خانه سلامتی موز سبز بخوریم یا زرد؟

موز سبز بخوریم یا زرد؟

۴
2
212
تا به حال اسم آرد موز سبز به گوشتان خورده است؟ چرا موز سبز و نارس را به عنوان یک میان‌وعده سالم انتخاب نمی‌کنید؟ اگر خواص این میوه را بدانید دیگر موز زرد نمی‎خورید!
موز

موز میوه‌ی خوشمزه و خوش‌خوراکی است که تقریبا یک میان‌وعده یا صبحانه‌ی کامل محسوب می‌شود. معمولا هیچ کس یک موز نارس و سبز را دوست ندارد و همه ترجیح می‌دهند موز رسیده بخورند اما همین موز سبز خواص زیادی برای بدن دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. شما طرفدار کدام موز هستید زرد یا سبز؟ اصلا خواص موز سبز را تا به حال شنیده‌اید؟ با مجله‌ی دلتا همراه باشید.

موز

فواید بی‌نظیر موز سبز

اگرچه موز رسیده از طعم بهتری برخوردار است اما موز خام می‌تواندبه چربی سوزی بیشتر کمک کند.

 در ادامه‌ی این مطلب توضیح خواهیم داد که چگونه مواد غذایی موجود در موز سبز کاهش وزن را تسریع می‎کند و به سلامتی کلی بدن کمک می کند.

همه موز رسیده را به دلیل نرمی و شیرینی آن مصرف می‌کنند. متأسفانه، معمولاً هیچ کس به فکر خوردن یک موز خام که به طور باور‌نکردنی مغذی است، نمی‌افتد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. موز نارس در مقایسه با نوع رسیده‌ی آن یعنی موز زرد، قند کمی دارد. نکته جالب اینکه این روزها، آرد موز سبز نیز در بازار موجود است که می‌تواند به روش‌های مختلف در غذاهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت موز سبز و زرد 

طعم

موزهای سبز شیرینی کمتری دارند و در واقع مزه آن ها کاملاً تلخ است

بافت

موز سبز محکم‌تر از موز زرد است؛ بافت آنها گاهی اوقات مومی‌شکل است.

ترکیب

در موز سبز مقدار نشاسته بالاتر است؛ در موز رسیده و زرد، نشاسته به قند تبدیل می‌شود. علاوه بر این، موز سبز پوست سخت‌تر دارد، در حالی که پوست موز رسیده نازک‌تر است.

موز

فواید موز سبز

بهبود و تنظیم ضربان قلب

موز نارس به دلیل داشتن میزان زیادی پتاسیم برای سلامت قلب ما مفید است اما افرادی که از مشکلات کبدی یا کلیوی رنج می برند، باید از مصرف آن خودداری کنند. در واقع مصرف این میوه به کمک پتاسیم موجود در آن به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. پتاسیم به تنظیم فشارخون کمک می‌کند؛ بنابراین قلب ما را از آسیب‌های ناشی از آریتمی محافظت می‌کند. در آریتمی، در اکثر موارد قلب حساس می‌شود و دچار مشکلاتی مانند انفارکتوس می‌شود. یک عدد موز کال متوسط به میزان ۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد که میزان بالایی است. توجه داشته باشید که هر فرد بالغ به روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارد. میزان نیاز کودکان به این ماده معدنی بین ۳۸۰۰ و ۴۵۰۰ میلی گرم است.

مقابله با ورم معده

موز سبز سرشار از نشاسته (آمیدون) است که تأثیر زیادی در محافظت از مخاط معده دارد؛ به همین دلیل نیز برای افرادی که از مشکلاتی مانند ورم معده، اسید بالای معده و زخم‌های معده رنج می‌برند، مفید است. با این حال، در خصوص مشکلات مربوط به معده مهم است که از این میوه به صورت مناسب استفاده شود و از سرخ کردن آن بپرهیزید. چربی استفاده‌شده برای سرخ کردن موز نارس باعث از بین رفتن اثرات مثبت آن روی سلامتی دستگاه گوارش می‌شود. مصرف موز آب‌پز و خوش‌طعم‌شده با اندکی نمک و روغن زیتون برای این افراد بهتر است.

مقابله با بیماری‌های مربوط به روده

نشاسته (آمیدون) موجود در موز برای باکتری‌های خوب دستگاه گوارش مفید است و به بهبود عملکرد کولون کمک می‌کند. مصرف موز نارس برای احیا و تنظیم فلور روده مؤثر است. اگر تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها هستید، توصیه می‌شود این میوه را به برنامه غذایی اضافه کنید تا فلور روده جبران شود. ترکیبات موز نارس کمک زیادی به بهبود بیماری‌های مربوط به روده مانند بیماری کرون یا کولیت روده می‌کند.

