خانه سلامتی برنج قهوه ای فقط برای لاغری نیست!

برنج قهوه ای فقط برای لاغری نیست!

۱۶
15
برنج قهوه‌‎ای یک ماده‌ی خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری، فیبر و پروتئین است.
برنج قهوه ای

برنج قهوه‎ای از غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوستۀ بیرونی آن گرفته می‎شود. در واقع، دانۀ کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایۀ بیرونی آن را جدا کنیم، آنچه به‌دست می‌آید برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود.

به گزارش مجله دلتا؛ این مادۀ خوراکی از غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد.

برنج قهوه‌ای منبع پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند، نیز مهیا می‌کند.

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

۱. دیابت

برنج قهوه‌ ای برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید است؛ زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد، در نتیجه انسولین را کاهش می‌دهد و موجب تثبیت قند خون می‌شود. انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید انتخاب مناسب‌تری برای افراد دیابتی است؛ چون نیاز‌های آن‌ها به ویتامین‌های ضروری، فیبر و مواد معدنی را تأمین می‌کند.

۲. نقش آنتی‌اکسیدانی

در مقایسه‌ای که بین برنج قهوه ای و سفید انجام شده است، مشخص شد که برنج قهوه‌ای اثر بهتری در برابر رادیکال‌های آزاد دارد و به پیشگیری از بیماری‌هایی که به‌واسطۀ اکسیداسیون عارض می‌شوند (مثل سکتۀ قلبی) کمک می‌کند.

۳. چاقی

برنج قهوه ای ابزار بسیار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند. این برنج حاوی منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند.

۴. اختلالات عصبی

جوانۀ برنج قهوه‎ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک که پیش‌ازاین هم به آن پرداختیم، در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر مؤثر است.

۵. سلامت روان

یک مطالعۀ تحقیقاتی نتایج مثبتی را از مصرف جوانۀ برنج قهوه‎ای در زنان پرستار و کاهش اختلالات خلقی، افسردگی و خستگی در آن‌ها نشان داده است.

 ۶. سلامت دستگاه گوارش

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای مادۀ خوراکی سالمی است که می‌توانید به‌منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.

۷. سلامت قلب و عروق

برنج قهوه‌ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای به کاهش انسداد عروق، در نتیجۀ تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشارخون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است.

۸. کلسترول خوب

برنج قهوه‎ای گزینۀ سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌هایی است که به‌طور طبیعی وجود دارند و مواد مغذی مفیدی دارد که به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می‌کند.

۹. سرطان

برنج قهوه‌ای نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون ایفا می‌کند. این تأثیرات مفید را می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فیبر بالا در این مادۀ غذایی نسبت داد.

۱۰. مغز و سیستم عصبی

برنج قهوه‌ای برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید است، به سوخت‌وساز بدن در مغز سرعت می‌بخشد و این به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است.

۱۱. درمان افسردگی

جوانۀ این برنج خاصیت ضدافسردگی دارد و به درمان اختلالات ناشی از اضطراب کمک می‌کند.

۱۲. بی‌خوابی

این برنج برای درمان بی‌خوابی نیز مفید است. این خوراکی منبع طبیعی ملاتونین یا همان هورمون خواب است و با تمدد اعصاب باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.

۱۳. تقویت سیستم ایمنی

برنج قهوه‌ای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات فنلی ضروری دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این مادۀ خوراکی توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها را بهبود می‌بخشد.

۱۴. سلامت استخوان‌ها

برنج قهوه‌ای به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده سرشار از منیزیم است که همراه با کلسیم، رشد ساختار فیزیکی استخوان‌ها را فراهم می‌کند.

بیشتر ببینید در سلامتی

۱۶ دیدگاه

  1. عادل توکلی

    ۲۹ تیر، ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. رسا

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۹ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. میرعبدالباقی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    خوش خوراک است

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

    خب لاغرها هم نمیتونن مصرف کنن

    پاسخ

  6. اهورا

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  7. ثابتی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

  8. کاشی پور

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    مفید و عالی

    پاسخ

  9. نمازی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  10. شایگان

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  11. مهدی مختاری

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  12. شعبانی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  13. بیگدلی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

    خیلی مفید بود ممنونم

    پاسخ

  14. روزبهاني

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    تشکر از اطلاعات خوب شما

    پاسخ

  15. ابراهیم بنی شیخ الاسلامی (سعدی)

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

  16. سعدی

    ۲۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۲ ق٫ظ

    واقعا عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

علائم دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری یا دیابت حاملگی چیست؟ علائم و راهکار های درمان این بیماری چگونه است؟ آیا می‌…