قیمت مسکن

قیمت فعلی مسکن ، تناسبی با دارایی مردم ندارد

۳
23
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.
قیمت فعلی مسکن

قیمت فعلی مسکن ، تناسبی با دارایی مردم ندارد. سلمان خادم‌المله، با بیان این‌که قیمت‌ فعلی مسکن، تناسبی با توان دهک‌های میانی و حتی بالای جامعه ندارد؛ گفت: «اگر قرار است تعادل در بازار مسکن ایجاد شود؛ باید نرخ رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.»

وی افزود: «تقاضا برای بازار مسکن از سه نوع مصرفی، سرمایه‌ای و سفته‌بازانه تشکیل می‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌های هفت و هشت به‎عنوان متقاضیان مؤثر بازار مسکن، تقاضای سفته‌بازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از این‌جا به بعد، تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در تحلیل شرایط کنونی بازار مسکن گفت: «نوسانات نرخ ارز و اثرات اقتصاد کلان، تأثیر خود را ابتدا با رشد قیمت و سپس با افت معاملات در بازار مسکن نشان داد. افزایش قیمت، رابطه‎ای معکوس با نرخ معاملات دارد و هرچه به سمت بالا حرکت کند، معاملات پایین می‌آید.

قیمت فعلی مسکن

مصطفی‌قلی خسروی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار در سال جاری اظهار کرد: «انتظار داریم با روند کاهشی که قیمت ارز در هفته‌های اخیر داشته شاهد ثبات نسبی بازار مسکن باشیم. اگر نوسانات چندانی در حوزه ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی نداشته باشیم پیش‌بینی ما این است که نرخ رشد قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.»

انتظار کاهش رشد ماهانه قیمت مسکن در تابستان

رصد وضعیت بازار مسکن شهر تهران از نگاه کارشناسی، ایجاد سطح انتظار کاهش رشد ماهانه قیمت در تابستان سال جاری را نشان می‌دهد.

اردیبهشت ماه، بازار مسکن در پایتخت، بالاترین نقطه رشد ماهیانه قیمت از سال ۱۳۹۲ تا کنون را لمس کرد. طبق آمار بانک مرکزی میانگین قیمت شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۲.۵ درصد افزایش نشان داد.

به دنبال آن، طبق آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای خردادماه، معاملات ۶۱ درصد کاهش یافت. کارشناسان بیان می‌کنند افت شدید خرید و فروش واقعی، انتظارات تورمی در بازار مسکن را به حداقل رسانده که در ماه‌های آینده روند رشد قیمت کند می‌شود و در بعضی مناطق می‌تواند به صفر برسد.

۳ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ق٫ظ

    سلام
    قیمت ملک بطورر عبر منطقی وسرسام آور افزایش یافته وباعث رکود شده است

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب٫ظ

    به امید کاهش قیمت مسکن و رونق بازار

    پاسخ

  3. علی فرجی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۳ ب٫ظ

    انشاالله شاهد پایین آمدن نرخ مسکن باشیم تا همه مردم بتوانند خانه دار شوند.
    با روند کنونی ، خرید مسکن میرود که به آرزوهای دست نیافتنی بشود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…