اظهارنامه را چگونه بدون وکیل بنویسیم؟

۸
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در تنظیم یک اظهارنامه، باید نزاکت و اخلاق را نیز رعایت نمود، زیرا اظهارنامه یک ابزار قضایی است و از طرف دادگاه به مخاطب تحویل داده می شود.
اظهارنامه

به محض بروز اختلاف بر سر برخی از مسائل نیازی به اقامه دعوی و طرح شکایت در دادگاه نیست. یکی از راه‎های قانونی که بسیار کارآمد بوده و می تواند در بیشتر موارد مساله پیش آمده را حل و بین طرف ها سازش برقرار کند هرکس که در مسئله ای خود را صاحب حق بداند،با تنظیم اظهار نامه و ابلاغ آن به طرف دیگر،امکان حل مشکل خود را بدون مراجعه به دادگاه فراهم  یا از مزایای تنظیم اظهار نامه استفاده کند.

برای آشنایی با این راهکار قانونی و مزایایی که می‎تواند برای اظهار کننده یا شخصی که اظهارنامه را تنظیم می‎کند داشته باشد، در این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم در تنظیم یک اظهارنامه قضایی:

  • پس از دریافت اظهارنامه،پس از دریافت اظهار نامه باید اظهارات  خود را در ستون خلاصه اظهارات بنویسیم . از آنجا که هر موضوعی در اظهار نامه نوشته می شود از طرف نویسنده نوشته و امضاء خواهد شد در واقع  به عنوان اقرار نامه محسوب می شود.با توجه به اینکه اقرار، از دلایل اثبات ادعا در دادگاه محسوب می شود، ممکن است علیه خودمان از آن استفاده شود. بنابراین در این خصوص باید مراقب اظهاراتی که می‎نویسیم باشیم.از تهدید مخاطب در اظهارنامه خودداری کنیم، چرا که تهدید ممکن است تحت شرایطی جرم تلقی شود و طرف مقابل می‎تواند در دادگاه کیفری بر علیه ما طرح دعوا کند.می توان درانتهای اظهار نامه نوشت :در صورت پاسخگو نبودن طرف مورد نظر به درخواست طرف  مقابل ، برای احقاق حقوق خود از طریق مراجع قانونی اقدام خواهد شد.اظهارنامه
  • از نسبت دادن جرم و نوشتن اکاذیب در اظهارنامه خودداری کنیم. چون ممکن است تحت شرایطی به عنوان مفتری یا کسی که اقدام به نشر اکاذیب کرده تحت پیگرد قانونی قرار گیریم.
  • در تنظیم اظهار نامه باید ادب و احترامدیگران را رعایت کرد. زیرا دادگاه مجاز است از ابلاغ اظهار نامه هایی که خلاف ادب و نزاکت نوشته شده است به طرف مقابل خودداری کند.لازم است در انتهای اظهار نامه به اظهار شونده  تذکر داده شود که در صورت پاسخگو نبودن  اقدام قانونی خواهد شد و هزینه‌های دادرسی، حق الوکاله وکیل، حق الزحمه کارشناسی و … نیز بر عهده او خواهد بود.
  • توصیه می‌شود در پایان اظهار نامه به اظهار شونده و مخاطب گوشزد شود در صورت عدم پاسخ لازم از طرف او، اقدامات قانونی از جمله مراجعه به مراجع صلاحیتدار قضایی و در نتیجه مسئولیت پرداخت هزینه‌های دادرسی، حق الوکاله وکیل، حق الزحمه کارشناسی و … نیز بر عهده او خواهد بود.

چه زمانی اقامه دعوی بهتر است؟

ارسال اظهارنامه برای مخاطب یک اقدام قضایی است تا مخاطب را از این موضوع آگاه کند. به طور مثال وقتی قرار باشد اموال شخص بدهکار را برای ادای دین توقیف کنیم ممکن است وی با آگاهی از این موضوع اموال خود را پنهان کندتا نتوان اموال اورا توقیف کرد. در این حالت، بهتر است که از ابتدابا ارائه دادخواست به دادگاه اقدام به اقامه دعوا کنیم.

۸ دیدگاه

  1. بابایی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۹ ب٫ظ

    واقعا مفید و عالی ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  4. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۱ ب٫ظ

    مفید و خوب بود تشکر

    پاسخ

  5. رحیمی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۰ ب٫ظ

  6. علی فرجی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

    حاوی نکات ارزشمندی بود.
    متشکر

    پاسخ

  7. احمدی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    نکته کابردی بود

    پاسخ

  8. بزرگی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود استفاده کردیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …