آناناس ؛ میوه اعجاب انگیز

۱۴
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آناناس یک میوه‌ی گرمسیری است که شبیه مخروط کاج است و بومی ناحیه گرمسیری قاره آمریکا است.
خواص آناناس

آناناس یک میوه پرخاصیت است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات مختلف ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کم می‌کند. ما در این مطلب به بخشی از خواص آناناس اشاره خواهیم کرد.

به گزارش مجله دلتا؛ بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف اکثر میوه ها از جمله آناناس خطر مرگ‌ومیر و ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. آناناس همچنین موجب تقویت مو و لطافت پوست می‌شود، انرژی را بالا می‌برد و در کاهش وزن مؤثر است. در ادامه، با دیگر خواص آناناس آشنا می‌شوید.

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که مقدار زیادی موادمغذی استفاده می‌کنند، پایین‌تر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه‌هایی مانند آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم‌بروکلی، نعناع، کدوتنبل و هویج یافت می‌شود.

 کاهش فشار خون

خواص آناناس

کاهش فشار خون، یکی دیگر از خواص آناناس است. افزایش پتاسیم خون با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، می‌تواند به کاهش فشار خون افراد کمک کند. براساس تحقیقات انستیتو بهداشت و تغذیه‌ی ملی، کمتر از ۲ درصد افراد بالغ در جامعه‌ی آمریکا روزانه حدود ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد.

جلوگیری از سرطان

آناناس سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و به‌همین دلیل می‌تواند از شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان هستند، جلوگیری کند.

همچنین پژوهش‌های انجام‌شده از سوی دانشکده‌ی تغذیه‌ی دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی بتاکاروتن نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تحقیقات صورت‌گرفته روی مردم ژاپن نیز نشان می‌دهد که رابطه‌ای معکوس بین استفاده از رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن و امکان ابتلا به سرطان کولون وجود دارد.

وجود فیبر در تمام میوه‌ها و سبزیجات نیز تا حد زیادی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده‌‌ی بزرگ را کاهش دهد. براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که آنزیم بروملین و دیگر آنزیم‌های موجود در آناناس در درمان سرطان و کمک به کاهش عوارض جانبی آن (تورم دهان و گلو به‌دلیل شیمی‌درمانی) بسیار مؤثر است.

دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که از طریق رژیم‌ غذایی فیبر بیشتری دریافت‌ می‌کنند، سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند و دریافت رژیم حاوی فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند منجر به بهبود سطح قند خون، لیپید و انسولین شود. یک آناناس متوسط در حدود ۱۳ گرم فیبر دارد.

بر اساس دستورالعمل غذایی پیشنهادی از سوی انجمن تغذیه‌ی آمریکا ، میزان فیبر موردنیاز برای خانم‌ها بین ۲۱-۲۵ گرم در روز است که این میزان در آقایان به حدود ۳۰-۳۸ گرم در روز می‌رسد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر و آب موجود در آناناس از یبوست جلوگیری می‌کند و منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

تأثیر مثبت بر باروری

خواص آناناس

آناناس یک منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان است که تحقیقات تأثیر مثبت آن  بر باروری اثبات شده است.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سیستم باروری و تولیدمثل آسیب جدی برساند و غذاهایی با آنتی‌اکسیدان بالا مانند آناناس برای جلوگیری از این مورد توصیه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آناناس مانند ویتامینC، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی چون مس، روی و اسیدفولیک از جمله ویژگی‌های خاص این میوه‌ی استوایی است که بر باروری زنان و مردان تأثیر مثبت دارد.

بهبود زخم و کاهش التهاب

بهبود زخم و کاهش التهاب، از دیگر خواص آناناس است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنزیم بروملین موجود در آناناس می‌تواند به کاهش ورم، کبودی، درد و کاهش دوره‌ی بهبود زخم ناشی از عمل‌های جراحی کمک کند. آناناس در درمان و کاهش التهاب ناشی از ملتهب شدن بافت‌های اطراف تاندون، کشیدگی رباط و دیگر جراحت‌ها و آسیب اعضای کوچک بدن مانند گوش، بینی و جراحی گلو یا تروما (هر نوع آسیب یا ضربه‌ی واردشده بر بدن انسان) نیز مفید است.

سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در آناناس برای سلامت قلب مفید است. مطالعات نشان می‌دهند خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی در افرادی که روزانه ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از این میزان پتاسیم دریافت می‌کنند (۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز) تا ۴۹ درصد کاهش می‌یابد.

افزایش پتاسیم در رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سکته، تحلیل بافت‌های عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش شکل‌گیری سنگ‌ کلیه دارد.

بهبود آسیب های پوست

آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در آناناس وقتی به‌صورت خام یا پخته مصرف می‌شود، می‌تواند به بهبود آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی‌هوا و چین‌وچروک ناشی از آن کمک کند و منجر به بهبود بافت پوست شود. همچنین ویتامین C نقش مهمی در شکل‌گیری کلاژن و حفاظت از ساختار پوست دارد.

۱۴ دیدگاه

  1. حسینی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    واقعا بینظیره این میوه

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۹ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  4. مهرداد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  5. امیر زندمنش

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۵ ب٫ظ

    چه عالی

    پاسخ

  6. فرامرزی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۵۰ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعاتتون

    پاسخ

  7. اسکندری

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۷ ب٫ظ

  9. ملکی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۶ ب٫ظ

    خیلی خیلی جالب و مفید

    پاسخ

  10. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۴ ب٫ظ

    بسیار جالب و مفید. ممنون

    پاسخ

  11. رفيعي

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب٫ظ

    مطلب مفید و خوبی بود
    ممنون

    پاسخ

  12. يزداني

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

    یکی از میوه های خوشمزه

    پاسخ

  13. مسرور

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    بسیار جالب بود
    من وقتی آناناس بیش از حد بخورم زبونم زخم میشه

    پاسخ

    • هوشمند

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۰۰ ق٫ظ

      بسیار مفید و کاربردی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…