انزلی؛ بندر زیبای گیلان

۱۳
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بندر انزلی در ساحل دریای مازندران از اولین بنادر ایران است که به دلیل موقعیت بندرگاهی و پرباران بودن، اروپای کوچک نامیده می‌شود.
جاذبه های گردشگری بندر انزلی

بندر انزلی یکی از بزر‌گ‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. دیدن جاذبه های گردشگری این شهر مثل تالاب، موزه نظامی، حافظیه، برج ساعت و …  بسیار خاطره انگیز و به یادماندنی خواهد بود. مجله دلتا در بخش گردشگری خود به معرفی چند نمونه از جاذبه های گردشگری بندر انزلی پرداخته است. با ما همراه باشید.

تالاب یا مرداب انزلی در جنوب غربی شهر انزلی قرار دارد. این تالاب در عین حال که یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود، در فهرست تالاب‌های بین‌المللی نیز به ثبت رسیده است. تالاب انزلی به دلیل وجود لاله‌‌ مرداب و نیلوفر‌های آبی شناور، منظره‌ بی‌نظیری دارد.

تالاب انزلی

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در محدوده تالاب بین المللی انزلی قرار دارد. از حیات وحش این پناهگاه می‌توان به پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی و ماهی‌های بومی مانند سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی و سیاه کولی اشاره کرد.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی قدس بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی نیز معروف است، از قدمت بالایی نیز برخوردار بوده و اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می‌شود. این بلوار با چشم‌اندازی زیبا رو به دریای خزر و ورودی تالاب بین‌المللی انزلی، فضایی چشم‌نواز و دل‌انگیز را برای گردشگران فراهم ساخته است.

جاذبه های گردشگری انزلی

حافظیه انزلی

بنای حافظیه انزلی در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و توسط گروهی از مهندسان آلمانی در بلوار ساحلی انزلی احداث شده است. این بنای سفیدرنگ که به حافظیه شیراز شباهت دارد، پیش‌ از این، مکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده و اکنون به‌عنوان محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های کوچک نقاشی و صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی بندر انزلی

پل غازیان

پل تاریخی غازیان یکی از پل‌های مهم شهر انزلی است و زمان ساخت آن به دوره پهلوی می‌رسد. این پل روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت قرار دارد. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، پل‌ تاریخی غازیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

پل غازیان انزلی

کاخ موزه نظامی

ساخت کاخ موزه نظامی انزلی یا کاخ میان‌پشته به دستور پهلوی اول و به‌ دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ ‪  آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ، چشم‌انداز بسیار زیبایی به خزر دارد. اگرچه این موزه،  به عنوان موزه نظامی معروف است اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن چهره  نظامی آنرا تحت الشعاع قرار داده است .

کاخ موزه نظامی انزلی

برج ساعت انزلی

برج ساعت یا مناره انزلی، در گذشته نوعی فانوس دریایی بود که از آن برای روشن کردن منطقه در شب و ایجاد مسیر برای کشتی ها در دریا استفاده می‌شد. به‌همین دلیل در گذشته روی این مناره‌ها چراغ‌هایی تعبیه می‌شده است. این بنا که در میدان انزلی واقع شده، در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هنوز زمان را به درستی نشان می‌دهد.

جاذبه های انزلی

۱۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۱۰ ب٫ظ

    واقعا زیباست و بی نظیر

    پاسخ

  2. ثامن

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

  3. سعدی

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۲۷ ب٫ظ

  4. پویان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۳ ب٫ظ

    به “منطقه آزاد تجاری” بودن انزلی اشاره نکردید/ سپاس مطلب خوبی بود

    پاسخ

  5. رضوی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۱۸ ق٫ظ

    شهر قشنگیه

    پاسخ

  6. ماکان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۲ ب٫ظ

    بسیار جای دیدنی هست اینجا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  7. آقازاده

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۱ ب٫ظ

    بینظیر هست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  8. چهاردولی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۰ ب٫ظ

    این منطقه عالی هست حتما یه سر بزنید

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      سپاس 🙂

      پاسخ

  9. هاتف

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    بهشت گیلان با چشم اندازهای زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      مررســــــــــی باز هم از توصیف زیباتون 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…