قلقلک دادن کودکان ممنوع!

۱۳
12
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازی با کودکان، تأثیری مهم بر روابط اجتماعی و شخصیت کودکان در بزرگسالی خواهد داشت. بازی قلقلک دادن کودکان ممکن است تأثیراتی ناخوشایند بر کودک داشته باشد.
قلقلک

قلقلک احساسی است که در اثر حرکات ملایم روی پوست، در نواحی حساسی مانند دنده‌ها، زیر بغل یا کف پاها ایجاد می‌شود. این حرکات اغلب باعث خنده یا قهقهه می‌شوند و بسته به افراد مختلف می‌تواند لذت‌بخش یا ناراحت‌کننده تلقی شود. قلقلک اغلب به عنوان شکلی از پیوند اجتماعی یا برای برانگیختن پاسخ شادی‌آور استفاده می‌شود. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

چرا نباید کودکان را قلقلک داد؟

قلقلک دادن کودکان ممکن است سرگرمی بی‌ضرری برای آن‌ها به نظر برسد، اما مهم است که از خطرات احتمالی آن آگاه باشید و اقدامات احتیاطی را انجام دهید. در اینجا برخی از خطرات مرتبط ذکر شده است:

۱. هیجان بیش از حد کودک

هیجان‌زده کردن بیش از حد کودک ممکن است منجر به ناراحتی، استرس و حتی بیش‌فعالی او در بزرگسالی شود. نوزادان دارای سیستم عصبی در حال رشد هستند و ممکن است نتوانند پاسخ‌های خود را به محرک‌های شدید تنظیم کنند و ممکن است سیستم عصبی آن‌ها با این حرکات، از حالت تعادل خارج شود.

۲. آسیب جسمی

قلقلک می‌تواند به طور ناخواسته باعث آسیب جسمی به کودک شود. کودکان بدن‌هایی حساس دارند و ممکن است حرکات شدید روی پوست آن‌ها  منجر به صدماتی مانند خراش، کبودی یا حتی کشیدگی عضلات آن ها شود. مهم است که مراقب آسیب‌پذیری فیزیکی کودک خود باشید.

قلقلک

۳. مشکلات تنفسی

خنده‌های طولانی گاهی اوقات ممکن است در تنفس صحیح کودک اختلال ایجاد کند. در موارد نادر، خندیدن بیش از حد یا حبس نفس برای مدت طولانی می‌تواند منجر به کمبود اکسیژن شود. نظارت بر تنفس کودک و اطمینان از جریان هوای کافی در حین بازی بسیار مهم است.

۴. اعتماد و مرزها

قلقلک دادن ممکن است بازی قدرتی ایجاد کند که در آن کودک احساس ناامنی کرده و شرایط تحمیل شده را غیر قابل کنترل تلقی کند. باید به مرزها و نشانه‌های کودک احترام گذاشت. به پاسخ‌ها، زبان بدن و نشانه‌های ناراحتی کودکان توجه کرده و تعامل خود را با آن‌ها بر این اساس تنظیم کنید.

۵. تأثیر عاطفی

قلقلک دادن می‌تواند طیفی از احساسات از جمله خنده، تعجب و حتی ترس را در کودک برانگیزد. در حالی‌که خنده اغلب با شادی همراه است، مهم است که بدانیم همه خنده‌ها نشان‌دهنده شادی نیستند. برخی از کودکان ممکن است به دلیل رفلکس یا واکنش بدن بخندند، حتی اگر ناراحت یا مضطرب باشند. بسیار مهم است که به سلامت عاطفی کلی کودک توجه کنید.

۶. ملاحظات رشد

کودکان از طریق بازی در مورد بدن، تجربیات حسی و تعاملات اجتماعی خود آموزش‌هایی فرا می‌گیرند. با این حال، اگر بازی با کودک به یک یا دو بازی محدود شود، فرصت‌های یادگیری کودک محدود خواهد شد. فراهم کردن یک محیط بازی متعادل و متنوع که شامل انواع مختلف تجربیات حسی مانند لمس، بینایی، صدا و حرکت باشد، برای رشد مناسب کودک مهم است.

۷. رضایت و استقلال

کودکان، مانند بزرگسالان، سزاوار احترام به مرزهای شخصی و استقلال خود هستند. قلقلک دادن ممکن است کنترل کودک بر بدن خود را تحت‌تأثیر قرار دهد، زیرا شامل تماس فیزیکی بدون رضایت صریح آنها می‌شود. احترام گذاشتن به استقلال کودک پایه‌ای برای مرزهای سالم او در بزرگسالی است و به آنها می‌آموزد که ترجیحات و محدودیت‌های خود را شناخته و از آنها دفاع کنند.

قلقلک

در نهایت، بسیار مهم است که در هر شکلی از بازی، به فردیت کودک با احترام برخورد کنیم. توجه به نشانه‌های کودکان، اطمینان از رفاه عاطفی و جسمی آنها، و ایجاد یک محیط مثبت و امن جنبه‌ کلیدی ارتقای رشد سالم و ایجاد پیوند قوی با کودک است.

هنگام انجام هر نوع بازی، از جمله قلقلک دادن، رفاه و آسایش کودک را در اولویت قرار دهید. به نشانه‌های کودک توجه کنید و به مرزهای او احترام بگذارید. ایجاد رابطه مثبت و قابل اعتماد با کودک برای رشد عاطفی و جسمی آنها بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب وقتی زمین با مرگ خورشید فرو می‌پاشد را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    کاملا موافق هستیم

    پاسخ

  2. يزداني

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۲۸ ب٫ظ

    مطلب مفید و جامعی بود??

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲ تیر ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

      چی قلقلک دادن جالب بود؟! قلقک دادن کار نادانان و بیسودان است

      پاسخ

  3. مسرور

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۲۷ ب٫ظ

    بسیار مفید و جالب بود
    ممنون

    پاسخ

  4. هیوا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۵۴ ب٫ظ

    مهم برای والدین

    پاسخ

  5. حامي

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  6. آقازاده

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۳۴ ب٫ظ

    جالب و عجیب بود ممنون

    پاسخ

  7. ثابتی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۳۳ ب٫ظ

    ولی خیلی حال میده

    پاسخ

  8. دهنوی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    خخخخخخ
    خدایی یکی باید باهاش مبارزه میکرد

    پاسخ

  9. ابراهیم بنی شیخ الاسلامی (سعدی)

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    کاملا موافقم

    پاسخ

  10. رسا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    مطلب و آموزنده ای بود

    پاسخ

    • کمال آبادی

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

      جناب یوسفی هیچ هم عجیب نبود من در عمرم هیچ وقت قلقلک ندادم و کسی هم منو قلقلک نداده آدم باید دیونه و سادیسمی باشه که بدون مشاوره طفل را قلقلک بده و در حضور کودک سیگار و قلیان کشیدن هم ظلم و ستم به اطفال است

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…