رشد ۳۰ درصدی اجاره بها در سال ۹۸ واقعی است؟

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فشردگی جمعیت و تقاضا باعث افزایش نرخ اجاره مسکن می‌شود؛ به عنوان مثال در مناطق شرقی و غربی پایتخت افزایش نرخ اجاره بیش از سایر مناطق بوده است.
اجاره بها

با این‌که این روزها خبرهایی متفاوت از معاملات در بازار مسکن و وجود نشانه‌هایی از رکود بازار خرید و فروش ملک به گوش می‌رسد. اما نرخ اجاره‎بها در فصل جابه‎جایی همچنان رو به رشد است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که رشد اجاره‌بها امسال به طور متوسط ۳۰ درصد بوده است، گفت: البته این آمار، نسبی و تحقق یافته‌ نیست زیرا برای بخش قابل توجهی از قراردادهای اجاره، کد رهگیری صادر نمی‌شود.

به گزارش مجله دلتا؛ حسام عقبایی درباره اوضاع کنونی بازار اجاره ‎های مسکن افزود:‌ از ابتدای امسال تاکنون، میانگین رشد نرخ اجاره‌ مسکن در شهرهای بزرگ بر اساس قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات ۲۵ تا ۳۰ درصد و در شهرهای متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

وی با بیان این‌ که در شهرهای کوچک به دلیل متناسب بودن عرضه و تقاضا رشد اجاره‎بها محسوس نبوده است، افزود: در شهرهای بزرگ رشد متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد اجاره بهای مسکن مورد تایید است اما؛ در برخی مناطق رشد اجاره‎بها از این مرز هم گذشته است.

رشد اجاره بها

 سه سال از آمار عقب تر

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: آمارهای مربوط به افزایش اجاره‎بها نسبی و تحقق یافته نیست و این آمار بر اساس کد رهگیری صادر شده برای قراردادهای اجاره استخراج شده است. این درحالی‌ است که برای بخش قابل توجهی از قراردادهای اجاره کد رهگیری صادر نمی‌شود.

وی با بیان این‌که مرکز آمار ایران سه سال از آمار عقب است، افزود: آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که هم اکنون در کشور، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه موجود است که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران قرار دارد.

حسام عقبایی تاکید کرد:‌ این آمار مربوط به سال ۹۵ است و مشخص نیست طی سه سال اخیر چه تعداد به این آمار اضافه یا از آن کاسته شده است. این در حالی است که آمار ها باید حداقل ماهانه اعلام شود تا دقیق تربه نظر برسد. وی تاکید کرد: ممکن است این آمارهای متناقض عامل گرانی مسکن باشد.

او یادآور شد: به طور کلی فشردگی جمعیت و تقاضا باعث افزایش نرخ اجاره مسکن می‌شود؛ به عنوان مثال در مناطق شرقی و غربی پایتخت به دلیل این دو عامل افزایش نرخ اجاره بیش از سایر مناطق بوده است.

۸ دیدگاه

  1. طاها

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۱۳ ق٫ظ

    بستگی به مشاورش داره

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    مالکین خوب کمتر شده

    پاسخ

  3. علی خالدی زاده

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۸ ق٫ظ

    انشالله خداوند صداقت کلام و سلامت عقل را به ما برگرداند.الهی آمین.

    پاسخ

  4. برزین

    ۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ب٫ظ

    انشاالله همه چی رو به بهتر شدن باشه

    پاسخ

  5. عادل توکلی

    ۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۰ ب٫ظ

    واقعیت بازار، اما ناراحت کننده.

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۱ ب٫ظ

    بسیار بالاست

    پاسخ

  7. علي حنيفه پور

    ۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    امیدوارم قیمت های رهن و اجاره روبه کاهش بره؛ البته مالکین عزیز هم بایستی یک مقدار انعطاف داشته باشن؛ خوبه که دلمون برای همدیگه بسوزه و یکم بهم رحم کنیم.

    پاسخ

  8. یوسفی

    ۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    خیلی سخته

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…