افزایش اجاره‌بها و نکات آن

۶
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون یکسانی برای تعیین نرخ اجاره‌بها وجود ندارد. اجاره خانه‌ها در محله‌های مختلف بر اساس عرفی تعیین می‌شود که عموما یکسان است.
افزایش اجاره‌بهای املاک

افزایش قیمت مسکن و نبود ثبات قیمت‌ها و در نتیجه افزایش اجاره‌‌بها این روزها شرایط سختی را برای مردم به وجود آورده است. در یک سال گذشته قیمت مسکن مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری داشته و با این اوضاع، طبیعتا توان خرید مسکن برای بیشتر مردم به شدت کاهش یافته و به اجاره‌نشینی روی آورده‌اند. این روزها بزرگترین دغدغه مستاجران با نزدیک شدن به فصل جابه‎جایی علاوه بر نگرانی پایان موعد اجاره خانه، نگرانی بابت افزایش مبلغ اجاره است. در این مطلب افزایش اجاره‌بهای املاک بررسی شده و به این موضوع پرداخته‌ایم که صاحب‌خانه‌ها طبق قوانین تا چه حدی می‌توانند اجاره‌بها را بالا ببرند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

افزایش اجاره‌بهای املاک

واقعیت این است که قانون یکسانی برای تعیین نرخ اجاره‌بها وجود ندارد. اجاره خانه‌ها در محله‌های مختلف بر اساس عرفی تعیین می‎شود که عموما یکسان است. از آنجا که عقد اجاره مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی، عقدی است تابع اراده موجر و مستاجر، می‌توان گفت فقط «توافق» است که تعیین می‎کند مالک در قرارداد جدید؛ چقدر اجاره‌بها را افزایش دهد و البته توان پرداخت مستاجر هم در نهایت، منجر به رسیدن به توافق خواهد شد. در واقع برخورد قضایی و قانونی برای افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در قانون وجود ندارد. شاید بتوان گفت بدترین برخورد با گران‎فروشی‌ها این است که مردم به سمت اجاره کردن خانه‌های گران نروند.

افزایش اجاره‌‌بها

دعوای تعدیل اجاره‌بها چیست؟

تعدیل به معنای متعادل شدن است. دعوای تعدیل اجاره‌بها زمانی مطرح می‌شود که مدت اجاره منقضی و از تاریخ استفاده مستأجر از ملک نیز سه سال تمام گذشته و یا مدت اجاره منقضی شده باشد. در این صورت چنانچه بین مالک و مستاجر در مورد میزان اجاره‌بهای جدید توافق نشود، هر یک می‌توانند به استناد افزایش یا کاهش هزینه زندگی، کاهش یا افزایش اجاره‌‌بها را درخواست کنند. در چنین حالتی، دادگاه با تعیین کار‌شناس و جلب نظر او میزان اجاره‌بهای عادلانه را تعیین خواهد کرد. دادگاه مبلغ و میزان اجاره‌بها را پس از رسیدگی و نظر کارشناسی تعیین می‌کند و مبلغ تعیین‌شده طبق قانون روابط موجر و مستأجر، از تاریخ تقدیم دادخواست قابل اجرا است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه دریافت اجاره‌بهای معوقه “اجاره بهای معوقه؛ نحوه مطالبه آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    سلام
    امیدوارم کاهش پیداکنه

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۳ ب٫ظ

    کاش قانون مدونی باشد.

    پاسخ

  3. کاشی پور

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۲۱ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  4. رفیعی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۰ ق٫ظ

    والا هرچقدر بخوان بالا میبرن

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    سپاسگذارم بابت مطلب های خوبتون

    پاسخ

  6. عادل توکلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۲ ب٫ظ

    بد نبود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …