گرایش منفی و تاثیرات مخرب آن

۶
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا به هنگام تصور کردن سناریوهایی که شامل بدست آوردن مقدار مشخصی از پول یا از دست دادن همان مبلغ پول می‎باشند، خطر از دست دادن، بیشتر از به دست آوردن در ذهن برخی افراد نقش می‎بندد؟
گرایش منفی

در مورد گرایش منفی چه می دانید؟ گرایش منفی به این معنی است که ما غم و اندوه و درد را بیشتر از شادی و خوشحالی احساس کنیم. این پدیده روانشناختی توضیح می‎دهد که چرا غلبه بر تصورات بد دشوار است و چرا آسیب‎های گذشته می‎توانند چنین اثرات طولانی مدت داشته باشند. تقریبا در هر گونه تعاملی بیشتر احتمال دارد که موارد منفی را متوجه شویم و سپس آنها را به صورت همیشه در خاطرمان حفظ کنیم.

تاثیرات گرایش منفی:

تاثیر بر روی روابط:

  • این نوع گرایش می‎تواند بر روابط شما تاثیر بگذارد. شما ممکن است در مورد چیزی که شریک زندگی‎تان به آن واکنش نشان می‎دهد و به تعاملش با دیگران پیش بینی و قضاوت اشتباهی داشته باشید. هنگامی که گرایشات منفی به سمت روابط سوق پیدا می‎کند، به یاد داشته باشید که نظرات منفی معمولا وزن بیشتری نسبت به نظرات مثبت دارند. آگاهی از گرایش خود به گرایشِ منفی مهم است. با درک این گرایش طبیعی انسان، می‎توانید بر روی یافتن راه‎هایی برای شکستن انرژی منفی و متوقف کردن انتظار بدتر تمرکز کنید.

گرایش منفی

تاثیر بر روی کارهای روزانه:

  • نگرش منفی بر کار‎های روزانه شما نیز تاثیرگذار است. برای مثال، ممکن است هنگامی که در محل کار با همکارتان گفتگو می‎کنید، همکارتان نظری بدهد که باعث ناامیدی شما شود. پس از آن خودتان را برای بقیه روز کاریتان نگران می‎کنید. هنگامی که از محل کار به خانه می‎روید و کسی از شما می‎پرسد که روزتان چگونه بود،با وجود این‎که به طور کلی روز خوبی بوده است، پاسخ می‎دهید خیلی وحشتناک بود.

این گرایش ذهن شما را به سمت اتفاقات ناخوشایند می‎کشاند و آنها را بسیار مهم‎تر از آنچه که واقعیت دارند، جلوه می‎دهد.

این “چیزهای بدی” که توجه ما را به خود جلب می کند، به خاطرات ما می چسبد، و در بسیاری موارد بر تصمیماتی که می‎گیریم، تاثیر می گذارد.

تاثیر گرایش منفی بر تصمیم گیری:

  • این نوع گرایش می‎تواند بر روند تصمیم گیری تاثیر بگذارد. دانشمندانی همچون کانمن و تروسکی که دارای جایزه نوبل بودند، در کار مشهور خود متوجه شدند که هنگام تصمیم گیری، مردم به طور مرتب بیشتر بر جنبه های منفی یک رویداد توجه می‎کنند.

    به طور مثال هنگام تصور کردن سناریوهایی که شامل بدست آوردن مقدار مشخصی از پول یا از دست دادن همان مبلغ پول می‎باشند، خطر از دست دادن، بیشتر از به دست آوردن در ذهن افراد نقش می‎بندد.

منبع: دکتر سلام

۶ دیدگاه

  1. هاتف

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    راههای غلبه بر احساس منفی را بنویسید

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۰ ب٫ظ

      با احترام
      در مطالب بعدی به این موضوع نیز پرداخته می‎شود

      پاسخ

  2. مهدی مختاری

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  3. شعبانی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    نکات درستی بود
    سپاسگذارم

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۰ ب٫ظ

      سپاس از حسن نظر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…