عنصری بسیار ضروری برای بدن که آن را نمی‌شناسید!

۱۶
23
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فسفر دومین ماده‌ معدنی است که به میزان زیادی در بدن وجود دارد. بدن برای بسیاری از عملکردها از جمله ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها به این ماده‌ معدنی نیاز دارد.
نقش فسفر در بدن

بعضی بیماری‌ها مثل دیابت یا مصرف بعضی داروها مثل آنتاسید می‌توانند سطح فسفر را خیلی پایین بیاورند. کمبود یا بالا بودن بیش از حد سطح فسفر می‌تواند مشکلاتی مثل بیماری قلبی، درد مفصلی و ضعف و خستگی را به همراه داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا تصمیم داریم شما را با نقش فسفر در بدن آشنا کنیم.

فواید فسفر برای سلامتی بدن

فسفر می‌تواند به تقویت استخوان‌ها، سم‌زدایی از بدن، سوخت‌وساز و… کمک کند. در ادامه به بعضی از خواص این ماده‌ معدنی اشاره می‌کنیم.

به حفظ قدرت استخوان‌ها کمک می‌کند

فسفر به همراه کلسیم، مهم‌ترین مواد معدنی برای حفظ قدرت و ساختار استخوان‌ها به شمار می‌روند. بیش از نیمی از استخوان‌های ما از فسفر تشکیل شده‌اند. این ماده‌‌معدنی به جلوگیری از شکستگی و پوکی استخوان کمک می‌کند که احتمال ابتلا به هر دو با افزایش سن بیشتر می‌شود.

فواید فسفر

از طریق ادرار و مدفوع از بدن سم‌زدایی می‌کند

کلیه‌ها اندامی لوبیا‌ شکل هستند که مواد اضافی از جمله مواد معدنی را که بدن به آن‌ها احتیاج ندارد، از بین می‌برند. فسفر برای عملکرد کلیه مهم است و از طریق از بین بردن سموم و مواد اضافی از ادرار، به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند.

برای سوخت‌وساز و استفاده از مواد مغذی مهم است

بدن برای سنتز، جذب و استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی از غذا به فسفر نیاز دارد. این ماده‌ معدنی همچنین نقش مهمی در سنتز اسید آمینه، تولید انرژی، باروری و رشد دارد. علاوه بر این، به متعادل کردن سطح سایر مواد مغذی در بدن مثل ویتامین D، ید، منیزیم، کلسیم و روی کمک می‌کند.

هضم را بهبود می‌بخشد

فسفر از طریق تحریک رشد باکتری‌های مفید روده در فرآیند هضم اثرگذار است. به دلیل اینکه این ماده‌ معدنی به‌عنوان الکترولیت عمل می‌کند، باور بر این است که از طریق کاهش نفخ، اسهال و احتباس آب به بهبود هضم کمک می‌کند.

به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند

فسفر برای سلامت دندان‌ و لثه ضروری است. کلسیم، ویتامین D و فسفر نقش مهمی در شکل‌گیری و حفظ سلامت دندان‌ها دارند. رژیم غذایی کودکان در حال رشد باید حاوی مقدار زیادی فسفر باشد.

برای رشد مهم است

فسفر برای جذب مواد مغذی و ساخت استخوان‌ها حیاتی است؛ به همین دلیل کمبود آن طی دوران نوزادی و بزرگسالی می‌تواند روی رشد اثر بگذارد و باعث بعضی مشکلات شود.

علائم کمبود فسفر

هرچه در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری مصرف کنید، بدن شما بهتر می‌تواند سطح فسفر را حفظ کند. افرادی که پروتئین کمی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود فسفر قرار دارند. نشانه‌های کمبود فسفر به شرح زیر است.

  • درد مفصلی یا درد استخوان‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • کج‌خلقی یا اضطراب
  • خستگی
  • رشد ضعیف استخوان‌ها در کودکان

مصرف بعضی داروها از جمله کورتیکوستروئیدها، انسولین و مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) می‌توانند سطح فسفر را پایین بیاورند. اگر این داروها را مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید مصرف مکمل فسفر یا مواد غذایی حاوی آن را توصیه می‌کند یا نه.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خطرناک‌ترین مواد غذایی برای افراد دیابتی

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۵۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۵۷ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۰۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۲۰ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۲۵ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۵۶ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۰۸ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۰۵ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۱۲ ب٫ظ

  16. مهدی فراهانی

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۵۲ ق٫ظ

    مفید و کامل

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…