خانه سلامتی خودخوری چیست و چگونه درمان می شود؟

خودخوری چیست و چگونه درمان می شود؟

۸
5
پایان دادن به نشخوار افکار قدیمی، پیش داوری و پیش بینی فاجعه برای آینده، به همین راحتی نیست، اما با تمرین مستمر می‎توان الگوهای فکری منفی را محدود کرد.
خودخوری

همیشه از اقوام و دوستان قدیمی می‌شنویم که فلانی به‌خاطر خودخوری، “غم‌باد” گرفته و همه نیز بزرگ شدن گلو را علت این تصورشان عنوان می‌کردند، در حالی که این باور اشتباه است و هیچ ربطی به خودخوری ندارد.

همه گاهی خودخوری می‎کنند، اما به نظر می‎رسد بعضی افراد هرگز نمی‎توانند رگبار پیوسته افکار خود را ساکت کنند.

افراد خودخور همواره در حال رنجش، سرزنش و مجازات خود هستند و تصور می‎کنند اطرافیانشان آن‎ها را قضاوت کرده و مورد ارزشیابی قرار می‎دهند. تصاویر ذهنی و افکار منفی موجود در روان ناخودآگاه افراد خودخور، آن‎ها را کنترل و مدیریت می‎کنند.

خودخوری کردن در زنان بیش از مردان است

از آن‎جا که یکی از ویژگی‌های افراد خودخور دارا بودن حساسیت‌های افراطی است و زنان نیز شخصیت حساس‌تری دارند، به نظر می‌رسد خودخوری در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

خودخوری ممکن است ناشی از ضعف اعتمادبه‎نفس، ضعف عزت نفس، حسادت، شناخته نشدن ظرفیت‎های فردی و متبلور نکردن ظرفیت‎های وجودی فرد باشد که یکی دیگر از مشکلات افراد خودخور، منعطف نبودن تفکر و اندیشه‎های آن‎هااست.

راه‎های درمان این مشکل:

پایان دادن به نشخوار افکار قدیمی، پیش داوری و پیش بینی فاجعه برای آینده، به همین راحتی نیست، اما با تمرین مستمر می‎توان الگوهای افکار منفی را محدود کرد. روش‎های زیر در این زمینه کمک موثری خواهد کرد:

  • افکارتان را به چالش بکشید: همراه شدن با افکار منفی کاری ساده است، پس پیش از این‎که به این نتیجه برسید که به خاطر بیمارشدن اخراج می‎شوید یا اگر فراموش کنید به موقع کرایه خانه را پرداخت کنید، بی‎خانمان می‎شوید، بدانید افکارتان به احتمال زیاد به طرز مبالغه آمیزی منفی هستند.
  • یاد بگیرید پیش از این‎که این افکار شما را دیوانه کنند، آن‎ها را شناسایی کرده و اشتباهات فکری‎تان را با چیز دیگری جایگزین کنید.

خودخوری

  • حواس‎تان باشد چه زمانی زیاد فکر می‎کنید: هوشیاری نخستین گام پایان دادن به خودخوری است. به طرز فکرتان توجه کنید. وقتی متوجه می‎شوید دارید وقایع گذشته را بارها و بارها در ذهن‎تان بازپخش می‎کنید یا غصه چیزی را می‎خورید که از کنترل شما خارج است، بدانید که افکارتان کارایی ندارند.
  • برای تامل و اندیشیدن، برنامه ریزی زمانی داشته باشید: بیست دقیقه در روز برای اندیشیدن وقت بگذارید و در طول این مدت، به خودتان اجازه غصه خوردن، خودخوری و سبک و سنگین کردن هرچه را که می‎خواهید، بدهید، اما زمانی که وقت‎تان تمام شد، به سراغ یک کار موثر بروید.
  • روی حل مشکلات تمرکز کنید: فکر کردن به مشکل، کمکی به شما نمی‎کند و در واقع باید دنبال راه حل باشید. به جای این‎که بپرسید: «چرا این اتفاق افتاد؟» بپرسید: «برای حل آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟»
  • هوشیاری و توجه کردن را تمرین کنید: اگر در زمان حال زندگی کنید، غیرممکن است به فکر گذشته باشید یا غصه آینده را بخورید. به خودتان قول بدهید بیشتر حواس‎تان به این‎جا و اکنون باشد. درست مانند هر مهارت دیگری، هوشیاری و توجه نیز نیازمند تمرین کردن است؛ اما به مرور زمان می‎تواند خودخوری را کاهش دهد.

منبع: بیتوته

بیشتر ببینید در سلامتی

۸ دیدگاه

  1. عادل

    ۹ مرداد، ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق.ظ

    مطلب بسیار مفیدی بود

    پاسخ

  2. هاتف

    ۱ تیر، ۱۳۹۸ در ۳:۰۸ ب.ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  3. صلابت

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۶:۴۶ ب.ظ

    عالی

    پاسخ

  4. صلابت

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب.ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. ماکان

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب.ظ

    بسیار مفید و عالی بود .

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۳:۳۷ ب.ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  7. چهردولی

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب.ظ

    قابل تامل هستش

    پاسخ

  8. آقازاده

    ۳۱ خرداد، ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب.ظ

    بسیارمفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.