درمان با ربات

درمان سکته مغزی با ربات پوشیدنی

۳
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سکته مغزی یکی از اتفاقاتی است که خصوصاً در میان‎سالی به بعد ممکن است برای افراد مختلف روی دهد، بی این‎که بتوان از پیش برای پیشگیری از آن اقدام کرد. اخیرا دانشمندان مهندسی پزشکی با استفاده از فناوری رباتیک و ترکیب آن، با فلزات سبکی که در ساخت بدنه هواپیما به‎کار می‎رود، اسکلتی پوشیدنی ساخته‎اند که به بیمار، توانی دوباره می‎بخشد.
درمان سکته مغزی

ربات اسکلت خارجی

این رباتِ اسکلت خارجی که در شرکت اسپانیایی موسوم به گوگوآ(GOGOA)  طراحی و ساخته شده است، وزنی حدود ۱۲ کیلوگرم دارد. این ربات به شش موتور مجهز است که با اصلاح الگوی راه رفتن به درمان سکته مغزی بیمار کمک می‌کند. پارامترهایی مثل سرعت یا زاویه حرکت را می‌توان به فراخور حال هر بیمار تغییر داد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از یورونیوز،”آریزابالاگا، مهندس پزشکی با اعلام این مطلب می‌افزاید: «در روش‎های کلاسیک بازتوانبخشی همیشه نمی‎توان تضمین کرد که حرکات به دقیق‎ترین و مؤثرترین شکل ممکن انجام می‌‎شود، در حالی که در این روش حرکات قابل برنامه ریزی و کنترل به بهترین نحو ممکن است.»

درمان سکته مغزی

«در روش‎های مرسوم فیزیوتراپیست‌ها و بیماران تا آن‎جا که می‎توانند سعی می‌کنند با دقت، حرکات را تکرار کنند. بیمار اغلب خسته می‌شود یا حتی ممکن است آسیب ببیند. با این اسکلت خارجی می‌توان مطمئن بود که بیمار می‌تواند حرکات را به درستی تکرار کند و در نتیجه اطلاعات دقیق‎تری در اختیار شما قرار می‎گیرد.»

درمان سکته مغزی

با این ربات ، حرکات درست ملکه ذهن بیمار می شود

کل این سیستم بر اساس مفهوم “کمک بر حسب نیاز” طراحی شده است. یعنی اسکلت تنها زمانی که تلاش بیمار برای انجام درست حرکات و پیشرفت در توانبخشی کافی نباشد، به او کمک می‌کند.

خوان خوزه ایستا یوریتی، مهندس صنایع می‌گوید: «اسکلت بیرونی مجهز به حسگرهایی است که حرکات بدن بیمار و میزان تلاش او را می‌سنجند. اسکلت بیرونی سپس آنچه را که بدن انجام می‌دهد، تکمیل می‎کند. این فناوری از الگوهای توانبخشی پیروی می‌کند. هم‎زمان بیمار تشویق می‌شود تا بیشتر تلاش کند. او مطابق با الگوها تمرین می‎کند و ما هم با او کار می‎کنیم تا این الگوها برای او جا بیفتد و به عادت تبدیل شود.»

درمان سکته مغزی

استفاده از فرمان صوتی

محققان اروپایی در پی  بهینه کردن و افزودن قابلیت‌های جدید به اسکلت‎های خارجی هستند، که هم‎اکنون مورد استفاده قرار می‎گیرند.

کارلوس فرناندز ایزورد، مسئول طرح اروپایی به یورونیوز می‌گوید:‌ «می‎خواهیم برای فرمان دادن به اسکلت بیرونی، به جای استفاده از تبلت یا تلفن هوشمند، فرمان صوتی به کار ببریم. قبلاً امکان فرمان صوتی را آزمایش کرده‌ایم،‌ به‌خوبی کار می‌کند. این امکان به درد فیزیوتراپیست‌ها هم می‌خورَد، چون دست‎شان آزاد شده و به‌راحتی می‌توانند حرکات بیمار را کنترل کنند. به این ترتیب، کار توانبخشی بر اساس نیازهای بیمار انجام می‎شود.»

۳ دیدگاه

  1. رضایی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۰ ق٫ظ

    جالب و دیدنی بود.ممنون از دلتا.

    پاسخ

  2. ماکان

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    شگفت انگیز و عالی بود برام.

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۹ ق٫ظ

    سلام
    تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…