املاک تهران

وضعیت بازار مسکن ، از سال ۹۶ تا ۹۸

۱۰
59
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از ابتدای سال جاری وضعیت بازار مسکن شهر تهران با سنگین‌تر شدن وزن تورم در مناطق جنوبی، در مسیر تعادل قیمتی قرار گرفت؛ نشانه‌هایی نیز از رشد منفی قیمتی در دو منطقه بروز کرده است.
وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن گویای آن است که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون در نیمه اول، سه بار و در نیمه دوم این سال‌ها یک بار، شاهد ایجاد التهاب قیمت ماهانه در بازار مسکن بوده‌ایم و شروع هر سال با آرامش نسبی قیمت همراه بوده است.

هرچند عمده کارشناسان معتقدند که بازار مسکن در حال نزدیک شدن به نقطه اشباع قیمتی است، اما اگر روال دو سال گذشته ادامه پیدا کند، ممکن است در شهریورماه با افزایش نسبی قیمت مواجه شویم و در نیمه دوم سال به ثبات نسبی قیمت برسیم.

نگاهی به وضعیت بازار مسکن از سال ۹۶ تا ۹۸

به گزارش مجله دلتا، بررسی وضعیت بازار مسکن شهر تهران در ۲۷ ماه گذشته نشان می‌دهد که در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور و اسفند، بالاترین تورم ماهانه مسکن اتفاق افتاده و در ماه‌ فروردین ثبات نسبی قیمت بر بازار حاکم بوده است.

شهریورماه ۱۳۹۷ هیجان بازار مسکن پایتخت با ۹.۷ درصد افزایش ماهانه‌، قیمت به نقطه اوج خود در سال گذشته رسید و پس از آن تا بهمن ماه با میانگین ۴.۳ درصد به تدریج فروکش کرده است. سپس در اسفندماه با توجه به افزایش حجم خرید و فروش ناشی از انتظارات تورمی، رشد ماهانه قیمت به رقم ۸.۸ درصد رسیده است.

در سال جاری نیز تاکنون ماه اردیبهشت با ۱۲.۵ درصد رشد ماهانه، بالاترین میزان افزایش قیمت را داشته و البته دومین ماه از سال جاری، رکورد بالاترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون را به خود اختصاص داده است.

در خردادماه قیمت مسکن شهر تهران رقم بی‌سابقه ۱۳.۳ میلیون تومان در هر متر مربع را لمس کرد که تورم ۴.۹ درصد ماهانه و ۱۰۴ درصد سالانه را نشان می‌دهد.

وضعیت بازار مسکن

منحنی تورم ملکی در پایتخت نشان می‌دهد که اوضاع قیمت ماه‌های فروردین معمولاً آرام بوده است. فروردین ۱۳۹۶ قیمت مسکن شهر تهران در مقایسه با ماه قبل از آن ۴.۳ درصد کاهش یافت. فروردین ۱۳۹۷ نیز میانگین قیمت ماهانه ۲ درصد افت کرد. فروردین ۱۳۹۸ هم با وجود قرار گرفتن در بازه تورم سه ماهه، میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران نسبت به ماه قبل از آن تنها افزایش ۲.۱ درصد را نشان داد.

تحولات بازار مسکن پایتخت

از ابتدای سال جاری وضعیت بازار مسکن شهر تهران با سنگین‌تر شدن وزن تورم در مناطق جنوبی در مسیر تعادل قیمتی قرار گرفت؛ نشانه‌هایی نیز از رشد منفی قیمتی در دو منطقه بروز کرده است.

تحولات بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد پس از ایجاد فضای هیجانی در نیمه شمالی شهر تهران که در سال گذشته اتفاق افتاد، از اواخر سال ۱۳۹۷ ، رشد قیمت به مناطق جنوبی تغییر مسیر داد. در سال قبل معمولاً در هر ماه مناطق ۵ و ۱ به ترتیب بالاترین رشد قیمت مسکن شهر تهران را به خود اختصاص می‌دادند. در هفت ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ منطقه ۵ پیشتاز تورم ملکی بود، تا این‌که از آبان ماه برای اولین بار این رتبه به منطقه ۹ رسید و در ادامه به تدریج از سرعت رشد قیمت در مناطق شمالی کاسته و به رشد مناطق جنوبی افزوده شد.

در خردادماه امسال نیز منطقه ۱۰ با ۱۳۴ درصد افزایش نقطه به نقطه قیمت مسکن، رکورددار بالاترین میزان رشد سالانه بود و منطقه ۱ با ۸۹ درصد، کمترین افزایش را به ثبت رساند. هم‌اکنون میانگین قیمت در منطقه ۱۰ به ۹ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسیده است. خردادماه سال گذشته این رقم ۴ میلیون و ۲۳ هزار تومان بود.

در شرایطی که در خردادماه ۱۳۹۸ میانگین رشد قیمت آپارتمان در تهران ۱۰۴ درصد به ثبت رسیده، این نرخ در مناطق ۱۰ تا ۲۰ به ترتیب ۱۳۴، ۱۲۹، ۱۰۴، ۱۱۴، ۱۰۰، ۱۰۳، ۱۰۲، ۱۰۰، ۱۰۸، ۱۰۵ و ۱۱۰ درصد افزایش را نشان داد. با این حال، در دو منطقه ۱۴ و ۱۵، تورم ماهانه، منفی شد. در منطقه ۴ نیز تنها ۰.۷ درصد رشد قیمت ماهانه را شاهد بودیم که می‌تواند پیش نشانه‌ای از ورود تدریجی بازار مسکن به فاز رکود تلقی شود.

۱۰ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

    تورم درمسکن فقط به نفع سرمایه دارها بود ومنافع کافی را بردند

    پاسخ

  2. فرشاد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۱۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • یاسین

      ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۰ ب٫ظ

      شایسته است نام تحلیل گر یا گروه کارشناسان دلتا معرفی شوند

      پاسخ

  3. مهرداد

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    مهرداد
    کمر مردم زیر بار گرانی مسکن شکست و کسی هم اصلا پیگیر نیست.

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۵۸ ب٫ظ

    قیمتهای مسکن واقعی نیست واین خود باعث رکود بازار می شود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۲۴ ب٫ظ

    very goooood

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    سپاسگذارم.

    پاسخ

  7. نیکی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  8. علي حنيفه پور

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    این افزایش قیمت در یکی دو سال اخیر واقعا جای تاسف و نگرانی داره؛ انشالله که قیمتها به سمت کاهش بره؛ ممنونم

    پاسخ

  9. صلابت

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    توجه کردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…