ایرانگردی، مازندران

باداب سورت، این کارت پستال نیست! (+ویدئو)

۱۹
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قرمز، مسی، نارنجی، طلایی، سبز و حتی آبی! این‌ها رنگ‌هایی است که در چشمه پلکانی باداب سورت می‌بینید!
iTourismA 27010201003 1 باداب سورت، این کارت پستال نیست! (+ویدئو)

این رویا نیست! حقیقت دارد. شما روی زمین ایستاده‌اید. به درون تصاویر رویایی و خیال‌انگیز روی کارت‌ پستال ها کشیده نشده‌اید و آنچه می‌بینید واقعی است. چشمه‌های هزار رنگ باداب سورت از جمله جاذبه‌های طبیعی است که در شرق استان مازندران انتظارتان را می‌کشد. چشمه باداب سورت، حیرت‌انگیز، رنگارنگ و باشکوه است.

این چشمه دومین اثر ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ایران است. نظیر آن را تقریبا در هیچ جای جهان نخواهید دید. پس درنگ نکنید. برنامه سفر بچینید و به سرزمین رویاهای حقیقی سفر کنید. چشمه باداب سورت در محدوده چهاردانگه شهر ساری قرار دارد. به چشمه باداب سورت، قصر طلایی نیز می‌گویند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا به عجیب‌ترین چشمه ایران سفر کنیم.

باداب سورت

باداب سورت یعنی چه؟

باداب یعنی آب گازدار و چشمه‌‌های باداب سورت آب‌هایی هستند که همراه با گاز از دل زمین می‌جوشند. به دلیل توپوگرافی منطقه و شیب‌دار بودن زمین، چشمه‌ها به صورت طبقه طبقه درآمده‌اند. هر طبقه حوضچه‌ای دارد که آب در آن جمع شده و بخش حیرت‌آور و باشکوه آنکه، به دلیل متفاوت بودن املاح موجود در چشمه ها، هر کدام به رنگی درآمده‌اند! به هر کدام از این طبقه‌ها تراس می‌گویند. حالا تصورش را بکنید کلی تراس که هر کدام رنگی متفاوت از دیگری دارند و روی همدیگر سوار شده‌اند! اگر جذاب نیست، پس چیست؟

باداب سورت

طعم و مزه آب‌های تراس‌ها نیز با هم تفاوت دارند. بعضی‌ از آن ها ترش، بعضی‌ شور و بعضی دیگر تلخ هستند. این چشمه‌ها تا اندازه‌ای از نظر طبیعی ارزشمندند که پس از قله دماوند، دومین اثر طبیعی و ملی ثبت شده ایران به شمار می‌آیند. در نقاط دیگری از دنیا مثل ترکیه نیز مشابه چنین پدیده‎ای دیده می‌شود. اما وسعت، زیبایی و رنگارنگی چشمه باداب سورت در هیچ جای دنیا همتا ندارد. تراس‌های ترکیه فقط سفید هستند. رنگارنگ نیستند.

باداب سورت

چطور برویم؟

برنامه سفرتان به مازندران هر چه که هست، شبش را به ساری بروید. صبح زود راهی کیاسر شوید. جاده کیاسر را تا دهستان “پشت کوه” ادامه دهید. وقتی تابلوی روستای سورت را دیدید، تقریبا به مقصد رسیده‌اید. انتهای روستا چشمه باداب سورت قرار دارد. برای رفتن به چشمه باداب سورت در نظر داشته باشید که هیچ اتوبوسی از این مسیر تردد نمی‌کند. همچنین خط راه‌آهن نیز از این محدوده نمی‌گذرد. بنابراین راه باقی‌مانده، اجاره کردن خودرو است. البته در صورتی که خودتان ماشین شخصی نداشته باشید. در صورتی که تور باداب سورت بخرید، نگرانی بابت چگونه رفتن نخواهید داشت. معمولا بخشی از مسیر را با اتوبوس طی می‌کنید. سپس با نیسان وانت و یا حتی تراکتور، شما را به تراس‌های باداب سورت می‌برند. همه افرادی که تجربه نیسان سواری در مسیر چشمه را داشته‌اند، از آن با عنوان لذت بخش‌ترین قسمت سفرشان یاد کرده‌اند.

باداب سورت

بهترین ساعت بازدید از چشمه‌های جادویی باداب سورت، همزمان با غروب خورشید است. در این زمان از روز می‌توانید بازی نور و رنگ را روی حوضچه‌های طبقاتی ببینید و عکس‌هایی بیندازید که تا ابد زیبا و خاطره‌انگیز باقی بماند. همچنین هنگام طلوع خورشید نیز خیال‌انگیزترین صحنه‌های چشمه به چشم می‌آید. اردیبهشت ماه، باداب سورت بهشت می‌شود. زیبایی‌های اطراف بر زیبایی چشمه می‌افزاید و بینندگان را مدهوش می‌کند.

باداب سورت

روزهای پرتردد

به دلیل نزدیکی به پایتخت، تعطیلات آخر هفته افرادی زیادی با تور و یا به صورت شخصی راهی این منطقه می‌شوند تا از نادرترین پدیده طبیعی کشورشان دیدن کنند. افراد محلی نیز در روزهای پایان هفته به این منطقه سفر می‌کنند. از این رو تعطیلات تابستان به ویژه روزهای پایان هفته، در محدوده باداب سورت گردشگران بیشتری را خواهید دید. بهار و تابستان اوج بازدید از باداب سورت به شمار می‌رود. در هر ساعت از شب و روز و هر ۳۶۵ روز سال می‌توانید به این منطقه بروید و از زیبایی‌های آن غرق در لذت شوید. در نظر داشته باشید رنگ چشمه‌ها و تراس‌ها در هر فصل سال متفاوت است.

باداب سورت

هزینه بلیط چند است؟

بازدید از چشمه‌های باداب سورت نیاز به پرداخت هزینه ندارد. فقط هزینه‌ای که ممکن است متحمل شوید، هزینه اقامت در روستا است که از شبی ۱۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. به دلیل نزدیک بودن مراکز اقامتی در شهرهای بزرگتر، نیازی نیست که الزاما شب را در روستا بگذرانید.

باداب سورت

نکات مهم در بازدید از باداب سورت

نه چیزی بگذار و نه چیزی بردار. این قانون کلی برای طبیعت‌گردی به شمار می‌آید. مراقب پوشش گیاهی منطقه، حیوانات و هر آنچه مربوط به طبیعت می‌شود باشید. سکوت را رعایت کنید و با آلودگی صوتی، دیگر ساکنان آنجا را فراری ندهید. می‌توانید به آب چشمه‌ها دست بزنید. اما باید بدانید این آب‌ها نوشیدنی نیستند. املاح زیادی دارند و مزه خوبی هم نمی‌دهند. اجازه ایستادن در تراس‌ها را تازگی‌ها نمی‌دهند. از همان دور باید لذت ببرید.

باداب سورت

آب و غذا و هر آنچه لازم دارید با خود همراه ببرید. چون نیازهای‎تان، در آن حوالی وجود ندارد. خانه‌هایی که در روستا به گردشگران اجاره داده می‌شوند، هر کدام‌شان امکانات متفاوتی دارند. بعضی از این خانه‌ها، داخل پلان ساختمان سرویس بهداشتی ندارند. سرویس بهداشتی آن ها در حیاط قرار دارد. بعضی دیگر نیز حمام ندارند. برای اجاره کردن محل اقامت، به تمام این موارد توجه کنید. خانه‌های روستایی سنتی، با آنکه امکانات کمتری دارند، اما تجربه متفاوت‌تری از سفر می‌آفرینند. عکاسی مانعی ندارد.

باداب سورت

۱۹ دیدگاه

  1. صلابت

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    رفتم. عالیه. حتما برید بینظیره

    پاسخ

  2. نعمت زاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    رفتم و بسیار جذاب بود
    فقط متاسفانه بدست انسان در حال تخریب هست

    پاسخ

  3. رفیعی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    بسیار زیبا ممنونم .

    پاسخ

  4. علی یعقوب زاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    خیل خوب

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ب٫ظ

    فوقالعاده بود ممنون از معرفیش

    پاسخ

  7. تيام

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۴ ب٫ظ

    عالی و زیباس

    پاسخ

  8. رفيعي

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ب٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

    • ثامن

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      خیلی جالب هستش

      پاسخ

  9. يزداني

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۰ ب٫ظ

    فوق العاده زیباس

    پاسخ

  10. مسرور

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ب٫ظ

    وااااای فوق العاده بینظیره
    حیرت آوره
    واقعا زیباس

    پاسخ

  11. بهلولی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

    جالبه که تا الان نمیدونستم همچین جایی هست. خیلی ممنون ازتون. حتما میرم

    پاسخ

  12. نیکان

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    جای بهشتی

    پاسخ

  13. شهاب حسینی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    بینظیره. حتما میرم تو اولین فرصت

    پاسخ

  14. شهاب حسینی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    فوق العادس. واقعا تکه

    پاسخ

  15. علی فرجی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۴ ب٫ظ

    خیلی عالی ، زیبا
    واقعا این سفر بسیار ارزشمند خواهد بود.
    سپاسگزار

    پاسخ

  16. آقازاده

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    خیلی عالی ومفید سپاس

    پاسخ

  17. بیگدلی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

  18. یوسفی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    خیلی خیلی جذابه واقعا عین کارت پستال میمونه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…