تنگه واشی کجاست؟

۹
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر دنبال آرامش می‌گردید، بهتر است در روزهای غیرتعطیل به تنگه واشی سر بزنید، چراکه جوش و خروش آب خودش سروصدا دارد، چه رسد به مسافران و گردشگرانی که در روز تعطیل برای طبیعت‌گردی آمده‌اند.
تنگ واشی

تهران از همان روزی که تهران شد، تابستان گرمی داشت و اهالی‌اش، به سمت ییلاقات می‌رفتند. در واقع اطراف تهران را که بگردیم ردپایی از شاهانی پیدا می‌شود،  که یا در این مناطق خوش آب و هوا کاخ ساخته‌اند یا به شکار و تفریح رفته‌اند. مثلاً تنگه واشی خودمان که شکارگاه فتحعلی‌شاه قاجار بوده‌ است. خوب است در مجله گردشگری دلتا، امروز سری به این مکان خوش آب و هوا بزنیم.

تنگ واشی

تنگه واشی کجاست؟

جایی خنک در نزدیکی تهران است که می‌توان گرمای تابستان را در خنکای آن سپری کرد؛ در بخشی از مسیر، درون رودخانه‌ای کم‎عمق پیاده‌روی و تجربه آب‌بازی و طبیعت‌گردی داشت، به دیدن یکی از سه کتیبه به جا مانده از دوره قاجار نشست و در نهایت آبشاری زیبا و دوست‌داشتنی را در انتهای مسیر نظاره‎گر بود.

تنگ واشی

نگاهی نزدیک‌تر به تنگه واشی

از نزدیک‌ترین تفریحات اطراف تهران است که گاهی آن را به نام ساواشی شنیده‌اید. چراکه در واقع تنگه واشی دو تنگه است؛ تنگه اول “واشی” و دومی “سا”. در میان این دو، یک دشت پهناور قرار گرفته که به آن دشت ساواشی می‌گویند.

در طول مسیر از میان دیوارهای سنگی عبور می‌کنید که آن‎قدر بلند است که گاهی آسمان دیگر دیده نمی‌شود.

تنگ واشی

چطور برویم؟

به جاده فیروزکوه بزنید. جاده فرعی واشی را بپیمایید تا به پارکینگ برسید. این آخرین جایی‌است که می‌توانید با خودرو بروید. سپس از پارکینگ به‎طور تقریبی ۸۰۰ متر تا ابتدای اولین تنگه را باید پیاده بروید. در نهایت با پیمودن این مسیر و قرار گرفتن در دهانه تنگه دیگر ناچار می‌شوید به آب بزنید.

چی بپوشیم؟

بهتر است همراه خود بهترین پاپوش را ببرید یعنی دمپایی، آن هم از نوع بند‌دارش که به آسانی از پا جدا نشوند. دمپایی‌هایی سبک با این مزیت که مانند کفش، آب در آن‌ها جمع نمی‌شود. نمونه آن‌ها را می‌توانید از همان ابتدای روستای جلیزجند، نزدیک‌ترین روستا به تنگه واشی از فروشندگان بین‌راهی بخرید. باطرح‌های مختلف و قیمت ارزان.

تنگ واشی

چه می خواهیم؟

اگر دنبال آرامش می‌گردید، بهتر است در روزهای غیرتعطیل به تنگه واشی سر بزنید، چراکه جوش و خروش آب خودش سروصدا دارد، چه رسد به مسافران و گردشگرانی که در روز تعطیل برای طبیعت‌گردی آمده‌اند. اگر در تنگه واشی عکس می‌گیرید، بهتر است حسابی احتیاط کنید جایی را از قلم نیندازید.

پس از  حدود ۱۵۰ متر به سنگ‎نگاره بزرگی بر می‌خورید که ۱۸۵ ساله است، یادگار فتحعلی‌شاه قاجار که در ارتفاع بلندی از سطح زمین بر دیواره حک شده. فتحعلی‌شاه را در حال شکار گوزن نمایش می‌دهد و در اطراف او سه فرزندش عباس‎میرزا، علی‌قلی‎میرزا، علی‌نقی‎میرزا در دشت ساواشی کنده شده‌اند، سوار بر اسب، با نیزه و کمان و مشغول شکار.

تنگ واشی

این نگاره در تنگه واشی یکی از سه کتیبه‌ قاجاری در اطراف تهران است و دوتای دیگر در چشمه‌علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز، قرار دارند. پس از رد شدن از تنگه واشی به دشت سرسبز ساواشی خواهید رسید. جایی گه گروه‎هایی را در حال کمپ‌ زدن و برخی را نشسته بر زیرانداز خواهید دید. همراه اهالی که نوعی دوغ محلی می‌فروشند که در آن گیاهان معطر و خوش‎طعم آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی ریخته شده است.

تنگ واشی

آبشار تنگه واشی

پس از دشت ساواشی به تنگه “سا” خواهید رسید. ناچارید بار دیگر تجربه به آب زدن و خیس شدن لباس‌های‌تان را تکرار کنید تا جایزه‌ عالی طبیعت، زیبایی خلق شده خداوند را ببینید. پس از ۸۰۰ متر، صدای شرشر آب را به وضوح خواهید شنید. آبشار کف‌آلود و خروشانِ واشی خبر از حضورش می‌دهد. خنک‌ترین و دلچسب‌ترین پایان برای تنگه‌نوردی ۲ ساعته.

تنگ واشی

ارتفاع ۱۵ متری دارد و داخل یک حوضچه مربع‎شکل می‌ریزد. آبی بسیار خنک که همه را وسوسه می‌کند زیر آبشار بروند. اما باید بدانید در این صورت از سرما نفس‎تان بند خواهد آمد. آن‌جا ماجراجویانی را خواهید دید که  از حاشیه  سمت چپ حوضچه،  پشت آبشار هم می‌روند.

تنگ واشی

۹ دیدگاه

  1. محمد آراسته فر

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۹ ب٫ظ

    من تجربشو دارم.. پیشنهاد میکنم حتما برین.. ولی صندل یا کفشی پارچه ای به همراه داشته باشین

    پاسخ

  2. بابک وزیرپور

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    سلام
    تو فصل گرما حتما پیشنهاد میکنم به این مکان تفریحی مراجعه کنید

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۳ ق٫ظ

      مرسی هم از شما 🙂 🙂 🙂
      می‌رویم حالا!

      پاسخ

  3. مسرور

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

    خیلی جای خوبیه و میچسبه تو این هوای گرم

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

      بلی بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  4. مسرور

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    خیلی خوبه که نزدیک تهران جایی با این هوای خنک داریم
    پیشنهاد خوبی برای این روزای داغ هست

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      بلی دقیقاً
      باید هم در مجله به مکانهای ییلاقی اطراف تهران بیشتر بپردازیم
      منتظر بمانید
      🙂

      پاسخ

  5. مهدی فراهانی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

    تو این هوای گرم واقعا رفتن به چنین مکانهایی میتونه به پیشنهاد عالی باشه.ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      بله همینطوره، و بالاخص اینکه نزدیک تهران هم هست.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…