خانه نکات حقوقی مزاحم تلفنی و مراحل شکایت از مزاحمان

مزاحم تلفنی و مراحل شکایت از مزاحمان

۹
9
مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مسئله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم‎کارتی در آن فعال بوده است.
مزاحم تلفنی

مگر با این‎همه پیشرفت تکنولوژی بازهم مزاحم تلفنی داریم؟ این جمله را از برخی افراد و اطرافیان خود می‎شنویم و در پاسخ آن‎ها در این مطلب به بررسی این جرم و مراحلی که هر شخص در صورت داشتن هرگونه مزاحمت از این قبیل باید طی کند، می‎پردازیم.

تعریف مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه کسی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی نظیر بی‌سیم، فاکس و پست الکترونیکی، بدون دلیل، ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند؛ مانند اینکه در نصف شب با به صدا درآوردن تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده، آرامش او را بر هم زند.

مراحل رسیدگی به این جرم:

جهت رسیدگی با عنوان مجرمانه مزاحمت تلفنی، مراحلی وجود دارد که شاکی باید ضمن آگاهی از این مراحل، اقداماتی که به او مربوط است را انجام داده تا شکوائیه‎اش ثبت و انجام تحقیقات، تعقیب، رسیدگی، صدور حکم و اعمال مجازات فراهم گردد.

مزاحم تلفنی

تنظیم شکوائیه و مراجعه به دادسرا

اولین اقدام شاکی برای اعلام جرم مزاحم تلفنی ، تنظیم شکوائیه است.

نحوه تنظیم شکوائیه و شرایط آن:

در این مرحله شاکی باید روی یک برگه کاغذ (ترجیحاً برگه شکوائیه) شکایت خود را مطرح کند. عنوان مجرمانه این شکایت نیز چنین است:

“ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تماس‎های تلفنی”

همچنین در صورتی که توهین شدیدی صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را نیز مطرح کند.

در صورت نامشخص بودن فرد مزاحم، در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص»

مزاحم تلفنی

شناسایی مزاحم با استعلام از شرکت مخابرات:

با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند.

ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

این نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مسئله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم‎کارتی در آن فعال بوده است.

پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق می‌کند.

اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور او، برای بار سوم، برای او حکم جلب صادر می‌شود.

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

۹ دیدگاه

  1. عادل توکلی

    ۳۰ تیر، ۱۳۹۸ در ۱:۵۳ ب.ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۲۷ تیر، ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ق.ظ

    ممنون از اطلاع رسانیتون

    پاسخ

  3. کاشی پور

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب.ظ

    بسیار عمل احمقانه ایه

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب.ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۲:۴۳ ب.ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۲:۲۶ ب.ظ

    کاربردیه این روزا

    پاسخ

  7. نمازی

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۱:۵۵ ب.ظ

    خیلی جالب و مفید بود

    پاسخ

  8. حسنی

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ب.ظ

    تشکر از مطالب خوبتون

    پاسخ

  9. مهدی مختاری

    ۲۶ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق.ظ

    بسیار جالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.