نوشابه های گازدار روند پیری را تسریع می کنند

۱۰
11
زمان مطالعه: 2 دقیقه
منشا بیشتر بیماری‌ها به تغذیه و رژیم‌های غذایی نامناسب برمی‌گردند. پس بهتر است جایگزین دیگری برای این نوشیدنی پرخطر پیدا کنید.
نوشابه های گازدار

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد نوشیدن روزانه نوشابه های  گازدار شیرین، پیر شدن سلول‌های بدن انسان را سرعت می‌بخشد.

به گزارش مجله دلتا، میزان بالای قند داخل این نوشیدنی‌ها موجب ایجاد بیماری‌های مزمن در بدن می‌شود. بیماری‌های قلبی، کبدی و دیابت نوع دو از شایع‌ترین بیماری‌های حاصل از نوشیدن مستمر و زیاد نوشابه های شیرین است.

تعدادی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا به کشف جالبی درباره اثر این نوشیدنی‌ها بر سلول‌های بدن انسان دست یافته اند. پژوهشگران می‌گویند بخشی به نام تلومر در DNA وجود دارد که آن‌ را در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند. تلومرها باعث می‌شوند که تقسیم‌های سلولی در بدن انسان زودتر اتفاق افتاده و سلول‌های جوان بیشتری تولید شوند. اما اگر این بخش از DNA خیلی کوچک شود، تقسیم سلولی متوقف می‌شود و سلول‌های بدن پیر شده و می‌میرند.

کاهش طول تلومرها باعث می‌شود تا بدن در برابر بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت و حتی سرطان آسیب‌پذیر شود. پژوهشگران با آزمایش هزاران نفر به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن افراطی نوشابه‌های شیرین موجب کاهش طول تلومرها می‌شود.

پوکی استخوان، کم خونی و نارسایی‌های کلیوی عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه های گازدار شیرین هستند. همچنین این نوشیدنی باعث ایجاد بیماری چاقی در بدن می‌شود. برای سوزاندن میزان قندی که با یک لیوان نوشابه وارد بدن می‌شود، نیاز به یک ساعت پیاده روی است.

نوشابه های گازدار

در هر لیوان نوشابه های سیاه رنگ ؛ ٣۵ تا ۵۵ میلی گرم کافئین وجود دارد که سبب بی خوابی و افزایش تپش قلب می‌شود از سوی دیگر نوعی اعتیاد ایجاد می‌کند. رنگ‌های غیراستاندارد بعضی نوشابه‌ها نیز با تجمع در کبد به مرور باعث ایجاد نارسایی در این عضو می‌شوند.

جالب است بدانید که بی‌شک نوشابه های گازدار از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوشیدنی‌ها در بین اکثریت مردم به‌ویژه در روزهای داغ تابستان است. هم‌چنین جالب است بدانید که ایرانیان از دارندگان رکورد در مصرف این گونه نوشابه ها هستند.

نوشابه‌ های گازدار سیاه رنگ با کافئین‌های افزودنی‌شان برای سلامتی و بدن انسان زیان های فراوانی به همراه دارند. از جمله این که کافئین نوشابه بسیار زودتر از سایر کافئین‌ها، مانند قهوه و چای وارد بدن می‌شود. مصرف بی‌رویه کافئین موجب به هم‌ خوردن نظم خواب، تشدید علائم پیش از قاعدگی و کم آبی در بدن می‌شود.

 به یاد داشته باشید منشا بیشتر بیماری‌ها به تغذیه و رژیم‌های غذایی نامناسب برمی‌گردند. پس بهتر است جایگزین دیگری برای این نوشیدنی پرخطر پیدا کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. فرهاد کرمی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۶ ب٫ظ

    واقعا هر چیز خوشمزه ای مضره

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    بخاطر قندش
    خب زیرو مصرف میکنیم

    پاسخ

  3. پوریا کهنسال

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    عادت غذایی صحیحی نیست ولی نوشیدنی دلچسبی است

    پاسخ

  4. عادل توکلی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  5. رفیعی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    من هم موافقم
    ولی خوشمزه هست

    پاسخ

  6. یزدانی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

    درسته
    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  7. مسرور

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

    وای من که اصلا کسایی که میتونن نوشابه بخورن رو درک نمیکنم
    چجوری اون همهمایع گازدار میتونن بخورن؟

    پاسخ

  8. بهلولی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    از زندگی لذت ببریم.

    پاسخ

  9. حسنی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ ب٫ظ

    عالییی بود

    پاسخ

  10. علی فرجی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۴۹ ب٫ظ

    قابل توجه جوانها
    نمی‌دونم چطوریه که این موارد از قبیل نوشابه های شیرین و گازدار ، سیگار ، بازی هایی که در گوشی ها قابل نصبند ، فقط در کشورهای جهان سوم ،بازخورد و مصرف دارند ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…