دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

نقدی بر توصیه آقای وزیر

خانه بخریم یا نخریم؟

۱۴
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
توصیه وزیر راه و شهرسازی به نخریدن خانه به امید اینکه قیمت‌ها به تعادل برسد، در شرایطی مطرح شده است که بررسی میزان معاملات مسکن طی شش ماه اخیر نشان ‌می‌دهد خریداران خانه عموما ًسرمایه‌گذاران و متقاضیان غیر مصرفی هستند.
معامله مسکن
به گزارش مجله دلتا، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، از مردم خواست که از معامله مسکن دست بکشند تا بازار به تعادل برسد. صرف نظر از اینکه این توصیه وزیر راه و شهرسازی تا چه حد بر روند معاملات اثر گذار است، باید دید که این اظهارنظر تا چه حد بر پایه واقعیت‌های بازار است.
مطابق بررسی‌های صورت گرفته از مشاوران املاک، خریداران مصرفی مدتها است که در بازار مسکن نقش بسزایی ندارند. دلیل این عقب نشینی جهش قیمت مسکن طی یک‌سال گذشته است که باعث شده قدرت خرید خانه‌اولی‌ها و متقاضیان سکونت در خانه‌ها بسیار کمتر از حد متوسط قیمت‌ها باشد.
از طرفی ابزارهای حمایتی، مثل وام خرید مسکن هم از جذابیت بالایی برخوردار نیست و شاید چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد. از این رو افرادی که وزیر مسکن به آنها توصیه می‌کند که خانه نخرند، یک سالی است که در بازار مسکن صرفاً نظاره‌گر هستند.
حقیقت این است که جنس معامله خرید آپارتمان در ماه‌های گذشته در شهر تهران و خیلی از شهرهای بزرگ کشور، مطابق آمارهای رسمی و همچنین تحقیقات میدانی  کاملاً «غیرمصرفی» بوده است.

تعطیلی نسبی بازار خرید و فروش خانه در مناطق جنوبی شهر تهران

طی دو ماه گذشته نیز سقوط حجم معاملات خرید مسکن به پایین‌تر از کف رکودی -کمتر از ۶ هزار واحد در ماه- از یک سو و رشد قیمت از سوی دیگر، به خوبی مشخص کرد «معاملات حداقلی خرید مسکن عمدتاً توسط تقاضای غیرمصرفی انجام می‌شود که توانسته همچنان به افزایش قیمت‌ها دامن بزند.»

میزان معاملات مسکن

آمار رسمی مربوط به میزان معامله مسکن در خرداد ماه ۹۸ به صراحت از «تعطیلی نسبی بازار خرید و فروش خانه در مناطق جنوبی شهر تهران» حکایت دارد. در پنج منطقه تهران طی ماه گذشته، میزان معاملات ماهانه به کمتر از ۱۰۰ فقره رسید و این یعنی توقف خرید مصرفی ناشی از ناتوانی مالی از خرید. واسطه‌های بازار مسکن نیز با تایید آنچه به راحتی از آمارها قابل استخراج است، می‌گویند: «مردم» نمی‌توانند خرید کنند و کسانی که در هفته‌های اخیر آپارتمان معامله کرده‌اند، برای حفظ قدرت پول‌شان بوده است.

منظور واسطه‌ها از این عبارت آن است که جنس خریداران فعلی در بازار مسکن پایتخت،‌ «غیرمصرفی» است. به این ترتیب، توصیه به نخریدن خطاب به مصرف‌کننده‌ها، بیش از آنچه مطرح شود، به شکل خودکار و البته اجبار توسط مصرف‌کننده‌ها اعمال شده و اتفاق افتاده است.

با این حال، از آنجا که بخش بزرگی از مجموعه علل جهش قیمت مسکن به متغیرهای بیرونی بازار به‌خصوص شوک ارزی و اوضاع سیاست بین‌الملل مربوط می‌شود، هر نوع توصیه به نخریدن توام با ایجاد انتظار برای عبور از هیجان، در شرایطی که پیش‌بینی مشخص و مطمئنی از متغیرها وجود ندارد، می‌تواند ناامیدی را تقویت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

۱۴ دیدگاه

  1. شیرازی

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

    بامید رونق بازار ملک

    پاسخ

  2. مسعود

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۴۷ ب٫ظ

    تجربه نشان داده که وزرا و مسئولین مربوط به بازار مسکن معمولا در شرایط بحرانی با سخنان غیر تخصصی و ارائه راهکارهای غیر کارشناسی بیشتر باعث سردرگمی وبلاتکلیفی خریداران و در کل مردم میشوند ودر نهایت با پیش بینی های غیر واقعی خود مردم را دچار بحران بیشتر میکنند و عمدتا دیده شده که بر خلاف انتظار مردم و وعده های پوچ مسئولین بازار مسکن بصورت غیر منتظره ای دچار تغییر و تحول شده که بیشتر هم به سمت افزایش قیمت میل کرده است بنابرابن به نظر ابنجانب این حرفها و اظهار نظر ها فقط از این بابت است که حرفی زده شده باشد و نظری ارائه شود ، ولاغیر

    پاسخ

  3. فرهنگ

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    با وضع موجود چیزی برای گفتن نیست

    پاسخ

  5. سعدی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۹ ب٫ظ

    خیلی خیلی خوب بود…..

    پاسخ

  6. هاتف

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    به امید رونق بازار

    پاسخ

  7. پویان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    “توصیه وزیر راه و شهرسازی به نخریدن خانه به امید اینکه قیمت‌ها به تعادل برسد”
    منظور از تعادل چیست ؟
    اگر منظور این است که اختلاف قیمت ایجاد شده در بازار با این روش حل می شود، که واقعا پیشنهاد ناکارمدی ست. اگر ایشان به فکر تعادل در بازار ملک هستند بهتر است نسبت به تصویب مالیات بر آپارتمان های خالی فکری بکنند تا خریداران واقعی فرصت خرید پیدا کنند. تجربه نشان داده رکود در بازار مسکن تاثیری در کاهش قیمت ندارد.

    پاسخ

  8. رضایی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۳ ب٫ظ

    الان وقتش نیست

    پاسخ

  9. رضایی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    نباید خرید تا ارزان شود

    پاسخ

    • علي حنيفه پور

      ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۲ ب٫ظ

      به نظر بنده این سطحی ترین و غیرکارشناسی ترین نظری هست که یک مقام مسئول در مقابل تقریبا ۴ الی ۵ برابر افزایش قیمت مسکن در این یکی دوسال اخیر هست؛ من فکر میکنم جناب آقای وزیر به جای دادن همچین پیشنهادات و نظرات سخیفی بهتر بود فکری برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت مصالح و سایر پیش نیازهای ساخت مسکن می کرد؛ تشکر از مطالب ارائه شده

      پاسخ

  10. روزبهاني

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    وزیر راه وشهرسازی
    دیر اقدام کرد وقیمت املاک بی رویه افزایش پیدا کرد

    پاسخ

  11. نمازی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۵۵ ب٫ظ

    امیدواریم شرایط ملک خوب بشه

    پاسخ

  12. موحد

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۳ ب٫ظ

    خیلی مفید و مختصر

    پاسخ

  13. فرامرزی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

    به امید راه افتادن بازار ملک

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds