلمون‌های چاق و خندان را در بازار دیدید حیرت زده نشوید.

بازار جویبار

در کنار همه این ها، احتمالا فروشندگان دوره‌گردی را می‌بینید که سی‌دی‌های موزیک مازندرانی می‌فروشند و یکی از همان‌ها را با یک بلندگوی خانگی دارند پخش می‌کنند. بد نیست اگر یکی از این یادگاری‌ها بخرید. هنر فولکلور مردم مازندران است و خوب است اگر با آن آشنا شوید.

بازار جویبار

بازار جویبار

جذاب‌ترین بخش بازار، دکه‌‎های سیار کباب فروشی است. این کباب‌ها از گوشت گاومیش هستند و کلی طرفدار دارند. خیلی از بومیان، فقط با انگیزه خوردن کباب گاومیش راهی بازار می‌شوند. بوی این کباب‌ها مرده را هم زنده می‌کند. زیاد به این توجه نکنید که همه چیز از تمیزی برق نمی‌زند و میز و صندلی‌ها برند و خارجی نیستند. کباب بخرید و با مزه منحصر به فردش دل خودتان را شاد کنید.

بازار جویبار

بازار جویبار

نکات مهم در بازدید از جمعه بازار جویبار

در بازار ، خانم‌های فروشنده را می‌بینید که معمولا چادرشان را به طرز جالبی دورتا دور خودشان بسته‌اند. در فرهنگ مردمان مازندران زنان نیز هم‌پای مردان کار می‌کنند و مرزبندی مشخصی بین مشاغل زنانه و مردانه وجود ندارد.

بازار جویبار

تا می‌توانید میوه و تره‌بار و سبزیجات بخرید. این محصولات، اغلب از باغچه‌های فروشندگان‌شان به عمل می‌آید و سم و کود شیمیایی به خوردشان نداده‌اند. در واقع فروشندگان، مازاد مصرف خودشان را به فروش می‌رسانند.

بازار جویبار

یک نوع شیرینی سنتی خوشمزه در بازار می‌بینید که اسمش فامیلی است! به این شیرینی “نصری” می‌گویند. به صورت ورقه‌های تخت فروخته می‌شود و با چای تازه دم بسیار می‌چسبد. اگر دیدید بخرید. پرندگان حلال گوشت، مثل مرغ، بوقلمون، اردک و غاز در این بازار به فروش می‌رسند. تازه هستند و از نظر سلامتی هم مشکلی ندارند. از همه بهتر اینکه ارگانیک هستند و نه پرورشی! بنابراین بسیار لذیذند و خرید آن را در صورتی که گیاه‌خوار نیستید به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید شماره فروشندگان آنها را هم بگیرید، تا برای شما ارسال کنند. بازدید از ساحل چپکرود جویبار را از دست ندهید. خلوت، تمیز و زیبااست.

بازار جویبار

۱۵ دیدگاه

  1. حسنی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۴ ب٫ظ

    چقدر جذاب و دیدنی
    ممنونم

    پاسخ

  2. میرعبدالباقی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۴ ب٫ظ

    شمال سرزنده است

    پاسخ

  3. هاتف

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ ب٫ظ

    بوی زندگی میدهد

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    خیلی جالب بود. ممنون

    پاسخ

  5. مهدی مختاری

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  6. شعبانی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  7. بیگدلی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

  8. آقازاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    چه تنوع به به

    پاسخ

  9. سرهنگ

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۱ ق٫ظ

    خیلی عالی بود کاش میشد همین هفته رفت
    جای عالی هست برای چی عکاسی

    پاسخ

  10. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۷ ب٫ظ

    • آیه اسماعیلی

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

      بله عالیه. ممنون از محبتتون

      پاسخ

  11. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۰ ب٫ظ

    چه جایه خوبیه

    پاسخ

  12. فرهاد کرمی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ب٫ظ

  13. یوسفی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    عجب صفایی داره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…