تاثیر سقوط قیمت اوراق وام بانک مسکن بر خرید و فروش خانه

۸
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر عملاً باعث شد که خریدن خانه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه بسیار سخت شود. طبیعتاً کاهش توان خرید، منجر به کاهش تقاضا برای اوراق وام بانک مسکن شد.
اوراق وام بانک مسکن

کاهش قیمت اوراق وام بانک مسکن طی ماه جاری نشان داد که آمار مربوط به کاهش تعداد معاملات واقعی است و مسئولان باید برای مقابله با رکود مسکن، به کار بردن ابزارهای تشویقی را جدی‌تر دنبال کنند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا،  قیمت اوراق وام بانک مسکن با تاریخ شروع اسفند ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۸ در حدود قیمت ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان بود. برخی از نمادهای که سر رسید آن‎ها رو به پایان بود نیز ۳۵ و ۳۹ هزار تومان دادوستد شد. (مدت اعتبار اوراق وام مسکن دوسال پس از انتشار است و بعد از تاریخ انقضاء قابلیت استفاده نخواهد داشت.)

هزینه وام مسکن زوج ها بر اساس قیمت جدید اوراق وام بانک مسکن

در ادامه این گزارش با توجه به میانگین قیمت اوراق ۴۴ هزار تومانی، هزینه وام مسکن را برای قشرهای  مختلف محاسبه می‌کنیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگ تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ‌ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان صرف شود.

اوراق وام مسکن

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید حدود هفت میلیون تومان بابت خرید این اوراق بپردازند. در ضمن با احتساب یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند. برای این کار باید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند و همچنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی، حدود هفت میلیون تومان از سوی زوج ها باید پرداخت شود.

وام مسکن برای مجردها

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‎کنند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق، تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

وام مسکن زوج ها

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان‎های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

۸ دیدگاه

  1. داریوش ایرانی

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۲ ب٫ظ

    مگر مجردها نباید زندگی کنند آنها هم نیاز به خانه و دیگر لوازم اولیه انسانی را باید دارا باشند حق مجرد ها به نظر اینجانب ضایع گردیده است ۹

    پاسخ

  2. دانشی

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۰۱ ب٫ظ

    وام مسکن جدید تا چقدر اضافه می شود

    پاسخ

  3. خانم طلوعی

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    ایشالله اوضاع درست بشه

    پاسخ

  4. فروزش

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    بسیارعالی بود.ممنون

    پاسخ

  5. تقی

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    کلا اوراق خرید مسکن بی خاصیت هست و باید جمع آوری شود

    پاسخ

  6. فروتن

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    به امید روزی که با اعطا تسهیلات از سوی بانک های مربوطه
    به صورتی که در درجه اول مبلغ وام سهم قابل توجه ای از مبلغ خرید ملک را شامل شود و همچنین باز پرداخت وام و مبالغ اقساط ماهانه به گونه ای باشد که توان پرداخت برای کلیه اقشار جامعه امکان پذیر بلشد .

    با تشکر از مجله دلتا

    پاسخ

  7. ابراهیمی

    ۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

    خوب چرا لقمه رو دو سر میگردونن میگن ۱۲۰ میلیون وام میدن ۱۰.۵ میگیرن که ۱۲۰ وام بدن خوب بگن ۱۱۰ وام میدن روشون نمیشه بگن نرخ سودش بیشتره!

    پاسخ

  8. علي حنيفه پور

    ۵ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    ممنون از مطالب ارائه شده.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…