بیمه آتش سوزی ساختمان بر عهده کیست؟

۹
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با افزایش آپارتمان نشینی و ساکن شدن هر چه بیشتر مردم در آپارتمان‌ها، بیمه کردن ساختمان امری ضروری به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها، بیمه آتش سوزی ساختمان است.
بیمه آتش سوزی ساختمان

هر ساختمان از قسمت‌های اختصاصی که ملک شخص خاصی هستند و قسمت‌های مشترک ساختمان که متعلق به کلیه مالکین است و همه ساکنین به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، از آن‌ها استفاده می‌کنند، تشکیل شده است. هزینه‌های مربوط به قسمت‌های مشترک هر ساختمان، بین ساکنان ساختمان تقسیم خواهد شد. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های مشترک، هزینه بیمه آتش سوزی ساختمان است. حال این پرسش ایجاد می‌شود که هزینه بیمه آتش سوزی بر عهده چه کسی است؟ در مجله دلتا به این پرسش پاسخ داده شده است.

بیمه آتش سوزی ساختمان

با افزایش آپارتمان نشینی و ساکن شدن هر چه بیشتر مردم در آپارتمان‌ها، بیمه کردن ساختمان امری ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که در آپارتمان‌ها در صورت وقوع حادثه‌ای برای یکی از واحدهای ساختمان، احتمال اینکه این خطر متوجه بقیه ساکنین شود بسیار بالاست. این در حالی است‎ که قانون تملک آپارتمان‌ها بیمه ساختمان را برای ساکنان یک تکلیف اجباری کرده است.

بیمه کردن ساختمان به عهده چه کسی است؟

این وظیفه به صراحت در قانون تملک آپارتمان‌ها بر عهده مدیر ساختمان قرار داده شده است. طبق این قانون، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور ساختمان انتخاب می‌شود و به صورت کتبی یا عملی این مسئولیت را می‌پذیرد، موظف است کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش سوزی نزد یکی از شرکت‌های بیمه، بیمه کند. بنابراین اگر مدیر به این وظیفه عمل نکند مسئول جبران خسارات وارده به مالکان یا ساکنان است؛ یعنی مالکان حق دارند علیه او نزد دادگستری شکایت و خسارت‌هایی که در اثر آتش سوزی به مال یا جان آن‌ها وارد شده است را مطالبه کنند. البته اگر خسارات وارده تا بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف به آن رسیدگی می‌کند. اگر مدیر یک مجموعه آپارتمانی اقدام به بیمه کردن ساختمان نکرد، ساکنان می‌توانند او را مجبور به انجام این مسئولیت کنند. همچنین اگر همه مالکان بخواهند که ساختمان بیمه شود، اما مدیر مخالفت کند، مالکان می‎توانند برای مدیر یک جایگزین تعیین کرده و این موضوع را از مدیر جدید درخواست کنند.

بیمه آتش سوزی

اما اگر برخی از مالکان خواهان بیمه کردن ساختمان باشند و برخی دیگر از آن‌ها نباشند، مالکی که می‌خواهد ساختمان بیمه شود، می‌تواند حسب مورد به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه و علیه مدیر دادخواست الزام به ایفای وظیفه قانونی «بیمه کردن ساختمان» را تقدیم دادگاه کند. در این مورد مدیر موظف است این وظیفه را انجام دهد، اگر مالکان مخالف اصرار کنند، دادگاه می‌تواند مالکان مخالف بیمه را ملزم به پرداخت هزینه‌های بیمه کند.

بیمه های ضروری برای هر ساختمان

تکلیفی که قانون تملک آپارتمان‌ها ایجاد کرده است، فقط محدود به بیمه آتش سوزی ساختمان است و مدیر ساختمان بیشتر از این مسئولیت دیگری ندارد. البته در رابطه با ساختمان انواع حوادث متصور است و بنابراین انواع پوشش‌های بیمه‌ای هم برای آن وجود دارد؛مثلا ممکن است ساختمانی در اثر سهل انگاری مهندس ناظر یا سازنده ریزش کند. در این موارد اگر سازنده یا مهندس ناظر برای آن ساختمان بیمه نامه مسئولیت گرفته باشد، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند؛ در غیر این صورت سازنده یا مهندس ناظر مسئول جبران خسارت خواهد بود.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۳۴ ق٫ظ

  2. وحید

    ۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    باسلام آیا هزینه نقاشی تعمیر ات وزیباسازی ساختمان در مشاعات بر اساس متراژ هر واحد و یا تعداد واحدها بدون در نظر گرفتن متراز محاسبه خواهد شد. ؟

    پاسخ

  3. رهگذر

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۱۳ ب٫ظ

    ماده ۱۴- مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند.

    اما سؤال اینجاست که چرا فقط اسکلت ساختمان را بیمه می‌کنند و وسایل داخل واحدها در این بیمه لحاظ نمی‌شوند اصل خسارتی که وارد می‌شود به علت سوختن اثاثیه داخل هر واحد است وگرنه سنگ و آجر و آهن که با آتش سوزی دچار خسارت آنچنانی نمی‌شوند. طبق کدام قانون اینگونه تفسیر شده که ساختمان را به اجزای مختلف تقسیم کرده‌اند و اشیای داخل ساختمان را در این بیمه نمی‌گذارند؟

    متاسفانه اکثر افراد نیز از این مسأله اطلاع ندارند و تصور می‌کنند که ساختمانشان بصورت کامل بیمه شده در صورتیکه اینطور نیست

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

    خیلی مفید بود. ممنون

    پاسخ

  5. رفیعی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانیتون

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. ثامن

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۴ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود

    پاسخ

  8. رضوی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود ممنون

    پاسخ

  9. بیگدلی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    مفید بود سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …