بازار ساخت و ساز مسکن ؛ بی رمق تر از همیشه

۸
17
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انبوه‌سازان، نوسان های گاه به گاه در بازار ارز، نبود چشم‌انداز روشن در اقتصاد کلان، عدم امکان محاسبه دقیق از عایدی سرمایه، ایرادات قانون پیش‌فروش، مالیات، عوارض و بیمه کارگران ساختمانی را مهم‌ترین مشکلات حوزه کاری خود می‌دانند.
بازار

بازار ساخت و ساز مسکن در پایتخت و دیگر شهرهای کشور، بی رمق تر از همیشه است و گویی راه حلی برای آن نیست. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای ساخت مسکن نیاز است. بررسی‌ها حاکی است که بخش خصوصی به حدود ۱۰ برابر این ارقام نیاز دارد که البته قسمت اعظم آن توسط خود سازندگان قابل تأمین است؛ مشروط بر این‌که موانع هفت‌گانه از جلوی پای آنها برداشته شود.

۹۰ درصد سرمایه‌گذاری حوزه مسکن از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود؛ این در حالی است که سازندگان چندین مانع برای ادامه فعالیت دارند.

به گزارش مجله دلتا، بازار ساخت و ساز مسکن توسط بخش خصوصی به عنوان مهم‌ترین اقدام برای رونق‌دهی و شکستن قیمت‌ها با چالش‌هایی مواجه شده که هدف‌گذاری برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دچار وقفه کرده است. طبق برآوردها بر اساس پروانه‌های ساختمانی هم اکنون بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مسکن در کشور ساخته می‌شود و این در حالی است که اقدامات دولتی جوابگوی نیاز بازار نیست.

بازار

انبوه‌سازان، نوسان های گاه به گاه در بازار ارز، نبود چشم‌انداز روشن در اقتصاد کلان، عدم امکان محاسبه دقیق از عایدی سرمایه، ایرادات قانون پیش‌فروش، مالیات، عوارض و بیمه کارگران ساختمانی را مهم‌ترین مشکلات حوزه کاری خود می‌دانند.

بخش خصوصی در حال ترک ساخت و ساز است

با این‎که عرضه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ که توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه شده، برنامه‌ای مهم تلقی می‌شود اما آنچه هدف محمد اسلامی برای تعادل بخشی به بازار را محقق خواهد کرد، آمدن بخش خصوصی به میدان ساخت و ساز است . بخش خصوصی که دبیر کانون انبوه سازان معتقد است در حال ترک این حوزه هستند.

فرشید پورحاجت با اشاره به کاهش ارزش پول ملی به یک سوم معتقد است: این مسئله سبب شده نقدینگی تولیدکنندگان به‎خصوص سازندگان، به یک سوم کاهش پیدا کند؛ بنابراین وقتی توان خرید متقاضیان مسکن کاهش می‌یابد، سازنده ها نیز رغبتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان نمی‌دهند.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

    پاسخ

  2. هاتف

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۳ ب٫ظ

    سازنده درحال اغما ست

    پاسخ

  3. چهاردولی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    بی نهایت عالی

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    عالی وناب

    پاسخ

  5. دانش

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام .
    برای افراد ماشین باز ها مطالب جالبی است
    برای من که علاقه ای به این ویدئو ها ندارم جالب نبو
    در هر حال دستت شما عزیزان درد نکند که بفکر همه سلایق هستید

    پاسخ

  6. رضوی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ب٫ظ

    البته نقش دولت را هم باید درنظر بگیریم که با تبلیغات منفی در حال به رکود بردن مسکن می باشد تا از این طریق قیمت مسکن را مهار کنند

    پاسخ

  7. اریک

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۱ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  8. شادمان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۲۹ ب٫ظ

    متاسفانه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…