سلامت روان

اعتیاد به تلفن همراه و راهکارهای ترک آن

۱
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک روش عجیب برای ترک اعتیاد به تلفن همراه، استفاده از خود گوشی است؛ نصب و اجرای برنامه‎های محدودکننده به‎خصوصی که برای تنظیم استفاده شما از گوشی طراحی شده‎اند.
اعتیاد به تلفن همراه

در مطلب قبل به نشانه‎های وابستگی به موبایل پرداخته شد. در این مطلب به بررسی و ارائه راهکارهایی برای درمان اعتیاد به تلفن همراه می‎پردازیم.

چند راهکار ساده برای کاهش اعتیاد به تلفن همراه:

برای مقابله با استفاده طولانی مدت از موبایل و کنترل زمان استفاده از گوشی، باید برای این کار زمان‎های مشخصی تعیین کنید و سعی کنید تا حد ممکن به برنامه خود وفادار بمانید.

برای مثال، می‎توانید گوشی تان را برای بازه‎های زمانی مشخص، سر کار یا در محل تحصیل در حالت غیرفعال یا بدون صدا قرار دهید. زمان وعده‎های غذایی با خانواده، ساعت‎های کاری و حتی زمان تفریح و فراغت، گزینه‎های خوبی برای ساکت کردن گوشی و بی‎توجهی به آن است.

برای ترک اعتیاد به تلفن همراه ، از گوشی خود فاصله بگیرید:

اگر عادت دارید گوشی خود را دم دست نگه دارید و همیشه روی میز یا در جیب‎تان قرار دارد، آن را در بازه‎های زمانی معین در محلی دورتر و خارج از دسترس، مثل داخل کیف، کمد، یک اتاق دیگر نگهداری کنید. با نبود گوشی در محدوده دید و خارج شدن آن از حوزه توجه شما، ذهن شما برای کارهای دیگر بازتر و فعال‎تر عمل خواهد کرد و به این شکل می‎توانید تمرکز خود را بر روی کاری که در حال انجام آن هستید، افزایش دهید.

Screen Shot 2018 04 09 at 11.54.26 AM اعتیاد به تلفن همراه و راهکارهای ترک آن

برای استفاده از گوشی، ساعت تعیین کنید:

در صورتی که عادت کنید در ساعت‎های مشخصی از روز گوشی را همراه‎تان نداشته باشید، به مرور راحت‎تر می‎توانید در سایر ساعت‎های روز توجه خود را به آن کمتر کرده و بیشتر به کارهای مفید بپردازید. در خانه نیز می‎توانید با وضع قوانین ساده، محدودیت استفاده از تلفن همراه و تلاش برای رعایت دسته‎جمعی آن توسط همه ساکنان خانه، به نتایج بهتری برسید.

این قوانین می‎توانند بسیار ساده باشند؛ به‎طور مثال استفاده از تلفن همراه بعد از ساعت ۱۱ شب یا در شروع روزهای تعطیل مثل جمعه را ممنوع کنید و از همه بخواهید در اجرای این قانون به شما کمک کنند.

شایان ذکر است، تغییر رفتار، به‎خصوص رفتارهای اعتیادگونه مثل استفاده از گوشی هوشمند، به یک‎باره اتفاق نمی‎افتد و باید برای تغییر عادت‎های خود، عزم جدی و برنامه طولانی‎مدت داشته باشید.

بهترین کار شروع با تغییرات کوچک ولی مستمری است که باعث تغییر رفتار شما در درازمدت می‎شوند. در نتیجه بهتر است از بین پیشنهادهای بالا، کار را با آن موردی شروع کنید که می‎دانید قادر هستید در طولانی‎مدت انجام داده و  آن را به یکی از عادت‎های خود، تبدیل کنید.

اعتیاد به تلفن همراه

از برنامه های خود گوشی کمک بگیرید

یک روش عجیب برای ترک اعتیاد به تلفن همراه، استفاده از خود گوشی است؛ نصب و اجرای برنامه‎های محدودکننده‎ای که برای محاسبه زمان استفاده شما از گوشی‎تان طراحی شده‎اند. تعداد این برنامه‎ها بسیار زیاد است که دو مورد از بهترین‎های آن‎ها را در زیر معرفی می‎کنیم:

  • اپلیکیشنی که به صورت رایگان برای کاربران اندروید و iOS عرضه شده و اطلاعات مرتبط با نحوه استفاده شما از گوشی را ثبت  و نمایش می‎دهد. با استفاده از  برنامه Checky می‎توانید متوجه شوید که چند بار در روز قفل گوشی‎تان را باز کرده‎اید و همچنین چطور و چقدر از گوشی خود استفاده می‎کنید.

اطلاعات این برنامه به مرور ثبت و تکمیل می شود و در صورتی که دوست داشته باشید از روش‎های بالا برای کاهش استفاده از گوشی استفاده کنید، این اپلیکیشن می‎تواند انتخاب خوبی برای نمایش روند پیشرفت ترک اعتیاد شما به گوشی باشد.

  • برنامه‎ای که به صورت رایگان برای کاربران اپل عرضه شده است و مجموعه کاملی از ابزارها و قابلیت‎ها را برای کنترل هرچه بیشتر استفاده از گوشی هوشمند در اختیار شما می‎گذارد. با برنامه  Onward می‎توانید ببینید در طول روز از خودِ گوشی و هر یک از اپلیکیشن‎ها چقدر استفاده کرده‎اید و برای آن‎ها محدودیت تعیین کنید.

یک نظر

  1. مسرور

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۲ ب٫ظ

    به نظر من ، کلا وقتی انسان مشغله کاری داشته باشه زیاد سمت گوشی نمیره و این عادت کم میشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…