خانه سلامتی مرض زیاد نشستن ؛ کارمندها بخوانند

مرض زیاد نشستن ؛ کارمندها بخوانند

۱۶
4
آیا می‌دانستید که نشستن زیاد مغز شما را کوچک می‌کند و خیلی زود شما به یک فرد افسرده تبدیل می‌شوید؟ با دلتا همراه باشید.
زیاد نشستن

نشستن زیاد یک مرض است؛ بسیاری از ما عادت داریم روی صندلی، کاناپه یا میز کارمان ولو شویم و به قول معروف جا خوش کنیم اما بهتر است بدانیم که زیاد نشستن می‌تواند عوارض زیادی برای سلامت بدن داشته باشد و حتی در خلق و خوی ما نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش مجله دلتا، نشستن زیاد روی صندلی علاوه بر اضافه‌وزن و چاقی می‌تواند مغز شما را کوچک و نازک کند؛ درواقع با نشستن‌های بی مورد و طولانی شما خیلی زود به یک فرد افسرده تبدیل می‌شوید البته این مرض عجیب و غریب راهکارهای درمانی زیادی هم دارد؛ پس با دلتا همراه باشید.

زیاد نشستن

نشستن‌های طولانی‌مدت با بدن ما چه می‌کند؟

زیاد نشستن، ریسک ۳۵ نوع از بیماری‌های جدی و خطرناک را افزایش می‌دهد؛ زیرا حرکت کردن و راه رفتن، رمز تنظیم پروتئین‌ها، ژن‌ها و سایر سیستم‌هایی است که احتمال بیماری‌ها را پایین می‌آورند.

افسردگی و اضطراب

هرچه بیشتر بنشینید، بیشتر دچار افسردگی و اضطراب خواهید شد، حتی اگر ورزش کنید! اما هر چه بیشتر تحرک و جنب و جوش داشته باشید، شاداب‌تر خواهید بود؛ توصیه‎ای که در این باره به کارمندها می‌کنیم این است که تا جای ممکن دورکاری و کار در منزل انجام ندهند تا مشکلات روحی و جسمی آنها کمتر شود.

مراقب کمر و گردن خود باشید

فقط ۴ ساعت نشستن می‌تواند دیسک پایین کمر را فشرده کند. وضعیت نادرست بدن نیز می‌تواند مشکلاتی برای دیسک گردن ایجاد کند.

سرطان

ریسک سرطان روده بزرگ و آندومتر با زیاد نشستن بالا می‌رود حتی اگر ورزش کنید. دلیل آن نیز التهاب، افزایش وزن و سایر تغییرات در بدن است. مطالعه‌ای نشان داده است، به ازای هر دو ساعت نشستن اضافه در روز، ریسک سرطان روده بزرگ، ۸ درصد و ریسک سرطان آندومتر نیز ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

دیابت

وقتی ساعت‌های طولانی می‌نشینید، توانایی هورمون انسولین برای انتقال گلوکز از خون و به سلول‌ها افت می‌کند؛ در نتیجه وضعیت دیابت شما وخیم‌تر خواهد شد.

نشستن ، قلب شما را هدف می‌گیرد

با نشستن‌های مداوم و طولانی، کلسترول و شاخص‌های التهابی بدن شما بالا می‌روند و سوخت‎و‎ساز چربی نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین عملکرد رگ‌ها نیز کاهش می‌یابد.

نشستن زیاد مغز شما را بیمار می‌کند

یکی از این مشکلات «مغز مه آلود» است که در اثر کاهش جریان خون و اکسیژن در مغز ایجاد می‌شود. زمانی که فعال هستیم، خون و اکسیژن به خوبی به مغز پمپاژ شده و باعث تحریک و تولید هورمون‌های خوش‌خلقی و برخی از ژن‌های محافظ می‌شود.

زمانی که پشت میزنشین و خانه‌نشین می‌شوید، جریان خون تازه و اکسیژن و ترشح هورمون‌های خوش‌خلقی کاهش می یابد و به این ترتیب، مغز آشفته شده و قدرت تمرکز خود را از دست می‌دهد.

واریس و لخته‌های خونی

به عقیده‌ی محققان کانادایی، نشستن‌های طولانی‌مدت در پشت میز کار یا روی کاناپه امکان بروز ترومبوز وریدی عمقی را به ویژه در بین افراد مبتلا به چاقی مفرط افزایش می‌دهد. حرکت این لخته‌ها می‌تواند ریه‌ی شما را دچار مشکل کند و در نهایت باعث مرگ شما شود.

زیاد نشستن

بهترین حالت نشستن روی صندلی

بسیاری از این عوارض خطرناک به شیوه‌ی نادرست نشستن ما بر می‌گردد. بیشتر کارمندها عادت دارند پشت صندلی قوز کنند و بیش از حد به سمت جلو یا صفحه‌ی مانیتور خم بشوند که این عادت‌ها نادرست است. اما روش درست نشستن روی صندلی چگونه است؟

  • شانه‌ها به سمت عقب و پایین
  • چانه کمی به سمت بالا برای حفظ سر در وضعیتی خنثی
  • کف پاهای صاف روی زمین، نه ضربدری یا پیچیده در هم
  • زانوها پایین‌تر از سطح لگن

تراز بودن بدن هنگام نشستن کمک می‌کند کمترین فشار به عضلات و تاندون‌ها و استخوان‌ها وارد شود. هر وقت دیدید قوز کرده‌اید و گردن و شانه‌ها را پایین انداخته‌اید، فورا وضعیت‌تان را تغییر دهید تا کم کم عادت کنید درست بنشینید.

بیشتر ببینید در سلامتی

۱۶ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

      سپاس از نظر شما

      پاسخ

  2. آدینه

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۷:۰۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۴ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما

      پاسخ

  3. رفیعی

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    ممنون واقعا همه ازین موضوع رنج میبرند جالب بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      سپاس از نظرتون

      پاسخ

  4. آقازاده

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۱۳ ب٫ظ

    بهتره ک نرمش و ورزش کنن

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      بلههه اینم نظری هست

      پاسخ

  5. عادل توکلی

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  6. روزبهاني

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  7. امیری

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    جالب و شنیدنی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      سپاس از نگاه زیبای شما

      پاسخ

  8. رحیمی

    ۵ مرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۶ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

      درود بر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

رژیم شیر و موز لاغر کننده است؟

رژیم لاغری شیر و موز؛ تعجب نکنید با یک لیوان شیر موز هم می‌توانید لاغر شوید. اصلا دوست دار…