۶ نکته درباره بازار اجاره تهران

۱۵
39
زمان مطالعه: 3 دقیقه
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار چند ساله تأکید دارد که «نرخ اجاره بها تابعی از نرخ تورم و مسکن است، چون تحولات ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد همواره این دو شاخص در اجاره بها تأثیر داشته‌اند. در سال ۹۲ که بیشترین میزان تولید مسکن را داشته‌ایم باز هم قیمت مسکن افزایش داشته است.»
بازار اجاره تهران

بازار اجاره تهران در خردادماه و در کل مناطق شهری، نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب معادل ۲۳ و ۲۰.۷ درصد رشد داشته است.

با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن و انجام بیشترین جابه‌جایی‌ها در تابستان مسئولان حوزه مسکن برای حمایت از مستأجران و سامان‎دهی بازار اجاره، ۶ برنامه را در نظر گرفته‌اند که برخی از این برنامه‌ها نهایی شده و دولت به زودی آن‎ها را ابلاغ می‌کند.

۱. کمیته تعیین نرخ

کمیته تعیین نرخ بازار اجاره بها نخستین برنامه‌ای بود که مسئولان برای کنترل اجاره بها تدوین کردند. این برنامه در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است و کمیته تعیین نرخ رشد اجاره بها به زودی ایجاد می‌شود.

اعضای این کمیته قرار است شاخص افزایش نرخ اجاره را در فروردین هر سال، یعنی قبل از آغاز فصل جابه‌جایی ها اعلام کنند.

بازار اجاره تهران

سامان‎دهی مشاوران املاک

به گزارش مجله دلتا، سامان‎دهی مشاوران املاک یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد تا حقوق موجر و مستأجر و کارگزاران این بخش حفظ شود.

بر این اساس مهم‌ترین چالش بازار مسکن وابستگی حق‌الزحمه مشاوران املاک به قیمت ملک مورد معامله است که این وابستگی منجر به تحریک مشاوران‌املاک برای بالابردن قیمت با انگیزه افزایش حق‌الزحمه‌ می‌شود. از این رو، در طرح ۱۰گانه مورد بررسی، مقرر شده ارتباط حق‌ کمیسیون با قیمت قطع شود و دستمزد مشاوران‌املاک طبق رتبه‌ کیفی هر بنگاه که با توجه به ۱۱ آیتم‌، رتبه‌بندی می‌شود، مورد محاسبه قرار گیرد.

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی مالکان از دیگر برنامه‌ها برای سامان دادن بازار اجاره است. طبق قانون مالیات‌های مستقیم از درآمد اجاره املاک، مستغلات خالی و نقل و انتقال املاک مالیات دریافت می‌شود. بنابر تصمیم متولیان بخش مسکن، مالکانی که قرارداد اجاره بیش از یک سال امضا و سقف اجاره بها را رعایت کنند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. در واقع، از ابزارهای مالیاتی به‌عنوان مشوق مالکان استفاده خواهد شد.

بازار اجاره تهران

بر این اساس مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند، طی مدت اجاره از ۱۰۰درصد مالیات بر درآمد املاک اجاره‎ای معاف هستند؛ در غیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ متر مربع زیربنای مفید، از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف است.

تشویق صاحبخانه‌ها

طرح بخشودگی مالیاتی در واقع مشوقی است که دولت برای مالکان در نظر گرفته است. این مشوق‌ها برای صاحب‎خانه‌هایی است که قرارداد اجاره‌های بالای یک سال دارند و در تمدید قرارداد، شاخص‌ها را رعایت می‌کنند.

مؤسسات استیجاری

ایجاد مؤسسات استیجاری برای نظم بخشیدن به بازار اجاره است. شرکت‌های اجاره‎دهنده مسکن با هدف تعیین استانداردهایی برای قیمت‌گذاری مسکن‌های اجاره‌ای تشکیل می‌شوند. برای تدوین این طرح، وزارت راه‎وشهرسازی مدل‌های مدیریتی بازار اجاره مسکن در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

بازار اجاره تهران

در شرایط کنونی که قرارداد اجاره بین مالک آپارتمان و مستأجر تنظیم می‌شود، عملاً امکان نظارت دولتی بر قراردادها میسر نیست، به همین دلیل مؤسسات استیجاری با تبعیت از قوانین یکسان تشکیل می‌شوند.

استارتاپ‎ها

استفاده از استارتاپ‌ها و دیتاهای شفاف راهکار دیگری برای ایجاد تعادل و کاهش قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن است. به گفته اصغر فرهادیه، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن؛ مبانی نظری نظام اجاره‌داری حرفه‌ای تا یک ماه آینده نهایی می‌شود به همین منظور وزارت راه و شهرسازی جلسه‌ای با استارتاپ‌ها به منظور دعوت از آنها برای ورود به راه‌اندازی اجاره‌داری حرفه‌ای داشته است و در این جلسه خواسته‌هایمان را مطرح کرده ایم. به گفته فرهادیه «یکی از روش‌های ساماندهی بازار اجاره بها از طریق استارتاپ‌ها است چون بستری مناسب برای انتقال اطلاعات دارند و بهتر می‌توانند به شفاف شدن قراردادهای اجاره کمک کنند.»

۱۵ دیدگاه

  1. عاشوری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۵ ب٫ظ

    بسیار مفید و کاربردی بود
    بهره بردم،سپاس

    پاسخ

  2. عاشوری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    بسیار کاربردی بود،بهره بردم
    سپاس

    پاسخ

  3. هیوا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۵۳ ب٫ظ

    اجرایی بشه خوبه

    پاسخ

  4. میرعبدالباقی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    کامل و گویا

    پاسخ

  5. هاتف

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    ممنون از زحمات شما

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

    بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ

  7. شایگان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    عالی و کاربردی

    پاسخ

  8. فرهنگ

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ق٫ظ

    Nice

    پاسخ

  9. بیگدلی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۱۹ ق٫ظ

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

  10. دانش

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۰:۵۸ ق٫ظ

    سلام و سپاس از دوستان گرامی گروه مجله دلتا
    که درجهت اطلاع رسانی و دلخوشی به مستاجران عزیزم ما میدهند

    پاسخ

  11. ابراهیم بنی شیخ الاسلامی (سعدی)

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۵ ب٫ظ

    خیلی خیلی خوب بود
    اما با تآسف تمام باید گفت
    هیچ کاری نمی توان کرد،چرا؟

    پاسخ

  12. فرشاد

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۱۱ ب٫ظ

    بسیار عالی و آموزنده بود. تشکر از زحمات شما

    پاسخ

  13. آژن

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۵۳ ب٫ظ

    در جهت ساماندهی بازار مسکن کار خوبی است

    پاسخ

  14. روزبهاني

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    به نکات فابل توجهی اشاره نموده اند

    پاسخ

  15. a

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…