سبک زندگی، بچه داری

صندلی ایمنی کودک ؛ فرشته‌ نجات اختصاصی

۵
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کودکان، 75 درصد تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص می‌دهند. برای همین یکی از سنگین‌ترین جرائم رانندگی در کشورهای پیشرفته‌ای مثل کانادا، به استفاده نکردن از صندلی ایمنی کودک تعلق می‌گیرد. کودکان، سبک وزن هستند و تنها یک ترمز کافی است تا از جای‌شان کنده و به دوردست‌ها پرتاب شوند. در نظر گرفتن همین نکته، می‌تواند هر پدر و مادر را قانع کند که خریدن یک صندلی مخصوص کودک در خودرو، از نان شب نیز واجب‌تر است.
صندلی ایمنی کودک

صندلی ایمنی کودک از نان شب هم واجب‌تر است. این را فقط والدینی می‌دانند که کودک دلبندشان را که در صندلی ایمنی قرار داشت، موقع تصادفات رانندگی صحیح و سالم در آغوش گرفته‌اند. صندلی ایمنی، فرشته نجات اختصاصی کودک شمااست. فرشته‌ای که در خودروی‌تان نصب می‌شود و وظیفه دارد نگذارد حتی آب در دل فرزندتان تکان بخورد. با مجله دلتا همراه باشید تا به اهمیت صندلی ایمنی در سلامتی فرزندتان پی ببرید. آن وقت متوجه می‌شوید که نه آویز موزیکال بالای تخت، نه وان حمام چراغ‌دار و نه گهواره برقی، هیچ کدام به اندازه صندلی ایمنی کودک واجب نیستند.

صندلی ایمنی کودک چیست؟

نام دیگر صندلی ایمنی کارسیت است. کارسیت car seat یک نوع صندلی مخصوص بچه‌ها است که در ماشین نصب می‌شود. بچه‌های نوزاد تا ۸ ساله باید هنگام قرار گرفتن در ماشین، در آن بنشینند. شاید بپرسید ماشین که خودش صندلی دارد. صندلی کودک دیگر چیست؟ داشتن یک کارسیت مناسب برای کودکان مهم‎ترین وسیله‌ای است که کودک‌تان برای تضمین امنیتش در زندگی نیاز دارد.

مکانیزم عملکرد صندلی ایمنی به این صورت است که به کمربند خودرو وصل می‌شود. کودک در آن قرار می‌گیرد و با کمربندهایی محکم که با بالشتک‌های نرم محصور شده‌اند، موقعیتش در صندلی تثبیت می‎شود. کارسیت را می‌توان در سه حالت ایستاده، نیمه ایستاده و خوابیده تنظیم کرد.

صندلی ایمنی کودک
صندلی ایمنی کودک

چرا باید از صندلی ایمنی کودک استفاده کنیم؟

کوتاه‌ترین جواب برای این سوال این است: تا جان و سلامتی فرزندمان را حفظ کنیم. آمارها در این باره قابل تامل است. ما فقط به همین مورد اکتفا می‌کنیم که، ۷۵ درصد تصادفات منجر به فوت به کودکان مربوط می‎شود. برای همین یکی از سنگین‌ترین جرائم رانندگی در کشورهای پیشرفته‌ای مثل کانادا، به استفاده نکردن از کارسیت تعلق می‌گیرد.

کودکان، سبک وزن هستند و تنها یک ترمز کافی است تا از جای‌شان کنده و به دوردست‌ها پرتاب شوند. در نظر گرفتن همین نکته، می‌تواند هر پدر و مادری را قانع کند که خریدن یک صندلی مخصوص کودک در خودرو، از نان شب نیز واجب‌تر است. کارشناسان ایمنی خودرو می‌گویند، در صورتی که کودکی در صندلی خودرو به درستی قرار داده شود، تنها در شرایطی که خدای نکرده، خودرویی سنگین روی خودروی حامل کودک بیفتد، جان کودک در خطر قرار خواهد گرفت.

یونیورسالش را بخرید

پیش از خرید صندلی ایمنی حتماً بررسی کنید که آیا روی خودروی شما نصب می‌شود. البته این موضوع چندان نگران کننده‌ای نیست. تقریباً همه خودروهای امروزی این امکان را دارند. وجود عبارت Universal روی جعبه صندلی ایمنی کودک نشان می‌دهد که می‌توان صندلی را در تمام خودروها نصب کرد. مراحل نصب صندلی ماشین کودک در داخل دفترچه راهنمای آن آمده است و فروشنده نیز می‌تواند به شما کمک کند.

بهترین توصیه این است که پیش از به دنیا آمدن کودک‌تان، چند بار صندلی را در خودرو نصب کنید تا قلق کار دست‌تان بیاید و بعدها استرس پیدا نکنید. در نظر داشته باشید که وقتی صندلی کودک روی صندلی خودرو نصب شد، نباید لق بزند. یک تا دو سانت آزادی برای آن کافی‎است. اگر بیشتر از این مقدار فضا بین صندلی و کمربند قرار داشت، یعنی یک جای کار می‌لنگد و احتمالاً خوب نصب نکرده‌اید.

کجا نصبش کنیم؟

بهترین جایی که برای نصب صندلی کودک در خودروی‌تان می‌توانید سراغ بگیرید، وسطِ صندلی عقب است.

