سلامت روان

خودشیرینی ؛ راهکار پیشرفت ضعیف النفس ها

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خودشیرینی کردن می‌تواند نوعی خودشیفتگی پنهان باشد که فرد برای مورد تایید قرار گرفتن از سوی دیگران خود را در ظاهر، متواضع نشان می‌دهد و اگر این امر زیاد تکرار شده و تنها عامل اعتماد به نفس فرد باشد، به‎طوری که در انجام کارهایش دچار مشکل شود، باید برای درمان و مقابله با آن به روان‎پزشک مراجعه کند.
خودشیرینی

بدیهی است که شخصیت آدم‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و کمتر پیش می‌آید که دو نفر از نظر رفتاری شبیه هم باشند که این تفاوت را می‌توان در محافل فامیلی و دوستانه به خوبی مشاهده کرد. برخی افراد بد خلق و خو، برخی ساکت، آن یکی پر شر و شور و دیگری پر هیجان است، اما افرادی هم وجود دارند که برای مورد توجه قرار گرفتن به خودشیرینی و گاه ضایع کردن دیگران دست می‌زنند.

کمتر کسی را می‌توان یافت که در طول زندگی خود با افرادی که برای جلب توجه دیگران دست به هر کاری می‌زنند یا به اصطلاح خودشیرینی می‌کنند، مواجه نشده باشد، اما زمانی که این مسئله زیاد تکرار شده و تنها عامل اعتماد به نفس شخص محسوب شود، باید به واکاوی و راه‎های مقابله با آن پرداخت.

خودشیرینی چیست؟

خودشیرینی یک روش روان‎شناختی است که در آن یک فرد تلاش می‌کند تا دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهد تا به هدف خود برسد.

افرادی که صفت خودشیرینی را در پرونده اخلاقی خود دارند با استفاده از واژه‌ها و ابزارهای مختلف سعی در جلب توجه دیگران یا بزرگ و کوچک کردن افراد دارند، زیرا دوست دارند هر جا که هستند شاخص بوده و به نظر بیایند.

یکی از آرزوهای طبیعی هر انسان مقبولیت و پذیرفته شدن توسط دیگران است، اما زمانی که از حالت طبیعی خارج شود، بیمارگونه است و نیاز به واکاوی شخصیت و راه‎های مقابله دارد.

خودشیرینی

اختلالی تحت عنوان خود شیرینی:

شخصیت افراد تعیین کننده تطابق آن‌ها با محیط است. روانشناسان معتقدند: شیوع اختلالات شخصیت در جامعه بین ۱۰تا ۲۰ درصد است و افراد مبتلا به اختلال شخصیت ممکن است در کار، عشق ورزیدن، زندگی زناشویی و تحصیلات دچار مشکل شوند.

چنین افرادی بیش از دیگران مستعد اختلالات روان‎پزشکی مانند سوء مصرف مواد، اختلالات خلقی و اضطرابی هستند.

روانشناسان در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد تمایل زیادی به خودشیرینی کردن دارند و آیا این خصلت می‌تواند نشان از وابستگی بیش از اندازه به دیگران باشد، معتقدند: یکی از علل خودشیرینی کردن، عدم رشد کافی فردی و استحکام شخصیت است. این افراد زمانی که خودشیرین بودن پاسخگوی نیازشان نباشد، دچار استرس شده و احساس عدم امنیت می‌کنند.

خودشیرینی کردن می‌تواند نوعی خودشیفتگی پنهان باشد که فرد برای مورد تایید قرار گرفتن از سوی دیگران خود را در ظاهر، متواضع نشان می‌دهد و اگر این امر زیاد تکرار شود و تنها عامل اعتماد به نفس فرد باشد، به‎طوری که در انجام کارهایش دچار مشکل شود، باید برای درمان و مقابله با آن به روان‎پزشک مراجعه کند.

۲ دیدگاه

  1. پرهام

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۷ ب٫ظ

    درباره چاپلوسی چیزی برای گفتن وجود نداره

    پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۲۵ ب٫ظ

    مفید و کامل بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…