افزایش وام مسکن خانه را گران خواهد کرد؟

۷
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خبر افزایش سقف وام مسکن باعث شد تا نگرانی‌هایی در رابطه با تاثیر تورمی این وام بر بازار املاک به وجود بیاید. براین اساس، آگاهی از نظر کارشناسان در خصوص تاثیر افزایش وام مسکن بر بازار ملک می‌تواند راهگشای تصمیم‌گیری فعالان بازار و متقاضیان مسکن باشد.
افزایش وام مسکن

چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف وام مسکن صحبت به میان آورد. روز گذشته که خبر افزایش وام مسکن در تهران تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شد، کارشناسان مسکن در رابطه با تاثیر این افزایش بر بازار مسکن گمانه‌زنی کردند.

افزایش وام مسکن تقاضا را تحریک می‌کند

بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن، درباره اثر افزاش وام مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان اظهار داشت: این موضوع که با این افزایش سقف وام مسکن، تقاضا در بازار تحریک خواهد شد، سخن درستی است. اما این‎که این افزایش مبلغ وام، باعث بیشتر شدن قیمت مسکن، به‎خصوص در کلان‎شهر‌ها خواهد شد، درست نیست.

وی با بیان این‎که ضمانت اجرایی این وام مشخص نیست، گفت: با توجه به مبلغ اقساط این وام، تعداد زیادی از افراد و زوج‌ها توانایی پرداخت اقساط ۵ میلیون تومانی را در سال نخواهند داشت، از طرفی، این امر که تامین منابع این تسهیلات از عهده کدام بانک بر خواهد آمد، نیز نامشخص است.

ستاریان ادامه داد: به فرض این‎که ۱۰۰ هزار نفر نیز بتوانند از این وام بهره‌مند شوند، اما بانک مسکن یا سایر بانک‌ها بعید است بتوانند چنین مبلغی را پرداخت کنند.

 ۲۰ میلیون اجاره نشین در کشور داریم

این استاد دانشگاه با بیان این‎که نیاز کشور به مسکن ساخت سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است، اضافه کرد: علت این‎که بسیاری از مردم خانه ندارند، از همه مهم‌تر این است که تعداد واحد‌های مسکونی کشور کفاف جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را نمی‌دهد؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم آورد تا ساخت مسکن به صورت انبوه افزایش یابد تا در چنین شرایطی شاهد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن باشیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‎که بر اساس آمار‌های موجود حدود یک چهارم جمعیت کشور یعنی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر حاشیه‎نشین هستند، افزود: این امر باید ریشه‎یابی شود که چرا این حجم از حاشیه‎نشینی در کشورمان وجود دارد.

افزایش سقف وام مسکن

طرح بی سرانجام اخذ مالیات از خانه‌های خالی

ستاریان در پاسخ به این پرسش که دولت قصد دارد از طریق اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، عرضه را در بازار مسکن افزایش دهد، آیا این امر موفقیت آمیز خواهد بود، گفت: این طرح از اساس غلط است، کسانی که این طرح را مطرح می‌کنند و در صدد ارائه این طرح به مجلس هستند، به دنبال بازی دادن بهارستان‎نشینان هستند، به بیان دیگر، طرح فوق نوعی فریب است و اگر هم اجرایی شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی در توضیح بیشتر این نظر خود تصریح کرد: ضریب خانه‌های خالی در تمام شهر‌های دنیا ۵ درصد بوده و در بهترین حالت ممکن است ۴ درصد شود، حتی این رقم در شهر‌های توریستی بین ۸ تا ۱۰ درصد است.

این کارشناس اقتصاد مسکن، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تنها در کشور‌های توسعه یافته قابل اجرا دانست و گفت: در کشورمان بر فرض این‎که کسی از خیر درآمد ماهانه ۵ میلیون تومان به طور مثال، از طریق خالی نگه داشتن داشتن مسکن خود بگذرد، چنین شخصی با پرداخت مالیات ۵۰۰ هزار تومانی نیز باز هم خانه خود را خالی می‌گذارد.

وی افزود: بنابرین چنین طرح‌هایی به هیچ عنوان گره‌ای را از بازار مسکن باز نخواهد کرد و اگر هم تصویب و اجرایی شود، به طور قطع نتیجه در پی ندارد.

منبع: فرارو

۷ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۹ ب٫ظ

    ممنون بابت اینهمه دیدگاههای مفیدتان

    پاسخ

  2. شایگان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    به امید خانه دار شدن همگی

    پاسخ

  3. مهران

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۵۵ ق٫ظ

    قطعا با افزایش مبلغ وام ، قیمت مسکن بصورت سرسام آور گران خواهد شد

    پاسخ

  4. کوروش

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. پویان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۱۴ ب٫ظ

    امیدوارم با تصویب اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه تحولی در بازار مسکن ایجاد شود وگرنه افزایش وام کمکی به این بازار نمی کند.

    پاسخ

    • سعدی

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۶ ب٫ظ

      هرطور که بشود، نمی توان جلوی افزایش قیمتها را گرفت…….به هزاران دلیل

      پاسخ

  6. حسنی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۱ ب٫ظ

    ممنون بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…