تهران گردی

دوقلوهای افسانه‌ای البرز

۱۱
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دوقلوهای افسانه‌ای البرز را می‌شناسید؟
دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و هویر یکی از دیدنی‌ترین جاهایی هستند که در عمرتان می‌توانید از آنها بازدید کنید. این دوقلوهای افسانه‌ای زمردی رنگ، نزدیک تهران قرار دارند و بهترین انتخاب برای روزهای آخر هفته شما هستند. به خصوص اگر ماشین شاسی بلند داشته باشید. سکوت دریاچه تار و هویر چیزی است که هرگز تجربه نکرده‌اید! سکوتی جادویی و آرامش بخش که خستگی زندگی روزمره و ماشینی را یک‌جا از تن‌تان به در می‌کند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به ارتفاعات البرز سفر کنیم و در سکوت جادویی دریاچه تار و هویر آن، غرق لذت شویم.

تار و هویر

تار و هویر کجا هستند؟

تار و هویر نام دو دریاچه است که فاصله بسیار کمی (در حدود ۵۰۰ متر) از همدیگر دارند و در ارتفاعات رشته کوه البرز و جایی نزدیک زرین کوه واقع شده اند. از شهر دماوند و همچنین جاده فیروزکوه می‌توان به این دو دریاچه رسید. در واقع وقتی به گیلاوند که در جاده فیروزکوه قرار دارد رسیدید، باید وارد شهر دماوند و منطقه چنار شوید. جاده دریاچه از داخل چنار می‌گذرد. حدود کمتر از یک ساعت هم زمان می‌برد.

تار و هویر

همچنین یک راه دیگر برای رسیدن به دریاچه وجود دارد. جاده فیروزکوه را تا منطقه روستای جابان ادامه دهید. کمی جلوتر تابلوی جاده فرعی هویر را می‌بینید. اگر مسیر را ادامه دهید، به دریاچه می‌رسید. در این مسیر یک چشمه آب شیرین هم وجود دارد. می‌توانید آب مورد نیاز خودتان را از آن تامین کنید.

تار و هویر

از کنار جاده فیروزکوه تا دریاچه هویر و سپس تار، حدود یک ساعت زمان می‌برد. حتی با همین پرایدهای معمولی هم می‌توانید بدون کوچکترین دردسری به دریاچه‌ها برسید.

تار و هویر

در دریاچه‌ها چه خبر است؟

دریاچه‌های تار و هویر آب شیرین هستند. یعنی می‌توانید از آب آنها بنوشید. این دو دریاچه در ارتفاعات البرز قرار دارند. یعنی دورتا دور آنها کوهستان است. هوای پاک و آسمان آبی و سکوتی لذت بخش و باورنکردنی، موهبت‌هایی هستند که در سفر به این منطقه به دست خواهید آورد. در بعضی فصل‌های سال اجازه ماهی‌گیری دارید. حتی جشنواره ماهی‌گیری هم در دریاچه برگزار می‌شود و می‌توانید قزل آلای رنگین کمان صید کنید. آب تنی در دریاچه و همچنین قایق رانی پارویی از دیگر تفریحات دریاچه‌ها به شمار می‌رود. محیط بانان همواره در اطراف دریاچه حضور دارند تا مراقب حیات وحش باشند. اگر کاری خلاف قوانین انجام دهید، با شما برخورد می‌کنند.

تار و هویر

کی برویم؟

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه‌های دوقلوی تار و هویر، بهار و تابستان است. دمای هوا و چشم انداز در این بازه زمانی در آن حوالی بی‌نظیر است. در بهار می‌توانید از کوه‌های اطراف، آویشن تازه بچینید. تابستان هم برای ماهی‌گیری تفریحی مناسب است. در زمستان، مسیر صعب العبور می‌شود و احتمالا به راحتی نمی‌توانید خودتان را به دریاچه برسانید.

تار و هویر

همه وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. آن حوالی سوپرمارکت پیدا نمی‌شود. بهتر است از مغازه‌های شهر دماوند همه نیاز های خود را تهیه کنید. اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه‌ها بمانید، باید اصول اولیه کمپینگ را بدانید. آنجا سرویس بهداشتی و امکانات دیگر  وجود ندارد. خبری از هتل هم نیست. بنابراین لازم است اصول اولیه ماندن در طبیعت را بلد باشید و تجهیزات ضروری مثل چادر و کیسه خواب نیز همراه داشته باشید. اگر بلد نیستید و تجهیزات هم ندارید، نگرانی ندارد. می‌توانید غروب به خانه برگردید.

تار و هویر

کف دریاچه‌ها چشمه جاری است. بنابراین فشار جریان آب در سطح دریاچه و عمقش متفاوت است و همین می‌تواند شما را غرق کند. اگر شنا بلد نیستید، جداً از پریدن در آب دریاچه‌ها خودداری کنید. شما رفته‌اید که خوش بگذرانید، نه اینکه بلا سر خودتان بیاورید. دریاچه‌ها زیباترین چشم‌اندازهایی هستند که ممکن است در زندگی ببینید. تا می‌توانید زیبایی آنها را در کادر دوربین‌تان ثبت کنید. هرگز و ابدا زباله نریزید. همه زباله‌های خود را در کیسه جمع کنید و با خود ببرید. طبیعت، امانت ما برای آیندگان است. مراقبش باشیم.

تار و هویر

۱۱ دیدگاه

  1. نعمت زاده

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

    جذاب

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ب٫ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

  4. یاسین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۹ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  5. یاسین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ب٫ظ

    با وجود ایران عزیز ،نیازی به خارج گردی نیست.

    پاسخ

  6. حسنی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ب٫ظ

    چقدر جالب و زیبا

    پاسخ

  7. میرعبدالباقی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    دریاچه ای بالای کوه

    پاسخ

  8. هاتف

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    فضایی آرام و دنج

    پاسخ

  9. امیر زندمنش

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۴ ب٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  10. مهدی فراهانی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب٫ظ

    خیلی عالی و کامل بود متشکرم

    پاسخ

  11. بهلولی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    خیلی زیباست. برای ماهیگیری حتما میرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…