پیگیری سوء پیشینه

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای دریافت گواهی سوء پیشینه باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرد. با ارائه و تکمیل مدارک مورد نیاز، جواب ظرف یک‎ هفته برای شما ارسال خواهد شد.
پیگیری سوء پیشینه

گاهی پیش می‌آید که هنگام انجام برخی از کارهای اداری و یا حتی استخدام در ارگان‎های دولتی و ثبت شرکت و… از افراد گواهی عدم سوءپیشینه کیفری درخواست شود. البته برخی از افراد از اینکه این گواهی چیست و شامل چه مواردی می‎شود هم اطلاعی ندارند. در این مطلب به بررسی این موضوع مهم و پرکاربرد و رفع ابهام از برخی تصورات عامیانه اجتماعی در این خصوص می‎پردازیم. همچنین در خصوص شرایط پیگیری سوء پیشینه توضیح داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

پیگیری سوء پیشینه

ذهنیت عامه مردم از سوءپیشینه کیفری یا سوءسابقه، با مفهوم قانونی آن متفاوت است. شاید گاهی اوقات در نتیجه ارتکاب جرائم غیرعمد مانند جرائم ناشی از تخلفات رانندگی و جرائم ناشی از تقصیر کارفرمایان و شاغلان به مشاغل پزشکی و مهندسی، پای برخی افراد به کلانتری باز  و برای مدت محدودی نیز بازداشت شوند، که این نوع بازداشت‌ها، مشمول محکومیت قطعی کیفری به حساب نمی‌آیند و حتی تحمل هر مجازاتی نیز منجر به سوءسابقه نخواهد شد. در قانون جدید مجازات اسلامی ضمن مشخص کردن محکومیت‌های موثر و منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی، سایر محکومیت‌ها تاثیری در حقوق افراد ندارد. بنابراین، اجرایی شدن قانون سوءپیشینه از تضییع حقوق افرادی که به دلیل وجود سوابق کیفری از حقوق اجتماعی و استخدام در برخی مشاغل محروم‌اند، جلوگیری می‎کند. برای دریافت این گواهی باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرد. با ارائه و تکمیل مدارک مورد نیاز، جواب ظرف یک‎ هفته برای شما ارسال خواهد شد.

سوء پیشینه

سوء پیشینه بعد از چند سال پاک می‌شود؟

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، افرادی که مرتکب جرمی شوند و مجازات آنها به شرح زیر باشد، دارای محکومیت موثر کیفری هستند و تا پایان این مدت زمان‌هایی که ذکر شده، نمی‌توانند گواهی عدم سوءپیشینه بگیرند.

محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تَبَعی محروم می‎کند.

الف. هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سلب کننده حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب. سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو، در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ‌علیه (کسی که جنایت بر او واقع شده است.) باشد، نفی بلد (تبعید) و حبس بیش از پنج تا ده سال

پ. دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ‌علیه یا کمتر از آن باشد و حبس بیش از دو تا پنج سال

تبصره: در غیر موارد یاد شده، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، اما در گواهی‌های صادره از مراجع مربوطه منعکس نمی‌گردد، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات، به عنوان مثال اگر مجازات حبس به مدت یک سال برای یک فرد منظور شود، به دلیل اینکه از موارد بالا نیست، در سابقه کیفری فرد منظور می‎شود. ولی اگر همین فرد به پلیس + ۱۰ مراجعه و درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کند، ملاحظه خواهد کرد که در گواهی عدم سوء پیشینه او چیزی به عنوان محکومیت درج نشده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با چگونگی پاک شدن سوءپیشینه کیفری “سوء پیشینه کیفرى چگونه پاک می شود؟” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۶:۱۷ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  3. عباس علی بابایی

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

    سلام
    تفسیر شما از ماده ۲۵ قانون مجازات کاملا اشتباه است.
    شما به صورت تئوری مطلبی رو مینویسید ولی با واقیعت فرق دار
    الان اگه شخصی که سالهای پیش هم مرتکب جرمی شده باشه و تقاصای سوپیشینه کنه در برگه اعلام میشه.در واقع اداره سجل کیفری دادسراها به شیوه قدیم عمل میکنند و در کل این مشکل در دادسراها هنوز حل نشده.لطفا مردم رو گمراه نکنبن

    پاسخ

  4. پویان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    مطلب مفید و آموزنده ای بود.

    پاسخ

  5. خانم طلوعی

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۴ ب٫ظ

    بسیارآموزنده

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۵ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …