دکوراسیون داخلی

چیدمان خانه بر اساس فرم و ابعاد!

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آگاهی از قوانین چیدمان خانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید آپارتمان خود را به بهترین شکل ممکن بچینید.
چیدمان خانه

برای چیدمان خانه باید از قوانین خاصی پیروی کرد. این به این معنا است که نمی‌توان از یک شیوه‌ی خاص برای چیدن تمام خانه‌ها استفاده کرد، بلکه برای داشتن آپارتمانی زیبا و کاربردی باید به ابعاد و فرم آن دقت کنید. در این مقاله شما را با برخی از این فنون جذاب آشنا خواهیم کرد.

 فضای مثبت و منفی در دکوراسیون

به گزارش مجله دلتا به نقل از سایت روزیاتو ، به کار بردن شیک‌ترین وسایل تزیینی و لوازم دکوری منزل زمانی معنی پیدا می‌کند که بدانید آن‌ها را چطور در خانه بچینید؛ بنابراین برای این کار بهتر است با مفاهیم فضا و خطوط آشنا شوید.

فضای منزل یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید نسبت به مختصات آن دقت داشته باشید. فضا به طور کلی به دو بخش زمینی و هوایی تقسیم می‌شود. فضای زمینی همان فضای کف است که شامل دو بعد طول و عرض می‌شود. فضای هوایی نیز شامل طول، عرض و ارتفاع است. هر فضایی که بتوانید آن را با جدیدترین مبلمان راحتی، کلاسیک و استیل یا سایر وسایل مورد علاقه‌تان پر کنید، فضای مثبت است. فضای منفی یا به اصطلاح پِرتی، همان چیزی است که معمولاً در خانه خالی می‌ماند.

چیدمان خانه

یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون داخلی ایجاد تعادل بین فضای مثبت و منفی است؛ بنابراین قرار نیست تمام گوشه‌های خانه را با وسایل پر کنید و یک فضای شلوغ و بی‌نظم بسازید؛ بلکه قرار است با چیدمان‌ مناسب، باعث شیک شدن محیط منزل خود شوید.

انواع خطوط و تاثیر آن‌ها

خطوط تاثیرات زیادی در چگونگی دکوراسیون خانه دارند. اگر شما از یک دکوراتور حرفه‌ای بپرسید چه مواردی در دکوراسیون داخلی نقش کلیدی بازی می‌کنند، احتمالاً در کنار قوانین متعدد، به سه مورد هارمونی یا همان هماهنگی، تضاد و پیوستگی هم اشاره خواهد کرد. برای رسیدن به این سه اصل، خطوط نقشی مهم ایفا می‌کنند. خطوط به طور کلی به سه بخش عمودی، افقی و مورب یا خطوط پویا تقسیم می‌شوند.

خطوط افقی را در وسایلی مثل میز، تخت و صندلی‌ها خواهید دید. این خطوط احساس امنیت بیشتری به فضای داخلی منزل می‌دهند. اما در این بین، خطوط عمودی فضایی آزادتر و وسیع‌تر ایجاد می‌کنند.

خطوط مورب که در اصطلاح علمی به آن‎ها خطوط پویا نیز گفته می‌شود، می‌توانند خلاقیت شما را به کار بگیرند؛ برای مثال اگر همه چیز هم ساده باشد، راه پله می‌تواند با خطوط مورب طراحی شود.

دکوراسیون

پس اگر بتوانید با توجه به اصول روان‎شناسی و علمی خطوط، از آن‎ها استفاده کنید، خانه‌ای جذاب‌تر خواهید داشت.

مدیریت ابعاد خانه

بعد از آشنایی با دو مفهوم کلیدی خط و فضا، این‌بار نوبت به مدیریت ابعاد خانه می‌رسد. به طور کلی فضای خانه‌ها یا باز هستند  یا بسته.

 فضای باز، فضایی است که بتوانید فاصله را در آن تشخیص دهید؛ در حالی که فضای بسته شما را با دیوار روبه‎رو می‌کند.

اما استفاده از وسایل در هر نوع فضا کاملاً متفاوت است. مثلاً در فضای کوچک نباید سراغ وسایل بزرگ بروید و در فضاهای بزرگ نیز از وسایل نقلی و کوچک استفاده نکنید. چیدمان داخلی

چیدمان فضاهای زاویه‌دار

بیشتر خانه‌های ایرانی شامل فضاهای گوشه‌دار هستند. برای این‎که بتوانید این فضاها را به زیباترین شکل ممکن دکور کنید، بهتر است از مبلمان زاویه‌دار استفاده کنید. فرض کنید سالن پذیرایی‌تان یک مستطیل طولانی است. برای دکور کردن این فضا، اگر از مبلمان یا میز ناهارخوری گرد استفاده کنید، فضای زیادی را از دست می‌دهید؛ ضمن این‎که ممکن است باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد هم بشوید. در حالی که قرار دادن مبلمانی به شکل L در این محیط نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

دکوراسیون داخلی خانه

یک نظر

  1. ابراهیمی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    مطالب مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…