قرارداد لیزینگ؛ اجاره به شرط تملیک است؟

۱۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در شرایطی که قدرت خرید مردم کم است، می‌توانند با استفاده از امکانات شرکت‌های لیزینگ، بدون اینکه فشار زیادی را از نظر مالی متحمل شوند، خرید کرده و مهم‎تر از همه این‎که در طول پرداخت، از کالای مورد نظر استفاده کنند.
لیزینگ

لیزینگ در کشور ما از چهل سال قبل و با قانون عملیات بانکی بدون ربا شروع شد و بیشتر در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک انجام می‌شود. معاملات لیزینگ پیش فروش وسایل نقلیه توسط شرکت‌های سازنده خودرو، پیش‌فروش ساختمان‌ها، کالا‌های صنعتی، صنعت حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و حتی تهیه لوازم منزل را در بر می‌گیرد. در مجله دلتا  به بررسی مراحل انعقاد قرارداد لیزینگ پرداخته شده است.

قرارداد لیزینگ

بر اساس این قرارداد، تا مدتی معین طبق قرارداد اجاره عمل می‌شود. به این ترتیب که فقط مالکیت منافع در اختیار مستاجر است و مالکیت اصلی در صورت پایان یافتن اقساط به او انتقال می‌یابد. در هنگام عقد قرارداد لیزینگ باید مدت زمان قرارداد مانند اینکه سه ماهه باشد یا شش ‌ماهه یا یک‌ ساله، مبلغ دقیق، تعداد اقساط اجاره و نحوه تعیین و محاسبه اصل و فرع قیمت باقی‎مانده مشخص شود.

این قرارداد ترکیبی از دو عقد بیع و اجاره است، به صورتی که برای مدتی منافع و پس از آن اصل مال، به مالکیت مستاجر در می‌آید. به بیان واضح‌تر، موجر می‌داند پس از انقضای مدت و انجام شرایط توسط مستاجر، دیگر مالکیتی به مال مورد اجاره ندارد، اما از طرفی مطمئن است در صورت تخلف مستاجر، مورد اجاره از ملکیتش خارج نخواهد شد.

قرارداد لیزینگ

مراحل انعقاد قرارداد لیزینگ

هر کدام از شرکت‌های لیزینگ، در موارد خاص از قراردادهای منحصر به فرد استفاده می‌کنند. اما بطور معمول، معاملات مشابه و یکسانی انجام می‌دهند.

اولین مرحله درخواست کتبی است که مشتری در یک فرم کتبی، کالای خاصی را از شرکت لیزینگ تقاضا می‌کند و میزان پیش‌پرداخت، نحوه پرداخت اقساط و مبلغ و تعداد آنها را اظهار می‌کند.

پس از این مرحله، اگر شرکت لیزینگ خود تولیدکننده کالا نباشد، کالای مورد تقاضا را خریداری می‌کند. سپس بر اساس قرارداد اجاره به شرط تملیک، کالا را به مشتری واگذار می‌کند. شرکت در ضمن قرارداد لیزینگ متعهد می‌شود در صورت پرداخت اجاره‌بها در مواعد مقرر، در پایان قرارداد عین کالا را به ملکیت مشتری در ‌آورد. بعد از انعقاد قرارداد و دریافت پیش‌پرداخت، شرکت، کالا را در اختیار مستاجر قرار می‌دهد. در پایان قرارداد، شرکت، کالای مورد اجاره را در مقابل قیمت معینی که ابتدای قرارداد مشخص شده است، به مالکیت مشتری درمی‌آورد.

شرایط لیزینگ

فواید اقتصادی قرارداد لیزینگ

گذشته از کم و کاستی‌ها و ایراداتی که به قراردادهای لیزینگ وارد می‌شود، این نوع خرید و فروش فواید زیادی دارد.

۱. لیزینگ هم می‌‌تواند نیازهای مالی و پولی متقاضیان کالا را تامین‌ کند و هم فراهم‌کننده ابزار تولید انبوه در اقتصاد خرد و کلان خواهد بود.

۲. در شرایطی که قدرت خرید مردم کم است، می‌توانند با استفاده از امکانات شرکت‌های لیزینگ، بدون اینکه فشار زیادی را از نظر مالی متحمل شوند، خرید کنند و مهم‎تر از همه اینکه در طول پرداخت، از کالای مورد نظر استفاده کنند.

۳. معاملات لیزینگی می‌تواند برای تولیدکنندگان هم مفید باشد. زیرا از این طریق حتی در شرایط رکود هم امکان فروش کالاهای تولیدی یا خریداری شده آنها فراهم است و به‎ عبارتی برای آنها بازارسازی می‌شود.

۴. این دسته از معاملات، تقاضا را افزایش می‌دهد و به دنبال آن تولید و عرضه هم بالاتر می‌رود و این امر به رونق اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

برای پیشگیری از ورود ضرر، دو طرف قرارداد می‎توانند با توافق یکدیگر ضمانت اجرایی شرط کنند که در صورت عدم پایبندی به مفاد قرارداد یا تخلف از انجام تعهدات قراردادی توسط هر یک از ایشان یا هر دو طرف، متخلف مبلغی را به عنوان جبران خسارت به طرف مقابل پرداخت کند. در اصطلاح حقوقی به این شرط وجه التزام گقته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اجاره به شرط تملیک و خانه‌دار شدن “اجاره به شرط تملیک ؛ خانه دار شوید” را مطالعه کنید.

۱۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

  3. كاشي پور

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

    درصد های سود غیر منطقی و درد سر ساز که در ایران بالا است.

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      بله متاسفانه

      پاسخ

  4. عادل توکلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۸ ب٫ظ

    تحلیل معقولانه ای به نظر میاد

    پاسخ

  5. رفیعی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    همیشه این لیزینگ برام سوال بوده چطوری اینقدر بهره داره آخه

    پاسخ

  6. رفیعی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود
    ممنون

    پاسخ

  7. هوشمند

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  8. یزدانی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

    جامع و خوب بود

    پاسخ

  9. مسرور

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    مفید بود
    ممنون

    پاسخ

    • علی فرجی

      ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۹ ب٫ظ

      گفته شد بدون ربا اگه منظور همون سوده که اینطوری نیست ،من یک کالای لیزینگی رو که قیمتش شش میلیون و پانصد بود لیزینگی خریدم حدود هشت میلیون و ششصد برام در اومد.
      الایحال متشکرم

      پاسخ

  10. فرامرزی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    خیلی جالبه

    پاسخ

  11. فروزش

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    کاش همیشه اجرایی باشه

    پاسخ

  12. پیمان

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

  13. شایگان

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  14. روزبهاني

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۲ ق٫ظ

    طرح خوبی می باشد

    پاسخ

  15. بیگدلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …