از خواب پریدن را جدی بگیریم!

۵
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق تحقیقات علمی، با افزایش سن شما نیاز به خواب کمتری دارید و احتمال این‎که در نیمه‌‎های شب از خواب بیدار شوید، بیشتر است. این مشکل در زنان با افزایش سن بیشتر خواهد شد.
از خواب پریدن

از خواب پریدن و بی‎خواب شدن‎های نیمه شب، ناراحتی بسیار جدی است که طی مدت طولانی اگر تکرار شود، منجر به اختلالات خواب می‎گردد و از این جهت اهمیت دادن به آن و برطرف کردنش به شیوه‎های مناسب، بسیار مهم است. در این مطلب به ۶ دلیل که شما را نیمه شب از خواب بیدار می‎کند و کیفیت خواب‎تان را تحت تاثیر قرار می دهد، می‎پردازیم.

دلایل از خواب پریدن:

سندرم پای بی قرار

یک اختلال حرکتی مربوط به خواب که منجر به احساس ناخوشایند گزگز و سوزن‎سوزن شدن پاها و میل شدید به تکان دادن آن‎ها می‎شود. سندرم پای بی‎قرار به شدت کیفیت خواب را به خطر می‎اندازد. این سندرم به‎خصوص در نیمه‎شب، تمایل به بدتر شدن دارد و موجب از خواب پریدن می‎شود.

خارش و تحریک پوست

اگزما یا شرایط تحریک پوست می‎تواند کیفیت خواب را به خطر بیندازد. این بیماری تاثیر جدی بر روی کیفیت کلی زندگی هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی دارد. اگزما منجر به تغییرات سیستم ایمنی بدن و پاسخ‎های التهابی می‎شود که با خواب خوب تداخل پیدا می‎کند. یک ایده خوب، پیدا کردن گزینه‎های درمان با نظر پزشک برای رفع اگزما است. اگر شما نیز از کسانی هستند که خارش پوست نمی‎گذارد شب بخوابید، باید از کرم‎های مخصوصی که پزشک تجویز می‎کند، استفاده کنید تا به سرعت خارش پوست کم شود و رطوبت بیشتری جذب کند.

استفاده از برخی داروها

داروهای محرک تاثیر قابل‌ توجهی روی کیفیت خواب شما دارند. داروهایی که برای مشکلات قلب یا تیروئید یا آسم تجویز می‎شوند؛ روی الگوی خواب تاثیر می‌‎گذارند. اگر نگران عادت خواب خود هستید، درباره‌ هر دارویی که پزشک برای شما تجویز می‎کند، با او صحبت کنید.

از خواب پریدن

سن

طبق تحقیقات علمی، با افزایش سن شما نیاز به خواب کمتری دارید و احتمال این‎که در نیمه‌شب از خواب بیدار شوید بیشتر است. این مشکل در زنان با افزایش سن بیشتر است، خصوصاً در زمان رسیدن به سن یائسگی.

تحمل استرس

استرس یک عامل مهم برای بی‎خوابی تلقی می‎شود. اضطراب به طور مستقیم سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال می‎کند که در این صورت تغییرات جزئی در بیوشیمی بدن و سیستم نوروشیمی عامل ریتم خواب و بیداری، ایجاد می‎شود.

اضطراب باعث می‎شود خواب تکه‎تکه باشد و ورود به مرحله عمیق و نیروبخش مشکل خواهد بود. به علاوه، مغز این نگرانی را به شکل تهدیدی تفسیر می‎کند که سعی می کنیم از آن فرار کنیم. احساس هشدار موجب بیدار شدن ناگهانی پس از چند ساعت خواب می‎شود. برای کاهش استرس سعی کنید به طور منظم حتی ۱۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید.

اختلالات مزمن

افرادی که از دردهای شدید، اختلالات قلب و عروق، دیابت و مشکلات دیگری رنج می ‎برند، اغلب در نیمه ‎های شب از خواب بیدار می‌‎شوند. اگر فکر می ‎کنید مشکلات خواب شما مرتبط با مشکلات جدی در وضعیت سلامتی شما است، با پزشک خود در مورد روش‌‎های درمانی صحبت کنید. برای این اختلالات درمان‌ هایی وجود دارد.

منبع: دکتر سلام

۵ دیدگاه

  1. F.A.F

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر
    مادر من امروز چند باری به خواب رفته ولی بعد از گذشت مدتی کوتاه با ترس از خواب بیدار میشه و بلند میگه نه.انگار کسی میخواد کاری کنه ولی مادرم میترسه و میگه نه.
    بعد از بیدار شدن هم گریه میکنه و حالت گیجی و تهوع بهش دست میده.
    اگر امکانش هست راهنمایی کنید.
    با تشکر

    پاسخ

    • تیم تحریریه

      ۱۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

      با سلام و سپاس از ثبت نظر.
      برای بررسی دقیق این موضوع حتما به پزشک مربوطه مراجعه بفرمایید

      پاسخ

  2. الناز

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

    سلام اگه دارو افسردگی میخوریم و از خواب پا میشیم چجوری میتونیم کاری کنیم اینجوری نشه
    خوراکی خاصی باید خورد؟

    پاسخ

  3. دانشی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۳ ق٫ظ

    سن

    پاسخ

  4. هاتف

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…