ایرانگردی، دیدنی های اصفهان

میدان نقش جهان ، قلب تپنده اصفهان

۸
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میدان نقش جهان شب‌هایی دیدنی دارد. فکرش را بکنید یک میدان مستطیل که حوض بزرگی وسطش باشد و همه نورها بر روی سطح آب برقصند.
میدان نقش جهان

دوستی به اصفهان سفر کرده بود و پس از بازگشت تمام میدان نقش جهان را تعریف کرد. گفت:

  • «باورت نمی‌شود میدان نقش جهان دقیقاً شبیه قلب اصفهان است. همه در جنب و جوشند. یا تفریح می‌کنند یا خرید، یا به رستوران می‌روند یا درشکه‎سواری می‌کنند.»

میدان نقش جهان

  • «چهار گوشه‌اش پر از دیدنی‌های متفاوت است. معماری فوق‌العاده دارد. با سواری خودت نمی‌توانی بروی، ولی دورتادورش سنگ‌فرش است تا همه جا را پیاده بگردی. البته اگر بچه کوچک داشته باشی، بهتر است کالسکه بچه همراهت باشد.»

میدان نقش جهان

  • «شب‌های میدان نقش جهان دیدنی است. کل آن چراغانی شده. فکرش را بکن یک میدان مستطیل که حوض بزرگی وسطش باشد و همه نورها بر روی سطح آب می‌رقصند.»

میدان نقش جهان

  • «دورتادور میدان آثار تاریخی‌است. اصلاً وقتی وارد میدان می‌شوی تا شب، تمام وقتت به دیدن زیبایی‌ها می‌گذرد. هر تکه‌اش زیبایی مخصوص به خود را دارد.»
  • آنقدر غرق زیبایی‌های اطراف می‌شوید که یادتان می‌رود اصلاً بناها را ببینید. نیمکت‌های سنگی در میدان نیز معمولاً پر است از گردشگرانی که فقط به اطراف خیره هستند و از هر طرف عکس می‌گیرند.

میدان نقش جهان

  • در اضلاع میدان نقش جهان، بناهای مذهبی و مساجد و یک کاخ تماشایی بنا شده. همچنین غرفه‌ها یا مغازه‌هایی هستند که صنایع دستی می‌فروشند.

گفت: بعضی جاها در میدان نقش جهان را نباید یادت برود که ببینی:

کاخ زیبای عالی قاپو

در ضلع غربی آن قرار دارد، توسط شاه عباس اول به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی صفوی بنا  شد. آخرین طبقه آن تماشایی‌ترین قسمت کاخ است، با گچ‌بری‌های با‌شکوه  که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت شهرت دارد و نقش سازهای مختلف در آن دیده می‌شود.

نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله

مسجد بی‌مناره‌ای‌است، در گوشه‌ای از میدان. گنبدی زیبا دارد و در دوران صفوی ساخته شده. امروزه به‎عنوان یکی از دیدنی‌های مجموعه میدان نقش جهان مشهور است و ساخت آن حدود ۱۸ سال به طول انجامید.

میدان نقش جهان

مسجد امام

ضلع جنوبی میدان، گنبد و مناره‌هایی را به نمایش گذاشته از مسجد اما با اسامیه: مسجدشاه، مسجد سلطانی و مسجد جامع. شاهکار بی‌نظیر معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم. بیشتر به‎عنوان نماد اصفهان از آن یاد می‌شود و  یکی از خیره کننده‌ترین تصاویر را پیش روی شما قرار می‌دهد که همه‌ و همه شما را حیرت‌زده خواهند کرد.

میدان نقش جهان

بازار قیصریه

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازارهای ایران بازار اصفهان است، در میدان نقش جهان و از ممتازترین بازارهای ایران به لحاظ گردشگری. بازار قیصریه بخشی از این بازار است که توسط سردری زیبا مشخص شده. راسته‌های اصلی و فرعی زیادی داشته که سماورسازها، مَخلص، مقصودبیک، هارونیه، نیم آورد گلشن، شَله و… مهم‎ترین آن‌هاست.

میدان نقش جهان

دروازه چوگان

ستون‌هایی کوتاه و سنگی در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان به چشم می‌خورند. یادگاری‌هایی از انجام ورزش چوگان که در گذشته، در این میدان انجام می‌شد. قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا که به بازی شاهان نیز معروف بود.

میدان نقش جهان

۸ دیدگاه

  1. مسرور

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    پیشنهاد میکنم حتما به شهر من سفر کنید
    عالی و بینظیره

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

      پَ چی‌چی؟ همینطورس،
      جایی دیدنی و زیباییِس
      من خودمم دوستداری این شهری با صفام
      شاد باشید دوست گرامی 🙂

      پاسخ

  2. پیمان

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    میدون نقش جهان یکی از شاهکار های معماریه که خیلی هم خوشگله

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  3. دانشی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    اصفهان

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

      نصف جهان 🙂

      پاسخ

  4. بیگدلی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

      بلی زیبااست. 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…