از زمان تولد تا ۲ سالگی باید صندلی کودک را به صورت برعکس نصب کنید. یعنی موقعیت بچه و راننده نسبت به هم، پشت به پشت یکدیگر باشد. بعد از دو سالگی صندلی کودک را به صورت عادی در خودرو نصب کنید. در نظر داشته باشید اگر خودروی‌ شما مجهز به کیسه هوااست، هرگز صندلی کودک را روی صندلی کنار راننده نصب نکنید. کیسه هوا اگرچه جان بزرگ‎ترها را حفظ می‌کند، می‌تواند سبب خفگی بچه‌ها شود.

در فاصله‌ای که وزن بچه ۹ تا ۱۸ کیلوگرم است، می‌تواند در صندلی دیگری که حالت نشسته دارد و روی بچه به سمت جلو است، بنشیند. این نوع صندلی‌ها کمربند خاص دارند و به همین دلیل نباید همراه آن‎ها از کمربند ایمنی برای محکم کردن بچه استفاده کرد.

بعد از وزن ۱۸ کیلوگرم، بچه می‌تواند از بوسترهای booster استاندارد استفاده کند. این نوع از صندلی ایمنی کودک، شباهت بیشتری به صندلی اصلی ماشین دارند. بچه می‌تواند از کمربند معمولی خود ماشین استفاده کند اما بوستر باید حتماً بخش‌های خاصی در ناحیه گردن و روی پای بچه داشته باشد تا به گونه‌ای کمربند را تنظیم کند که روی شانه و سینه بچه قرار بگیرد، نه گردن وی.

صندلی ایمنی کودک
نصب برعکس صندلی ایمنی کودک در خودرو در سنین نوزادی

زمان ترک صندلی ایمنی

در صورتی‌که یکی از شرایط زیر اتفاق بیفتد بچه می‌تواند صندلی ایمنی را ترک کند و در صندلی عادی قرار بگیرد: اول، افزایش و گذر وزن بچه از ۳۶ کیلوگرم، افزایش و گذر قد بچه از ۱۴۵ سانتی‌متر و یا ورود به ۸ سالگی. در این وضعیت هم باز والدین باید مراقب باشند که کمربند ایمنی خوردو روی گردن بچه قرار نگیرد.

جیغ می‌زند، عادت ندارد

یکی از سخت‌ترین چالش‌های هر پدر و مادر، عادت دادن کودک‌شان به ماندن در صندلی خودرو است. بهترین کار این است که از همان نوزادی برای خودتان قانون بگذارید. یعنی حتی اگر قرار است مسافت ده دقیقه‌ای را در خودرو باشید، باید کودک‌تان را در کارسیت بگذارید. با رعایت این اصل، کودک متوجه خواهد شد که ماشین سواری بدون نشستن در صندلی ایمنی عملاً اتفاق نمی‌افتد.

صبوری یکی دیگر از ابزارهایی است که باید به آن توجه کنید. همه کودکان زمانی که در صندلی ایمنی هستند، ممکن است درجاتی از نق، غر، گریه و بلوا را داشته باشند. مهم این است که صبور باشید و خونسردی‎تان را تا رسیدن به موقعیت مناسب برای پارک خودرو حفظ کنید.

همراه داشتن اسباب بازی‌های مختلف، به ویژه اگر موزیکال باشد، یکی دیگر از راه‌هایی است که در این چالش به شما کمک می‌کند. خیلی از مادرها نیز با پخش ترانه‌های مخصوص نی‌نی و یا پخش کارتن‌های مناسب، در صورتی که این امکان در خودروی‌شان وجود داشته باشد، از این چالش سرافرازانه بیرون آمده‌اند.

در نهایت باید به یاد داشته باشید که تا زمانی که فرزندتان کوچک است، هرچه می‌توانید از سفرهای غیرضروری با ساعات طولانی خودداری کنید. وقت برای گشت و گذار زیاد است.

صندلی ایمنی کودک
صندلی ایمنی کودک در عقب خودرو و نصب به صورت برعکس

چی بخرم؟

برندهای زیادی هستند که صندلی کودک می‌فروشند و همگی از آزمون استاندارد رد شده‌اند. فرق چندانی بین برند صندلی ایمنی که قصد خریدش را دارید، وجود ندارد. راحتی و امنیت صندلی مهم‌ترین فاکتور آن است. برندهای ایرانی خوبی نیز وجود دارند که صندلی‌های مناسبی تولید می‌کنند. قیمت صندلی‎های خودروی مخصوص کودک نیز متفاوت است. از حدود ۳۰۰ هزار تومان تا چندین میلیون! بستگی دارد که بخواهید چقدر هزینه کنید. در نظر داشته باشید قیمت بالا الزاماً به معنی کیفیت خوب نیست. قیمت مناسب‌تر هم کارتان را راه می‌اندازد.

اگر قصد استفاده از صندلی ایمنی دست دوم دارید، به تاریخ انقضای آن توجه کنید. کارسیت هر چقدر هم که نو باشد، اگر تاریخ انقضایش گذشته باشد، ضریب اطمینان کمتری خواهد داشت. یعنی دیگر نمی‌توانید به امنیت آن صددرصد اطمینان کنید.

۵ دیدگاه

  1. بیگدلی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    بسیار عالی
    سپاسگذارم

    پاسخ

  2. ابراهیمی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    کودکان گلهای زندگی

    پاسخ

  3. رضوی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. چهاردولی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    خیلی هم خوب

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    عالیههههه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…