بازار مسکن

رقابت قیمت خانه با اجاره خانه

۶
52
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مبلغ اجاره خانه در ایران تابعی از قیمت و ارزش ملک است.
قیمت خانه و اجاره خانه

قیمت خانه و اجاره خانه در حال رقابت با هم هستند و این موضوع، بلای جان مستاجران شده است. در حالی که به عقیده کارشناسان نباید اجاره خانه و ارزش ملک با یک میزان جهش رشد کنند، زیرا این مسئله موجب رشد حاشیه‌نشینی و گسترش فقر می‌شود اما هیچ ابزار نظارتی خاصی در ایران روی قیمت خانه و اجاره خانه وجود ندارد.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن و اجاره

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش چشمگیر قیمت مسکن و اجاره  می‌گوید:  «در ‌سال ٩٧ شاهد رشد بیش از صددرصدی قیمت مسکن بودیم. وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی از رشد ١١٢‌درصدی قیمت مسکن خبر دادند که این موضوع از عوامل اصلی رشد اجاره‌بها بوده است، چون شاخص اصلی اجاره‌بها را قیمت مسکن تعیین می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «از ‌سال ٧۴ تا ٩۴ قیمت مسکن رشد ١٠۴ برابری داشته که این شاخص نشان از افزایش ‌هزار و چند برابری قیمت مسکن دارد. از ‌سال ٩۴ تا ٩٧ قیمت مسکن ١۵٠درصد افزایش داشت و در ‌سال ٩٧ هم از مرز صددرصد عبور کرد و همین موضوع تأثیر زیادی روی افزایش قیمت مسکن داشته است.

عوامل دیگری مثل تورم عمومی، نبودن توازن در عرضه و تقاضا و کاهش قدرت مالی مردم و مستاجران هم باعث رشد قیمت مسکن شده است. با توجه به این‌که قشر مستاجر، از دهک‌های پایین جامعه هستند و درآمدشان با افزایش نرخ اجاره‌بها تناسب ندارد، تأمین مسکن برای مستاجران تبدیل به چالشی بزرگ شد که این اتفاق در سال‌های اخیر ملموس‌تر بوده و قیمت اجاره‌بها افزایش غیرمنطقی داشته است.»

قیمت خانه و اجاره خانه

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در ادامه گفت: «قیمت مسکن بین ۶٠ تا ٩٠‌ درصد روی قیمت مسکن تأثیر دارد، به همین دلیل دولت باید گام‌های اساسی برای مدیریت قیمت زمین بردارد، چون این موضوع تأثیر زیادی روی قیمت تمام‌شده خانه‌ها دارد. تمام دولت‌ها و تمام مجلس‌هایی که در سال‌های اخیر تشکیل شده‌اند، با تولید مسکن استیجاری موافق بوده‌اند و کمیسیون‌های عمران مجلس‌های هفتم تا دهم هم برای این‌که دولت اقداماتی برای افزایش خانه‌های استیجاری داشته باشد، طرح‌هایی در نظر داشته‌اند اما هیچ‌کدام عزم جدی برای رسیدن به این هدف نداشته‌اند.»

۶ دیدگاه

  1. مسرور

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۱۸ ب٫ظ

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

    پاسخ

  2. علی فرجی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

    کاشک آقای عقبایی که راس هرم مسکن هستند ، راه کاری نیز پیشنهاد میدادند
    دولت ، که خودش ، پیشتاز در این گرانی است.
    کافی است به قیمت چند ماهه سیمان ، که از ارکان اصلی ساخت و ساز هست نگاهی کوتاه بیندازید؟

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    این رقابت بر ضررمستاجرین می باشد

    پاسخ

    • علي حنيفه پور

      ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۲ ب٫ظ

      این آمار و ارقام و گرونی های قیمت ملک و اجاره بها واقعا جای تاسف داره و ناشی از ناتوانی، ناگاهی و سیاستهای غلط مسئولین هست.

      پاسخ

  4. صلابت

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    خوبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…