مهمترین اخبار مسکن در این هفته

از شرایط وام اجاره خانه تا راهکار کاهش قیمت مسکن

۱۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این هفته بازار مسکن شاهد اخبار خوشایندی از آینده بازار خرید و فروش و اجاره خانه بود، این درحالی است که برخی از این اظهارنظرها از جانب صاحب‎نظران و فعالان بازار املاک با انتقاداتی همراه شده و آن را اقدامی غیر کارشناسی می‌دانند.
آینده قیمت مسکن

به گزارش مجله دلتا، در هفته جاری اخبار متفاوتی از جانب مسئولان در خصوص آینده قیمت مسکن مطرح شد. از سویی وزیر راه و شهرسازی با این توصیه که مردم خانه نخرند تا قیمت‌ها متعادل شود، تعجب کارشناسان را برانگیخت و از طرف دیگر رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم ابراز امیدواری کرد که مالکان مجبور به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خواهندشد.

اخبار مربوط به وام  اجاره خانه  و امکان خرید خانه اقساطی برای کارمندان از دیگر مطالب جذاب این هفته بود.

خانه نخرید تا ارزان شود

وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، از مردم خواست که از معامله مسکن دست بکشند تا بازار به تعادل برسد. صرف نظر از اینکه این توصیه وزیر راه و شهرسازی تا چه حد بر روند معاملات اثرگذار است، باید دید که این اظهارنظر تا چه حد بر پایه واقعیت‌های بازار است.
مطابق بررسی‌های صورت گرفته از مشاوران املاک، خریداران مصرفی مدتها است که در بازار مسکن نقش بسزایی ندارند. دلیل این عقب نشینی، جهش قیمت مسکن طی یک‌سال گذشته است که باعث شده قدرت خرید خانه‌اولی‌ها و متقاضیان سکونت در خانه‌ها بسیار کمتر از حد متوسط قیمت‌ها باشد.
پیش بینی قیمت مسکن
از طرفی ابزارهای حمایتی مثل وام خرید مسکن هم از جذابیت بالایی برخوردار نیست و شاید  چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد. از این رو افرادی که وزیر مسکن به آنها توصیه می‌کند که خانه نخرند، یک سالی است که در بازار مسکن صرفاً نظاره‌گر هستند و نقش فعالی در آینده قیمت مسکن نخواهند داشت.

مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن هستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شرایط فعلی،  توان خرید مردم نمی‌رسد و معاملات حدود ۶۰ درصد نسبت به خرداد پارسال افت کرده است. شاید مالکان از قیمت اسمی خانه خود خوشحال باشند، ولی اصل قضیه رقمی است که معامله صورت می‌گیرد، نه آنچه از سوی مالک اعلام می‌شود.

اجاره مسکن

خسروی تاکید کرد: معنای واقعی کاهش ۶۰ درصدی معاملات این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و طبیعتاً طرف عرضه باید قیمت‌ را پایین بیاورد. به اعتقاد من در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد و مالکان مجبور می‌شوند قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دهند.

شرایط دریافت وام اجاره

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با جزئیات وام اجاره خانه، گفت: هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند، وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند؛ البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود، تحمیل می‌شود؛ ولی محاسبات نشان می‌دهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند. در واقع به جای این‎که فرد به‎عنوان مثال یک ونیم میلیون تومان اجاره بدهد، یک میلیون تومان سود می‌دهد و می‌تواند تا حدودی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

خبر خوش برای کارمندان

کارمندان دستگاه‌های دولتی می‌توانند با پرداخت ۲۰ درصد از حقوق ماهانه خود به مدت ۲۵ سال- تقسیط کامل قیمت تمام شده مسکن– صاحب یک واحد مسکونی با متراژهای مختلف (از ۴۸ تا ۱۰۰ مترمربع) شوند. کارمندان متقاضی مسکن چنانچه قادر به پرداخت نقدی ۱۶ درصد از کل بهای تمام‌شده باشند، عملیات تقسیط به مدت ۲۰ سال خواهد بود و مدت زمان انتظار برای دریافت خانه‌های ساخته شده در قالب این طرح نیز به جای ۷ سال به ۲ سال کاهش پیدا می‌کند.

۱۶ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۶ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ق٫ظ

    طرح برای کارمندان خوب است ولی هیچ خبر موثقی نیست

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ب٫ظ

    جالبه واقعا یک عده از پایین اومدن قیمت ملک ناراحتن… وقتی بالا میره و تو یک سال سه برابر میشه خوشحالن… یک لحظه فکر کنید به وام اولی هایی که تو این یک سال سپرده گذاشتن برای خرید خانه و امروز پولشون نابود شده!!! چقد بی وجدان شدن مردم ما.

    پاسخ

  3. شایگان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    خدا کنه یه معجزه ای بشه

    پاسخ

  5. آسا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۱ ب٫ظ

    واقعا جای تاسف داره که در این وضعیت رکود بازار مالکین همچنان روی قیمت های نجومی ملکشون اصرار دارند و عقب نشینی نمیکنند.روز به روز هم قیمت ها رو به افزایشه،حالا چرا؟؟؟؟سوالیه که جوابی براش نیست!

    پاسخ

  6. بتوچه

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    کسی از نخریدن خونه نمیمیره،شما اگه راس میگی کاری کن اجناس خوراکی مثل گوشت ولبینات و برنج و رب و … ارزون بشه،بعدش زرت وپرت کن نظر بده.بعدشم اون موقعه که داشت بالا میرفت لال بودی بگی که اینجوری قیمتا بالا نره

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    کسی از نخریدن خونه نمیمیره،ایشون اگه راس میگه کاری کنه اجناس خوراکی مثل گوشت ولبینات و برنج و رب و … ارزون بشه،بعدشم اون موقعه که داشت بالا میرفت باید مقابله میکردن

    پاسخ

  8. راد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۰۱ ب٫ظ

    با تشکر از سایت تخصصی دلتا.

    پاسخ

  9. مهرداد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۱۳ ب٫ظ

    امیدوارم این دروغشون مثل بقیه دروغاشون نباشه!

    پاسخ

  10. فرهنگ

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

    اوکی ?

    پاسخ

  11. مسعود

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    به نظر من کاهش قیمت مسکن بسیار ناچیز خواهد بود و نسبت به افزایشی که داشته کاهش احتمالی آن چشمگیر نخواهد بود بنابراین وضعیت کنونی بازار مسکن تا چند ماه آینده به همین صورت باقی خواهد ماند

    پاسخ

  12. علي حنيفه پور

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    انشالله که همه پیش بینی ها درست از آب دربیاد و روند روبه کاهش قیمت ملک همچنان ادامه دار باشه.

    پاسخ

  13. بزرگی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۵ ب٫ظ

    جای بسی تاسفه!!!
    نخرید تا ارزان شود!!!

    پاسخ

    • دانشی

      ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

      چرا این مطلب باید داخل دلتا باشه

      پاسخ

  14. نمازی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۲ ب٫ظ

    امیدوارم که خبرهای خوبی در راه باشد

    پاسخ

  15. مهدی فراهانی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…