شرایط انتقال وام مسکن یکم در سال ۹۸

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتقال وام مسکن یکم از شهری به شهر دیگر مشمول شرایط و ضوابطی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است. اگر شما هم قصد دارید با استفاده از وام مسکن در شهری غیر از محل سکونت فعلی، خانه بخرید؛ این مطلب را بخوانید.
انتقال وام مسکن یکم

خریدن خانه در روزگاری که فاصله درآمدها در مقابله با سیر صعودی قیمت مسکن در تهران هر روز بیش از پیش می‌شود، متقاضیان خرید را وادار کرده است که در شهرهای دیگر اقدام به تهیه مسکن کنند. از این رو یکی از سوالاتی که برای خریداران پیش می‌آید، نحوه انتقال وام مسکن یکم به شهرهای دیگر است.

به گزارش مجله دلتا، این تغییر موقعیت می‌تواند حتی در مورد افرادی که در شهرهایی غیر از تهران، به ثبت نام وام مسکن مبادرت کرده‌اند، روی دهد. یعنی افرادی که در شهرهای دیگر هم برای وام ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با شرایطی، انتقال وام مسکن یکم خود را به تهران یا دیگر شهرها اجرایی کنند.

سهم شما از وام مسکن یکم چقدر است؟

قبل از این‎که از شرایط انتقال وام مسکن یکم مطلع شوید، باید بدانید که هم‎اکنون چه میزان تسهیلات به شما داده می‌شود. مطابق آخرین اخبار مسکن برای زوج‌ها در تهران ۱۶۰ میلیون تومان، در شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون تومان و در دیگر مناطق ۸۰ میلیون تومان وام مسکن یکم اختصاص یافته است. این رقم برای مجردها به ترتیب در تهران ۸۰، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ و در دیگر مناطق ۴۰ میلیون تومان است.

انتقال وام مسکن یکم از تهران به شهرهای دیگر

تهران بیشترین سهم را از وام مسکن یکم دارد. اما این‎طور نیست که بتوانید میزان وامی را که در تهران به شما تعلق می‎گیرد، به شهرهای دیگر منتقل کنید. پس اگر در تهران سپرده‌گذاری کردید و قصد خرید خانه در شهرهای دیگر را دارید، طبق قانون سقف تسهیلات شهر مقصد برای شما در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در تهران ۸۰ میلیون تومان به شخصی تعلق می‌گیرد، وقتی بخواهد این وام را به شهرهای دیگر با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مثل مشهد منتقل کند، این وام به ۶۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. یا اگر به شهرستان‌های کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برود، این تسهیلات به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

وام مسکن یکم

انتقال وام از شهرهای دیگر به تهران

اگرچه در انتقال وام از تهران به دیگر شهرها میزان اعتبار اختصاص یافته به شما کاهش می‌یابد، اما این‎طور نیست با انتقال وام از شهرستان به تهران سقف وام افزایش یابد. قانون کلی بانک مسکن این است: شهر محل افتتاح حساب یا شهر محل خرید ملک، هر کدام میزان تسهیلاتش کمتر باشد، به همان میزان وام به متقاضی پرداخت می‌شود.

از این رو، اگر در تبریز به یک زوج ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن یکم تعلق گرفته، با آمدن به تهران این وام به ۱۶۰ میلیون تومان تغییر نخواهد کرد، یا اگر زوجی از یک شهرستان کوچک که سقف وام آن  ۸۰ میلیون تومان است بخواهند به یک شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مثل مشهد بروند، همان ۸۰ میلیون تومان به آن‎ها پرداخت خواهد شد، نه سقف وام شهر مشهد که ۱۲۰ میلیون تومان است.

برای انتقال وام به کلانشهرها چه مدارکی لازم است؟

برای انتقال وام مسکن یکم به کلانشهرها لازم است که مدرک معتبری به بانک ارائه دهید. مدرکی در حد و اندازه مبایعه‎نامه یا قرارداد خرید ملک در شهر مقصد، برای بانک کافی است. اطلاع یافتن از این‎که شهر مقصد از نظر بانک، کلانشهر محسوب می‎شود  یا خیر؟ مهم است. چراکه ممکن است برآورد شما از میزان وام اختصاص یافته در آن شهر با برآورد بانک متفاوت باشد.

۲ دیدگاه

  1. چهاردولی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ق٫ظ

    کاش بهتر اجرابشه

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    قانون خوبیه اما هوشمندانه نیست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…