سازه فلزی یا بتنی ، کدام مقاوم تر است ؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازه های فلزی یا بتنی ، کدام مقاوم تر است ؟

عضو سازمان نظام مهندسی می گوید: در ده سال گذشته استفاده از سازه های بتنی نسبت به  سازه های فلزی ۷۰ درصد رشد داشته اما هیچ کدام دلیل بر مقاوم بودن سازه ای بر سازه دیگر نیست بلکه در استفاده از سازه ها ، طراحی مناسب و نحوه اجرا مهم است.

مهندس رضا حیدریون  می افزاید: در سال های اخیرنوع استفاده از سازه ها درساخت و سازتغییر و به سمت سازه های بتنی  پیش رفته است. ساخت سازه های  بتنی در ده سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته  در صورتی که سازه های فلزی کمتر از ۵ درصد به کار رفته است . وی گفت : اگر طراحی مناسب  و اجرا با کیفیت باشد ، سازه فلزی و بتنی مقاومتی یکسان خواهند داشت .

وی همچنین با اشاره به  تفاوت اسکلت فلزی و بتنی خاطر نشان کرد: سازه های بتنی در آتش سوزی‌ها مقاوم تر از سازه های فلزی است، البته سازه های فلزی را هم می توان دربرابر آتش سوزی مقاوم کرد اما این کار هزینه بر است . اما به طور کلی سازه هایی که پوششی ضعیف داشته باشند در برابر آتش سوزی مقاومت کمتری دارند. در مقایسه این دو سازه عوامل دیگری مثل منطقه جغرافیایی، مصالح و خوردگی نیز تاثیر دارند. باید دید که این نوع سازه در کدام منطقه جغرافیایی نصب می شود.

حیدریون تاکید کرد: نکته اساسی در کیفیت ساخت و ساز، سازنده  سازه  است ، پس در ساخت ساختمان نیز مانند هر کالایی  صلاحیت سازنده ها مهم است .

وی گفت: در روند ساخت و ساز ، قوانین روشن  و آیین نامه های کنترل ساختمان و قانون نظام مهندسی ، وظایف ارگان ها و سازمان ها را مشخص کرده  اما به  درستی اجرا نشده است.

مهندس تورج فرهادی  ، قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در گفت و گویی درباره مقاوم سازی ساختمان ها گفت: بیمه کیفیت ساختمان باید  الزامی  شود البته اتفاقات خوبی در حال انجام است  و از بیمه مرکزی پیگیر موضوع  هستیم.

 محمد شکرچی‌ زاده ، معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی نیز درهمین باره گفت: توجه به بیمه در ساخت و سازها مهم است. بیمه بیشتر مربوط به پرسنلی می شود که در زمان ساخت و ساز ساختمان حضور دارند و شرکت بیمه گر خود را درگیر محصول نهایی نمی کند ، اما اگر این کار اجرا شود ، می توانیم در این راه  از ساخت و سازهای با کیفیت تری بهره مند شویم .اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…