وام مسکن

ساخت و ساز مسکن با وام ۷۵ میلیونی

۳
40
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وام بانکی ساخت مسکن برای ۵۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده برای تامین و ساخت در شهرهای جدید به مبلغ ۷۵میلیون تومان است.
ساخت و ساز

برنامه بنیاد مسکن برای ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک آماده اجرا شد. به گفته معاون مسکن شهری بنیاد مسکن این برنامه یک وجه از برنامه سه‌وجهی دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و در واقع طرح جایگزین مسکن مهر در شهرهای کوچک محسوب می‌شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادنیوز ، این برنامه توسط بنیاد مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اجرا می‌شود و قرار است تا اواسط تابستان سامانه ثبت‌نام از متقاضیان واجد شرایط برای این منظور راه‌اندازی شود.

این گزارش حاکی است ،دو شرط برای گزینش متقاضیان پیشنهاد شده اما احتمال می‌رود دو شرط دیگر هم به آن اضافه شود. ساخت و ساز به سه شکل و با وام ۷۵ میلیونی پیش‌بینی شده است. این برنامه ۵ تفاوت با مسکن‌مهر دارد. سازوکار اجرای این طرح به گونه‌ای تدارک دیده شده است که قرار نیست تمام ۱۰۰ هزار واحد با حضور و مداخله مستقیم و ۱۰۰ درصدی بنیاد مسکن ساخته شود.

ساخت و ساز

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در تشریح جزئیات این برنامه مطابق با آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه روز گذشته شورای مسکن، اعلام کرد: «برای اجرای برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که فعلا قرار است در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر آغاز شود و امکانات فنی و اجرایی آن برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار واحد نیز وجود دارد، سامانه‌ای در بنیاد مسکن در دست طراحی است که متقاضیان باید درخواست خود برای استفاده از امکانات این برنامه را از طریق این سامانه ثبت و اعلام کنند.»

سه روش ساخت و ساز برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

وی همچنین در خصوص سازوکار اجرای این برنامه و نحوه ساخت واحدها توضیح داد: «برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هزار شهر کشور فعلاً قرار است در قالب سه روش اجرا شود؛ در روش اول پروژه‌های خودمالک تعریف خواهد شد؛ به این معنا که به متقاضیانی که زمین دارند اما تمایل به استفاده از تسهیلات و مصالح با نرخ ارزان‌تر دارند؛ در صورت قرار گرفتن در فهرست افراد واجد شرایط، مجوز استفاده از این امکانات (وام ساخت و مصالح یارانه‌ای) داده می‌شود و این افراد می‌توانند با استفاده از امکانات تعریف شده روی زمین خود، ساخت و ساز کنند.

دسته دوم، ساخت و سازهایی است که از سوی گروه‌های کوچک انجام می‌شود؛ ممکن است افرادی باشند که در قالب گروه‌های کمتر از ۵ نفره تمایل به ساخت وساز  داشته باشند؛ در صورتی که این افراد دارای زمین و واجد شرایط باشند، وام ساخت و مصالح یارانه‌ای به آن‎ها تعلق خواهد گرفت.

ساخت و ساز

دسته سوم متقاضیانی هستند که به دلیل نداشتن زمین، نیازمند حمایت مستقیم بنیاد مسکن در واگذاری زمین مورد نیاز برای ساخت وساز هستند؛ به این شرط که بنیاد مسکن،زمین مناسب برای ساخت و ساز در نقطه‌ای که متقاضی واجد شرایط در قالب برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحدی داشته باشد؛ به این متقاضیان علاوه بر وام بانکی ساخت و مصالح یارانه‌ای، با قیمت روز، زمین واگذار می‌شود.

جزئیات وام بانکی ۷۵ میلیون تومانی

جزئیات این برنامه همچنین نشان می‌دهد وام بانکی ساخت مسکن برای ۵۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده برای تامین و ساخت در شهرهای جدید به مبلغ ۷۵میلیون تومان تامین شده است.بر این اساس به ازای هر واحد با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار(۱۸ درصد)، که قابل انتقال به خریدار  (فروش اقساطی) است در پایان دوره ساخت، از سوی شبکه بانکی پرداخت می شود.

البته شرط برخورداری از این تسهیلات بنا بر اعلام مسئولان، آن است که واحدهای احداث شده در متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربعساخته شوند؛ رقم کل اعتبار تامین شده برای پرداخت این تسهیلات تاکنون ۳۷هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود.

۳ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۴ ب٫ظ

    طرح خوبی می باشد برای خانه دار شدن اقشار کم در آمد ورونق بازار

    پاسخ

  2. آقازاده

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    تواین فصل میشه درست کرد یکم سخته با توجه به افزایش قیمت ها

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب٫ظ

    ممنون از مطلب مفیدتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…