بهبود قدرت دفاعی بدن

موز سبز نیز مانند سیر حاوی ویتامین B۶ است. این میوه برای دستگاه ایمنی بدن به خصوص برای سالمندان مفید است. بیماری‌های زیادی که با گذشت عمر به سراغ فرد می‌آید، التهاب ایجاد می‌کند و تریپتوفان بدن را از بین می‌برد؛ به همین دلیل نیز بدن این افراد به میزان زیادی ویتامین B۶ نیاز دارد. این ویتامین محلول در چربی است؛ به همین دلیل بخارپز کردن بهترین شیوه برای حفظ ویتامین B۶ موز خام است.

تنظیم فشارخون بالا

پتاسیم برای سلامت بدن اهمیت بالایی دارد. این ماده معدنی برای سلامت رگ‌های خونی و انقباض عضلانی مفید است که برای سلامت قلب ضروری هستند. مشکل فشارخون بالا نیاز به افزایش میزان جذب پتاسیم؛ منیزیم و کلسیم دارد. موز خام حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم و منیزیم است؛ به همین دلیل نیز مصرف آن برای این افراد اهمیت بالایی دارد. اگر قرص فشارخون مصرف می کنید، حواستان باشد که این داروها معمولاً باعث افزایش دفع پتاسیم می‌شوند.

کاهش کلسترول

یک عدد موز نارس با حدود ۲۰۰ گرم وزن می‌تواند تا ۵ گرم پروتئین به بدن برساند که این میزان برای کاهش کلسترول خون بسیار عالی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید از بروز مشکلاتی ماندن چاقی مفرط، بیماری‌های مربوط به آن یعنی دیابت نوع ۲ و برخی سرطان پیشگیری شود به سراغ این نوع موز و این منبع پروتئین بروید.

پیشگیری از چاقی

آمیدون موجود در موز خام باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شود و در عین حال یک ماده غذایی فاقد چربی است؛ بنابراین برای لاغری مفید و مؤثر است. اگر شما هم به دنبال راهی برای لاغری و کاهش وزن هستید، می‌توانید موز سبز را به رژیم‌تان اضافه کنید. البته به میزان متعادل! چون باید حواستان باشد که موز نارس در هر حال حاوی کربوهیدرات است. برای این منظور مصرف موز نارس به صورت آب‌پز‌شده، پوره و همچنین بخارپز شده توصیه می‌شود.

کنترل‌کننده‌ی دیابت

داشتن سطح قند خون بالا یک نگرانی عمده سلامت است. اگر قند خون بالا با گذشت زمان درمان نشود ممکن است منجر به دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به سایر مشکلات جدی سلامت شود.

موز سبز حلال مشکل شما دیابتی‎ها است؛ هر دو پکتین و نشاسته مقاوم در این موز ممکن است به کنترل قند خون بعد از غذا کمک کند. البته موز سبز نارس، رتبه پایین در شاخص قند خون به مقدار 30 دارد. موز کاملاً رسیده یک نمره در حدود 60 دارد.

شاخص قند خون نشان می‌دهد که چگونه مواد غذایی به سرعت سطح قند خون را بعد از غذا خوردن افزایش می‌دهد. مقیاس آن از 0 تا 100 در نظر گرفته می‌شود و مقادیر پایین‌تر برای کنترل قند خون خوب است.

در مصرف موز سبز به این موارد توجه کنید

توجه داشته باشید گرچه مصرف موز سبز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد اما اگر از مشکلاتی مانند نارسایی کلیوی یا کبدی رنج می‌برید، مصرف آن توصیه نمی‌شود؛ چون زمانی که کلیه‌ها آسیب دیده باشند، مازاد پتاسیم به درستی از بدن دفع نمی‌شود؛ در نتیجه این ماده معدنی در بدن زیاد شده و باعث افزایش خطر بروز هایپرپتاسمی می‌شود که مشکلاتی مانند تنفس بسیار سریع، حالت تهوع، ضعف نبض، آسیب‌های جدی به قلب و غیره می‌شود.

بیشتر ببینید در سلامتی

۴ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۳ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب.ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۳ مرداد، ۱۳۹۸ در ۲:۳۷ ب.ظ

      بله ممنون از نگاه زیبای شما

      پاسخ

  2. هوشمند

    ۱۳ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب.ظ

    عالی و مفید و کاربردی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۳ مرداد، ۱۳۹۸ در ۲:۳۷ ب.ظ

      سپاس از نظرتون دوست عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.