طبیعت گردی، دانستنی های سفر

مقابله با گرمازدگی در سفر

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این تصور که لباس‌هایی با یقه باز و آستین و پاچه کوتاه بدن را خنک‌تر نگه می‌دارند و جلوی گرمازدگی را می‌گیرند، کاملاً اشتباه است. چنین پوشاکی به اشعه‌های خورشید اجازه می‌دهند به صورت مستقیم و بی‌واسطه حرارت و اثرات نامطلوب خود را به بدن منتقل کنند.
گرمازدگی

گرمازدگی در کمین است، چون “هوا مثل کوره نانوایی می‌ماند”. درست است که این جمله ضرب المثل است، اما این روزها واقعاً هوا شبیه به کوره نانوایی شده. گرم و سوزان و تحمل ناپذیر. هوا آن‎قدر گرم شده که بعضی‌ها ترجیح می‌دهند تمام مدت زیر نسیم پنکه و کولر در منزل‌شان بمانند و قید سفر و طبیعت گردی را بزنند؛ اما در خانه ماندن هم حدی دارد. بالاخره حوصله آدم سر می‌رود و دلش هوای سفر و طبیعت‌ گردی می‌کند. اینجااست که باید هوشیارانه و دقیق وارد میدان شوید. گرمازدگی در کمین نشسته. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به جنگ غول گرمازدگی در سفرهای تابستانی برویم.

هیولایی به نام گرمازدگی

بدن ما تهویه دارد. تعجب نکنید. چیزی شبیه به دستگاه تهویه هوا، با عملکردی مشابه در بدن ما وجود دارد. این تهویه طبیعی وقتی به کار می‌افتد که دمای محیط بیشتر از آستانه گرمایی بدن شود. آن وقت که دستگاه تهویه بدن دست به کار می‌شود و با ایجاد تعرق، تلاش می‌کند دمای بدن را کاهش دهد. دانه‌های ریز عرق، وقتی روی پوست قرار می‌گیرند، بخار می‌شوند. یعنی از حالت مایع به گاز در می‌آیند. حرارت، آن چیزی است که در این فرایند از دست می‌رود و همین از دست رفتن دما، سبب می‌شود بدن خنکی بیشتری احساس کند.

اگر به هر دلیل اختلال در سیستم تهویه بدن به‎وجود بیاید، فرد در حالت بیمارگونه‌ای قرار می‌گیرد که ” گرمازدگی ” نام دارد. به عبارت دیگر به هم خوردن تعادل در مکانیسم‎های تنظیمی گرمای بدن، گرمازدگی نامیده می‎شود. تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت ایجاد شده و به این ترتیب باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود.

ساعت مناسب را انتخاب کن

زمان مناسب برای رفتن به طبیعت خیلی مهم است. سعی کنید برای راه افتادن، ساعت‌هایی را انتخاب کنید که هوا خنک‌تر است و آفتاب قدرت کمتری دارد. صبح‌های زود یا عصرها بهترین زمان هستند. آفتاب مستقیم سر ظهر می‌تواند خطرناک باشد. شما را دچار گرمازدگی می‌کند.

گرمازدگی

لباس مناسب بپوش

پوشیدن لباس‌های تنگ، چسبان و تشکیل شده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی برای سفر و  طبیعت‌گردی تابستانی به هیچ وجه مناسب نیستند. چنین پوشاکی به پوست بدن اجازه تعریق نمی‌دهند و این موضوع می‌تواند دمای بدن را تا نقطه بحرانی پیش ببرد. در فصل گرم سال، پوشاکی با الیاف نخی و پنبه‌ای، عاقلانه‌ترین انتخاب برای سفر و طبیعت گردی است. از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنید. مهم نیست لباس‌تان چه رنگی دارد؛ فقط سعی کنید تا جایی که امکان دارد کمرنگ و روشن باشد. با این کار تا حد زیادی جلوی گرمازدگی را می‌گیرید.

این تصور که لباس‌هایی با یقه باز و آستین و پاچه کوتاه، بدن را خنک‌تر نگه می‌دارند و جلوی گرمازدگی را می‌گیرد، کاملاً اشتباه است. چنین پوشاکی به اشعه‌های خورشید اجازه می‌دهند به صورت مستقیم و بی‌واسطه حرارت و اثرات نامطلوب خود را به بدن منتقل کنند. لباس‌های آزاد و گشاد، با آستین و پاچه‌های بلند، جان می‌دهند برای سفر گردش در طبیعت، در روزهای گرم و آفتابی تابستانی. جلوی گرمازدگی را هم تا حد زیادی می‌گیرند.

کودکان را دریابید

کودکان موجودات ظریف و حساسی هستند. در برابر گرمای شدید هم ضعیف به نظر می‌رسند. برای اینکه گردش در طبیعت به خیر و خوشی تمام شود و گرمازدگی کودک‌تان لذت سفر را تباه نکند، باید خیلی مراقب او باشید. لباس مناسب به او بپوشانید. تند و تند به او مایعات خنک بخورانید و تجهیزات ضروری مانند کرم ضد آفتاب ویژه کودکان و عینک آفتابی برایش مهیا کنید. هرگز لباس‌های رکابی و شلوارک به او نپوشانید. با این کار پوست بدن او را از رنگ طبیعی خود دور کرده و چند درجه تیره می‌کنید. همچنین دستی‎دستی شرایط گرمازدگی را فراهم خواهید کرد.

لوازم جانبی برای سفرهای تابستانی فراموش نشود

کلاه لبه‌دار حصیری همان چیزی است که دنبالش می‌گردید. این کلاه‌ها که لبه پهنی دارند، روی صورت سایه می‌اندازند و نمی‌گذارند گرمای هوا مستقیم روی صورت بنشیند. همچنین سر را از گزند حرارت بالای خورشید محافظت می‌کنند. فرمانده بدن نباید از گرمای زیاد رنج بکشد.

این روزها که لایه ازون وضعیت چندان رو به راهی ندارد و حفره‌اش روز به روز بزرگ‌تر و وسیع‌تر می‌شود، باید خیلی مراقب پوست بدن بود. طبیعت‌گردان می‌گویند استفاده از کرم ضد آفتاب برای رفتن به طبیعت، آن هم در ماه‌های گرم سال از واجب هم واجب‌تر است. این کرم‌ها با ایجاد لایه‌ای روی پوست، اجازه نمی‌دهند آثار نامطلوب اشعه فرابنفش، آسیبی به بدن وارد کند. همچنین جلوی آفتاب سوختگی و التهاب پوست را تا اندازه زیادی می‌گیرند.

دستکش هم از جمله وسایلی است که بهتر است برای سفر و طبیعت‌گردی‌هایی با این شرایط مورد استفاده قرار بگیرد تا جلوی آفتاب سوخته شدن دست‌ها گرفته شود.

عینک دودی وسیله‌ای برای باکلاس شدن نیست. عینک کمک می‌کند چشم‌ها از نور تیز و شدید آفتاب در امان بمانند و مبتلا شدن به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و … به تعویق بیفتد. پس این وسیله را نیز در طبیعت‌گردی با خود همراه کنید.

۳ دیدگاه

  1. اسکندری

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

  2. خانم طلوعی

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    بسیارآموزنده

    پاسخ

  3. بیگدلی

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    این هفته گرمای هوا بسیار گرم خواهد بود
    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…