خانه سلامتی ترک عادت موجب مرض نیست!

ترک عادت موجب مرض نیست!

۸
8
رفتارها و عادات جدیدی که قصد انجام آن ها را دارید، روی برگه ای یادداشت کنید و آن را جایی بگذارید که قابل رویت باشد یا از خانواده خود بخواهید آنها را به شما یادآوری کنند.
ترک عادت

حتماً شما هم شنیده اید که انسان‌ها بنده‌ عادات خود هستند، اما این موضوع نباید باعث شود افراد، زندانی عادات خود شوند. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. در این مطلب به نکاتی در خصوص ترک عادت های بد خواهیم پرداخت.

روش‌هایی برای ترک عادت‌ های بد:

برنامه ریزی

طبق تحقیقات روان‎شناسان، داشتن برنامه‌‌ای آگاهانه به ترک عادت‌های بد کمک می‌کند. اینکه بگویید دیگر وقتم را بی‌خود در اینترنت تلف نمی‌کنم، کمکی نمی‌کند. باید یک برنامه‌ جایگزین درست داشته باشید و به آن پایبند شوید.

بهترین راه این است که ترک عادت‌ها را به عنوان اهداف شخصی‌تان تعریف کنید. با این کار می‌توانید با آسیب‌رسان‌ترین عادت‌ها شروع کنید و پیشرفت‌ خود را پیوسته در نظر داشته باشید.

آگاه باشید

این را به خاطر بسپارید که تصمیم به ترک یک عادت بد همیشه کافی نیست. در حقیقت برای تغییر عادت یا رفتار، شما نیاز به خودآگاهی دارید. به این معنی که از عادت خود، آگاه باشید. دانستن انگیزه ها یا عواملی که موجب این رفتارهای بد شده و کنترل احساساتی که پس از این عوامل ظاهر می شوند، از نکاتی مهمی است که باید آن را رعایت کنید.

کار را پیچیده نکنید

تلاش نکنید که در یک دوره، بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است، شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید. بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید.

ترک عادت

به خود یادآوری کنید

عادت های زندگی همیشه به دلیل تکرار برخی رفتارها ایجاد می‎شوند. بنابراین اگر می‎خواهید عادات بد خود را تغییر دهید، باید عادت و رفتارهای جدید خود را یادآور شوید و آن ها را فراموش نکنید. در واقع به این تغییر سبک جدید زندگی خود پایبند باشید. بنابراین، رفتارها و عادات جدیدی که قصد انجام آن ها را دارید، روی برگه‎ای یادداشت کنید و آن را جایی بگذارید که قابل رویت باشد یا از خانواده خود بخواهید آنها را به شما یادآوری کنند.

موانع ترک عادت بد را از بین ببرید

یکی از بهترین راه های جایگزینی عادات خوب به جای عادت های بد، از بین بردن موانع است. برای مثال، اگر عادت دارید در جمع همکاران در هنگام صرف ناهار، از دیگران غیبت کنید، می توانید تا زمان برطرف شدن این عادت بد، ناهار خود را در محلی دیگر و به صورت انفرادی صرف کنید.

رفتارهای مثبت

خیلی اوقات، جایگزین کردن عادت بد با رفتاری مثبت منجر به ترک آن می‌شود. مثلاً برای ترک عیب‌جویی از همکاران، می‌توانید به طور آگاهانه اقدام به تشویق و قدردانی از آنها بکنید. برای جلوگیری از چک کردن ایمیل‌تان در طول جلسات کاری، می‌توانید شروع به یادداشت‌برداری از موضوعاتی کنید که در جلسه به آنها پرداخته می‌شود.

پاداش به خود

پاداش دادن به خودتان برای شروع و حفظ رفتارهای مثبت، به ترک عادت‌های بد کمک می‌کند. با ترک عادت‌ های قدیمی، محرک دوپامین را که مسئول تحریک حس پاداش و قدردانی است، از دست می‌دهید. بنابراین با پاداش دادن به خودتان، این کمبود را جبران می‌کنید. با گذر زمان مغز، ترشح دوپامین را با این رفتار مثبت تازه هماهنگ می‌کند.

مهم نیست که چگونه به خودتان پاداش می‌دهید، اما پاداش هرچه باشد، باید برای‌تان لذت‌بخش باشد. مثلاً با هدف ترک کردن عادت دیر رسیدن به محل کار، برای به موقع رسیدن به خودتان شیرینیِ موردعلاقه‌تان را جایزه بدهید.

از حمایت دیگران بهره‌مند شوید

هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید، زیرا این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند. شما خود را نسبت به اهداف‎تان متعهد می‌دانید و می‌توانید در روزهای سخت از حمایت دوستانتان بهره‌مند شوید. حمایت جمعی، یک ابزار کلیدی برای از بین بردن عادات بد است. دریافت کردن حمایت از افراد دیگر، به شما احساس ارزشمند بودن می‌دهد و به موفقیت شما کمک می‌کند.

بیشتر ببینید در سلامتی

۸ دیدگاه

  1. کاشی پور

    ۲۱ تیر، ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب.ظ

    واقعا همینطوره

    پاسخ

  2. الهی

    ۱۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق.ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق.ظ

    جالبه اینجور مطالب که به ما کمک کنه بیشتر بنویسید

    پاسخ

  4. خانم طلوعی

    ۱۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ق.ظ

    واقعادرست گفتند

    پاسخ

  5. دانش

    ۱۸ تیر، ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۳ ق.ظ

    سلام
    واقعا درست گفتن

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۱۷ تیر، ۱۳۹۸ در ۸:۲۱ ب.ظ

    بسیار عالی و مفید

    پاسخ

  7. بهمن

    ۱۷ تیر، ۱۳۹۸ در ۸:۱۲ ب.ظ

    ممنون عالی بود

    پاسخ

  8. نیما

    ۱۷ تیر، ۱۳۹۸ در ۷:۱۶ ب.ظ

    مطلب مفید و آموزنده ای بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.