مقابله با بیماری‌های فصل گرم

گرمازدگی و راه های درمان خانگی

۴
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با آمدن فصل گرما شاهد گرمازدگی افراد هستیم.
گرمازدگی

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند.

به گزارش مجله دلتا؛ متخصصان طب سنتی معتقدند: برای رهایی از گرمازدگیِ این روزها، برخی از درمان‌های خانگی بسیار مفید هستند که در این مطلب به تعدادی از آن ها اشاره می‌کنیم.

عناب و شکر

عناب

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین، خوردنی‌های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می‌شود.

خاکشیر یخ زده و شربت آب‌لیمو

خاک شیر

استفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب‌لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ‌زده یا همراه تکه های ریزیخ مصرف شود، در غیر این‌صورت ملین و اسهال‌آور است.
با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب‌لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و لازم است هر دو روز یک بار، چند قطره از آب یک عدد لیموی تازه  در یک لیوان اضافه و میل شود.

تـخم شربتی

تخم شربتی

تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار، به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مناسب باشد.

به‌لیمو

به لیمو

گیاه به‌لیمو به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع‌کننده‌ سرگیجه و کاهش‌دهندۀ تپش قلب مصرف می‎شده و هم اکنون نیز از آن استفاده می‌شود.

هندوانه

هندوانه

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک‌کننده، آرام‌بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولاً برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است.

گلاب

گلاب

بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به‌قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند.

چند نکته مهم

گرمازدگی

  • هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد خودداری کنید زیرا موجب ایجاد شوک می‌شود. همچنین از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی اجتناب کنید.همچنین از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به سبب به هم خوردن سیستم ایمنی و گوارشی بدن بپرهیزید.
  • با استفاده از حوله خنک و قرار دادن آن روی بدن فرد گرمازده، او را به حالت طبیعی بازگردانید.
  • میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.
  • از آن‌جاکه فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید او را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده‌اش دچار تحریک و درد نشود.

۴ دیدگاه

  1. مسرور

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    بسیار مفید و جامع بود

    پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    خیلی مفید بود ممنون بابت مطالب کاربردی تون.

    پاسخ

  3. مهران

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

    سلام
    ضمن تشکر از مجله بی‌نظیر دلتا
    انصافاً لذت بخش تر از شربت خنک خاکشیر با گلاب نیست

    پاسخ

  4. اسکندری

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…