عوارض برنزه کردن

زیبایی به قیمت جان!

۱۱
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برنزه کردن با آفتاب یا سولاریوم هر دو دارای عوارض خطرناکی مانند سرطان پوست هستند که ممکن است زندگی را تا پایان عمر برای شما تلخ کند.
برنزه کردن

سازمان بهداشت و تحقیقات در بخش سرطان، اشعه ماورای بنفش خورشید و منابع مصنوعی مانند وسایل برنزه‎کننده پوست و لامپ‌های خورشیدی را سرطان‌زا ‎شناخته‎اند. تحقیقات نشان می‌دهند که هنگام برنزه کردن، نور UV سولاریم می‌تواند منجر به ملانوما (نوعی سرطان پوست) شود.

به گزارش مجله دلتا؛ تجهیزات برنزه‌ کننده که شامل همه منابع نور مصنوعی، از جمله: تخت خواب، لامپ، مهتابی، اتاقک و غیره است، اشعه های UVA و UVB را منتشر می‎کنند.

مقدار اشعه تولیدشده در سولاریوم شبیه به خورشید است و در برخی موارد ممکن است قوی‌تر باشد.

میزان بالای سرطان پوست در میان زنان جوان در مقایسه با مردان جوان ممکن است به دلیل استفاده گسترده از سولاریوم باشد. استفاده از سولاریم قبل از سن ۳۵ سالگی می‌تواند خطر ملانوما، مرگبارترین شکل سرطان پوست را تا ۵۹ درصد افزایش دهد.

برنزه کردن با سولاریوم

زنانی که کمتر از ۳۰ سال دارند، شش برابر بیشتر احتمال دارد به سرطان پوست مبتلا شوند. تحقیقات نشان می‌دهد حتی افرادی که پس از سولاریوم یا حمام آفتاب می‌سوزند، در معرض خطر افزایش سرطان پوست هستند.

براساس این گزارش یک جلسه سولاریوم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. برنزه کردن در سولاریوم قبل از سن ۲۴ سالگی خطر ابتلا به سرطان را در سن ۵۰ سالگی افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که قرارگیری در معرض اشعه UV در سولاریوم به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌ر‌ساند. قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه UV در دستگاه‌های برنزه کننده می‌تواند منجر به پیری زودرس، سرطان پوست، سرکوب سیستم ایمنی و آسیب چشمی، از جمله آب مروارید شود.

علاوه‌بر ریسک‌های ذکر شده، قرار گرفتن مکرر در معرض نور UV ممکن است منجر به اعتیاد به برنزه شدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم زنان سفید پوست در سال‌های ۱۸ تا ۳۰ سالگی وابسته به دستگاه سولاریوم هستند.

برنزه کردن

از سولاریوم باید اجتناب کرد و نباید برای به دست آوردن ویتامین D استفاده شود، زیرا اشعه UV سولاریم یک فاکتور ریسک برای سرطان پوست است. ویتامین D را می‌توان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و با استفاده از مکمل‌های خوراکی به دست آورد.

۱۱ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    درسته

    پاسخ

  2. جهانبخش

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

    جالب بود..ممنون

    پاسخ

  3. پیمان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ق٫ظ

    حیف نیست که یه نفر بخواد به خاطر یه زیبایی مصنوعی زندگیشو به خطر بندازه

    ممنون از مطلب بسیار مفیدتون

    پاسخ

  4. خانم طلوعی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. رضایی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ب٫ظ

    عالییییییییی

    پاسخ

  6. ماکان

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی است.

    پاسخ

  7. کاشی پور

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۲۰ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی

    پاسخ

  8. یزدانی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۶ ب٫ظ

    مطلب خوب و کاملی بود

    پاسخ

  9. مسرور

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

    درسته که واقعا ضرر داره ولی صددرصد نیستش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…