خودخوری چیست و چگونه درمان می شود؟

۸
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پایان دادن به نشخوار افکار قدیمی، پیش داوری و پیش بینی فاجعه برای آینده، به همین راحتی نیست، اما با تمرین مستمر می‎توان الگوهای فکری منفی را محدود کرد.
خودخوری

همیشه از اقوام و دوستان قدیمی می‌شنویم که فلانی به‌خاطر خودخوری، “غم‌باد” گرفته و همه نیز بزرگ شدن گلو را علت این تصورشان عنوان می‌کردند، در حالی که این باور اشتباه است و هیچ ربطی به خودخوری ندارد.

همه گاهی خودخوری می‎کنند، اما به نظر می‎رسد بعضی افراد هرگز نمی‎توانند رگبار پیوسته افکار خود را ساکت کنند.

افراد خودخور همواره در حال رنجش، سرزنش و مجازات خود هستند و تصور می‎کنند اطرافیانشان آن‎ها را قضاوت کرده و مورد ارزشیابی قرار می‎دهند. تصاویر ذهنی و افکار منفی موجود در روان ناخودآگاه افراد خودخور، آن‎ها را کنترل و مدیریت می‎کنند.

خودخوری کردن در زنان بیش از مردان است

از آن‎جا که یکی از ویژگی‌های افراد خودخور دارا بودن حساسیت‌های افراطی است و زنان نیز شخصیت حساس‌تری دارند، به نظر می‌رسد خودخوری در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

خودخوری ممکن است ناشی از ضعف اعتمادبه‎نفس، ضعف عزت نفس، حسادت، شناخته نشدن ظرفیت‎های فردی و متبلور نکردن ظرفیت‎های وجودی فرد باشد که یکی دیگر از مشکلات افراد خودخور، منعطف نبودن تفکر و اندیشه‎های آن‎هااست.

راه‎های درمان این مشکل:

پایان دادن به نشخوار افکار قدیمی، پیش داوری و پیش بینی فاجعه برای آینده، به همین راحتی نیست، اما با تمرین مستمر می‎توان الگوهای افکار منفی را محدود کرد. روش‎های زیر در این زمینه کمک موثری خواهد کرد:

  • افکارتان را به چالش بکشید: همراه شدن با افکار منفی کاری ساده است، پس پیش از این‎که به این نتیجه برسید که به خاطر بیمارشدن اخراج می‎شوید یا اگر فراموش کنید به موقع کرایه خانه را پرداخت کنید، بی‎خانمان می‎شوید، بدانید افکارتان به احتمال زیاد به طرز مبالغه آمیزی منفی هستند.
  • یاد بگیرید پیش از این‎که این افکار شما را دیوانه کنند، آن‎ها را شناسایی کرده و اشتباهات فکری‎تان را با چیز دیگری جایگزین کنید.

خودخوری

  • حواس‎تان باشد چه زمانی زیاد فکر می‎کنید: هوشیاری نخستین گام پایان دادن به خودخوری است. به طرز فکرتان توجه کنید. وقتی متوجه می‎شوید دارید وقایع گذشته را بارها و بارها در ذهن‎تان بازپخش می‎کنید یا غصه چیزی را می‎خورید که از کنترل شما خارج است، بدانید که افکارتان کارایی ندارند.
  • برای تامل و اندیشیدن، برنامه ریزی زمانی داشته باشید: بیست دقیقه در روز برای اندیشیدن وقت بگذارید و در طول این مدت، به خودتان اجازه غصه خوردن، خودخوری و سبک و سنگین کردن هرچه را که می‎خواهید، بدهید، اما زمانی که وقت‎تان تمام شد، به سراغ یک کار موثر بروید.
  • روی حل مشکلات تمرکز کنید: فکر کردن به مشکل، کمکی به شما نمی‎کند و در واقع باید دنبال راه حل باشید. به جای این‎که بپرسید: «چرا این اتفاق افتاد؟» بپرسید: «برای حل آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟»
  • هوشیاری و توجه کردن را تمرین کنید: اگر در زمان حال زندگی کنید، غیرممکن است به فکر گذشته باشید یا غصه آینده را بخورید. به خودتان قول بدهید بیشتر حواس‎تان به این‎جا و اکنون باشد. درست مانند هر مهارت دیگری، هوشیاری و توجه نیز نیازمند تمرین کردن است؛ اما به مرور زمان می‎تواند خودخوری را کاهش دهد.

منبع: بیتوته

۸ دیدگاه

  1. عادل

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

    مطلب بسیار مفیدی بود

    پاسخ

  2. هاتف

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۸ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  3. صلابت

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. صلابت

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. ماکان

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    بسیار مفید و عالی بود .

    پاسخ

  6. بیگدلی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۷ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  7. چهردولی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    قابل تامل هستش

    پاسخ

  8. آقازاده

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    بسیارمفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…